Oversikt over viktige regelendringer fra 1. januar på KLD sitt ansvarsområde

Her er en oversikt over viktige regelendringer fra 1. januar på KLD sitt ansvarsområde

Endring i klimaloven som følge av oppdatert 2030-mål

Det lovfestede klimamålet for 2030 oppdateres til minst 55 prosent utslippsreduksjon i forhold til utslippsnivået i 1990, slik at det lovfestede 2030-målet samsvarer med det Norge har meldt inn under Parisavtalen.

Endring i klimakvoteloven som følge av forsterket klimakvotesystem

Det gjøres endringer i klimakvoteloven som er nødvendige for å gjennomføre EUs forsterkede klimakvotesystem i norsk rett. Dette inkluderer utvidelse av det materielle og stedlige virkeområdet i klimakvoteloven til å omfatte maritim transport, og hjemmel for ileggelse av kvoteplikt for denne sektoren. Videre gjøres det tekniske endringer i loven for å tilpasse den til klimakvotedirektivets nye innretting, med et system som nå også regulerer aktiviteter uten utslipp, samt nye bestemmelser om tilsyn og håndheving. 

Endring i klimakvoteforskriften som følge av forsterket klimakvotesystem

Endringene i klimakvoteloven, som er nødvendige for å gjennomføre EUs forsterkede klimakvotesystem i norsk rett, følges opp av endringer i klimakvoteforskriften.

[lenke til lovdata legges inn når publisert]

Endring i miljøsikkerhetsforskriften som følge av forsterket klimakvotesystem

Miljøsikkerhetsforskriften § 12 a endres som følge av at inkorporasjonsbestemmelsen for MRV-forordningen flyttes til klimakvoteforskriften.

[lenke til lovdata legges inn når publisert]

Endring i produktforskriften som følge av økt omsetningskrav for veitrafikk

Produktforskriften § 3-3 endres som følge av økt omsetningskrav for biodrivstoff i veitrafikken. Omsetningskravet øker fra 17 til 19 pst fra 1. januar 2024.

Svalbardmiljøloven om krav til drivstoff for motorferdsel i sjø

Reglene i svalbardmiljøloven om krav til drivstoff for motorferdsel i sjø trådte i kraft 1.1.2022, men hadde overgangsregler frem til 1. januar 2024 for fartøy som går med bulklaster med kull eller med stykkgodstransport til eller fra Longyearbyen og Barentsburg. Dette innebærer nå at også disse fartøyene, fra 1. januar 2024, ikke skal bruke eller ha om bord petroleumsbasert drivstoff med høyere viskositet, tetthet eller stivnepunkt enn tillatt for marin gassolje.