Regjeringen mottok rapport om organiseringen av det statlige barnevernet
Nyhet | Dato: 01.10.2025 | Barne- og familiedepartementet
Barne- og familieminister Lene Vågslid mottok i dag rapporten fra ekspertutvalget som siden desember i fjor har sett på organiseringen av det statlige barnevernet. Utvalget har utredet tre alternative modeller for organisering. Etter en samlet vurdering anbefaler utvalget en deling av direktorat og etat.
- Les rapporten: Omsorg og ansvar – Styring og organisering til barnas beste
– Jeg vil takke ekspertutvalget for en god og grundig rapport, og for viktige anbefalinger om hvordan det statlige barnevernet kan og bør organiseres. Dette har aldri tidligere vært tema for en helhetlig gjennomgang. Jeg er derfor glad for at vi nå har fått en samlet gjennomgang av organiseringen av institusjonsbarnevernet, og hvilke utfordringer og muligheter som finnes. Denne rapporten vil gi oss et godt grunnlag for å vurdere veien videre, sier barne- og familieminister Lene Vågslid.
Ekspertutvalget har vært ledet av fagdirektør i Helsetilsynet, Erik Stene. Målet har vært å vurdere dagens organisering, og fremme forslag til modeller og tiltak som kan sikre mer effektiv styring, tydeligere ansvar, bedre ressursbruk og høyere kvalitet i tjenestene. Minst en av modellene skulle skille fagdirektorat (Bufdir) og etatsstyrer (Bufetat).
Utvalget fikk også i oppdrag å se på ulike tiltak for å forbedre og forsterke samhandlingen mellom barnevernet i Oslo og det statlige barnevernet, Bufetat.
Et mer fleksibelt institusjonstilbud
– Institusjonstilbudet handler om noen av de aller mest sårbare barna i samfunnet. Det er godt å høre at utvalget hele tiden har hatt som mål at institusjonstilbudet skal gi barna trygghet, omsorg og utviklingsmuligheter i en krevende fase av livet. Det er et utgangspunkt vi alle kan være enige i. Målet med en slik gjennomgang har vært å sikre god styring av ressursene slik at barna får best mulig hjelp og nødvendig tjenester i tråd med egne behov, sier statsråden.
I rapporten peker utvalget på flere utfordringer knyttet til kvalitet, kapasitet og kostnader i institusjonsbarnevernet. Blant annet trekker utvalget fram utfordringer med å utnytte den statlige kapasiteten på en effektiv måte, og at det er uønsket variasjon i tilbudet til barn og kommuner.
– Rapporten beskriver et utfordringsbilde vi dessverre kjenner godt til fra før. Vi vet, gjennom en rekke rapporter og mediesaker, at for mange barn i barnevernsinstitusjoner ikke får den hjelpen de trenger. Jeg er enig i at utviklingen med økte utgifter og kapasitetsutfordringer i institusjonsbarnevernet er alvorlig. Vi jobber aktivt med å forbedre styringen og få bedre kontroll på utgiftsveksten i det statlige barnevernet. Det gjør vi blant annet gjennom å følge opp kvalitetsløftet i barnevernet som vi la fram i vår. Her tar vi viktige grep for å sikre at barna får enda bedre og mer tilpasset hjelp, bedre kvalitet i tjenestene og et mer fleksibelt institusjonstilbud, sier statsråden.
Alternative modeller for organisering av Bufdir og Bufetat
Utvalget har utredet tre alternative modeller for å adressere fragmentert styring og rolleblanding i Bufdir og Bufetat.
Den første modellen følger av utviklingen i andre statlige etater, og samorganiserer både Bufdir og Bufetat etter prinsipp om formålsorganisering, altså at arbeidet organiseres etter formål eller oppgaver, heller enn fag eller funksjon.
Utvalget har videre utredet en modell som i tråd med mandatet skiller Bufdir og Bufetat til separate organisasjoner, der begge er underlagt departementet. Modellen legger vekt på å rendyrke rollene som fagdirektorat og etatsstyrer gjennom å fordele ansvaret mellom to separate organisasjoner.
Utvalget har også utredet et null-pluss-alternativ som innebærer å flytte beslutningsmyndighet fra regionalt nivå i Bufetat til sentralt nivå (Bufdir), og der regionene legges i en direkte styringslinje fra direktoratet. Alternativet kan gjennomføres uten lovendringer og til en mindre investeringskostnad.
Etter en samlet vurdering anbefaler utvalget en deling av direktorat og etat til selvstendige organisasjoner underlagt departementet.
Videre oppfølging
– Jeg vil rette en takk til alle ansatte i Bufdir og Bufetat for den innsatsen dere legger ned hver dag. Jeg har forståelse for at slike rapporter kan bidra til å skape uro innad i organisasjonen. Jeg vil forsikre dere om at vi skal bruke tid på å sette oss grundig inn i anbefalingene, og at vi vil bruke tid på å finne løsninger som skaper en best mulig tjeneste.