Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld
Pressemelding | Dato: 10.09.2025 | Samferdselsdepartementet
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025 sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Samferdselsdepartementet og Norske tog inngikk 23. juni 2025 en rammeavtale om den nye finansieringsordningen. Av den fremgår det at kredittratingen til Norske tog på sikt skal bortfalle, men først etter at Samferdselsdepartementet har gjennomført tilbud om tilbakekjøp av utestående obligasjonslån under selskapets EMTN-program. Videre åpner rammeavtalen for at Norske tog kan videreføre sin revolving credit facility/RCF (rullerende kredittfasilitet) inntil departementet og selskapet er enige om at den skal opphøre. RCF’en kan, avhengig av utfallet av tilbudsprosessen, kanselleres eller reduseres før kanselleringen av kredittratingen.
Norske tog har i dag ti utestående obligasjonslån. Total utestående obligasjonsgjeld er p.t. 8.950 mill. kroner. Lånene forfaller til ulike tidspunkt i perioden november 2025 til mars 2038.
Staten ved Samferdselsdepartementet har i dag, 10. september kl. 12:00, gått ut i kapitalmarkedet og fremsatt tilbud om tilbakekjøp. Tilbudet gjelder frem til 17. september kl. 12:00. Statens tilbud er basert på et likebehandlingsprinsipp for obligasjonseierne.
Samferdselsdepartementet har engasjert Danske Bank A/S som tilrettelegger for sine tilbakekjøp.
For flere opplysninger – se:
- Børsmelding på engelsk fra Norske tog av 10. september 2025: The Norwegian Ministry of Transport announces tender offer for all NOK notes issued by Norske tog AS
- Pressemelding fra Samferdselsdepartementet av 24. juni 2025: Ny finansieringsordning for Norske tog er på plass
- Revidert nasjonalbudsjett 2025 – Prop. 146 S (2024-20259)