Nå kommer tilskuddsordningen for oppgradering av egen bolig
Nyhet | Dato: 22.06.2026 | Helse- og omsorgsdepartementet, Kommunal- og distriktsdepartementet
Arbeiderparti-regjeringen presenterer ordningen som skal gjøre at flere får muligheten til å bo trygt hjemme lenger. Med tilskudd til oppgraderingstiltak sørger regjeringen for at flere eldre kan få en mer tilpasset bolig.
– Trygghet for helsa handler om at flere skal kunne leve godt i eget hjem og være sjef i eget liv, også inn i alderdommen. Derfor skal folk nå kunne få inntil 75 000 kroner i tilskudd for å tilpasse boligen sin etter behov. Det er bra for den enkelte, som kan få en tryggere og enklere hverdag, men det er også bra for kommunene som skal gi eldre en verdig eldreomsorg, sier helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre.
Som en del av eldreløftet i regjeringens Plan for Norge foreslo Arbeiderparti-regjeringen å opprette det nye tilskuddet i statsbudsjettet for 2026, og det er i år bevilget 89 millioner kroner til ordningen. Tilskuddet skal gi flere som ønsker det muligheten til å bo trygt hjemme lenger, ved å kunne gjøre boligen sin mer aldersvennlig. Dette kan også bidra til å øke andelen aldersvennlige boliger på markedet.
– Det er viktig for regjeringen å gi flere tilgang til egnede boliger. Vi har satt oss mål om å igangsette bygging av 130 000 nye boliger innen 2030, og at det skal bli lettere for eldre å bo hjemme lenger. Med Husbankens innsats vil dette medføre flere aldersvennlige boliger, sier kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran.
Tilskuddet er rettet mot søkere som er 62 år og over. Søknader vil bli prioritert etter søkers inntekt, hvor de med lavest inntekt blir prioritert inntil årets tilskuddsramme er disponert. Det legges opp til minst en årlig søknadsfrist, og det er Husbanken som skal forvalte ordningen.
Forslaget sendes nå på høring, med høringsfrist 3. august 2026. Regjeringen tar sikte på at ordningen åpnes for innsending av søknader 20. september 2026.