Markedsutvalget for reinkjøtt ble etablert i 2010 med grunnlag i Reindriftsavtalen 2010/2011, og har siden vært en viktig aktør for å fremme norsk reinkjøtt. Gjennom Reindriftsavtalen 2025/2026 har avtalepartene blitt enige om et nytt og mer målrettet mandat for utvalget samt en ny sammensetning, som skal møte dagens og fremtidens utfordringer i markedet.

Det nye Markedsutvalget tredde i kraft 1. juli 2025. Utvalget skal ledes av Jørn Rolfsen, og består for øvrig av:

Medlemmer oppnevnt av Norske Reindriftsamers Landsforbund:

  • Are Smuk Figved
  • Elle Sáve Gaup-Oskal
  • John Anders Lifjell
  • Ann Jorun Moen
  • Johanne Stensaas

Medlem oppnevnt av Landbruks- og matdepartementet

  • Kjersti Sorteberglien

Et styrket mandat

Det nye mandatet legger vekt på å sikre reinkjøttet oppmerksomhet og bidra til kjøpsutløsende adferd hos forbruker. Markedsutvalget skal arbeide for et marked i balanse, en håndterbar lagersituasjon og riktig pris til reineier. Arbeidet skal være kunnskapsbasert og bygge på analyser og evalueringer.

Markedsføringen skal fortsatt ta utgangspunkt i merkevaren «Rein – helten på vidda», og utvalget skal følge utviklingen i forbrukertrender og reiseliv tett. I tillegg skal det gjennomføres omdømmetiltak og arbeides for økt markedskompetanse i hele verdikjeden.

Samarbeid og sekretariat

Avtalepartene har i Reindriftsavtalen 2025/2026 definert at Markedsutvalget skal samarbeider tett med flere aktører, blant annet:

  • Opplysningskontoret for egg og kjøtt / MatPrat er strategisk samarbeidspartner for planlegging og gjennomføring av markedsaktiviteter.
  • Innovasjon Norge bidrar gjennom Reinkjøttkonferansen og ulike omdømmetiltak.
  • Reindriftens utviklingsfond er en viktig partner for å sikre en velfungerende verdikjede.
  • Norske Reindriftsamers Landsforbunds ungdomsutvalg er en sentral samarbeidspartner i arbeidet med rekruttering og omdømmebygging.

Økt innsats i et krevende marked

Reinkjøttmarkedet er i endring, og det kreves høy aktivitet og tett oppfølging fra både utvalget og sekretariatet. For å møte dette, økes avsetningen til Markedsutvalget med 0,5 millioner kroner til totalt 5,5 millioner kroner for Reindriftsavtalen 2025/2026.

Det nye Markedsutvalget skal utarbeide en ny markedsplan, som legges frem for avtalepartene i forbindelse med forhandlingene om Reindriftsavtalen 2026/2027.