Presseinvitasjon: Næringsministeren til Lofoten
Pressemelding | Dato: 25.06.2026 | Nærings- og fiskeridepartementet
Onsdag 1. juli besøker næringsminister Cecilie Myrseth Lofoten for å markere starten på sommersesongen for reiselivet og at loven om besøksbidrag trer i kraft.
Lofoten er blant Norges mest besøkte reisemål, og besøket setter søkelys på hvordan Norge skal håndtere økende turisme samtidig som lokal verdiskaping, bærekraft og hensynet til lokalsamfunn ivaretas.
Program
10.00–11.00: Markering av at besøksbidragsloven trer i kraft, Svolvær torg
11.15–13.00: Kajakkpadling med XXLofoten
13.30–15.45: Besøk til SKREI Otolitten
15.45–17.00: Rundtur til pressutsatte områder i Lofoten
18.00–19.30: Pubinar om handlingsplan for reiselivet, Trevarefabrikken i Henningsvær
Det kan komme justeringer i programmet.
Påmelding
Presse som ønsker å delta bes melde interesse til kommunikasjonsrådgiver David Berg Tvetene. Epost: dtv@nfd.dep.no eller telefon: 47272679.