Regjeringen vil også sette i gang et utredningsarbeid og kvalitetssikring av de eksisterende tilstandsvurderingene og kostnadsberegningene for taksebanen på Sola flyplass.

Målet er å finne tiltak som kan føre til rask gjenåpning av taksebanen.

– Det er viktig at vi får åpnet taksebanene på Sola, blant annet for å kunne ta imot allierte fly. Derfor har Avinor og Forsvaret fått i oppdrag å utrede hva som må til for å gjenåpnet den siste taksebanen (Yankee), sier statssekretær Marte Gerhardsen i Forsvarsdepartementet.

Utredningen skal gjennomføres i 2025. Målet er å kunne ta i bruk taksebanen så raskt som mulig.

I langtidsplanen til Forsvaret er Sola flyplass planlagt videreført med en rolle i alliert planverk Det er avsatt om lag 500 millioner kroner fra 2032 til oppgradering av luftoperative flater på Sola flyplass. I tillegg har NATO planlagt å investere betydelige midler på Sola flyplass de kommende årene. Fra 2027 er det godkjent prosjektmidler på ca. 90 millioner.

Taksebanene på militærside av flystasjonen er i dag i dårlig forfatning og er av sikkerhetsmessige grunner stengt for militær trafikk.

Sola militære flyplass
Forsvaret vil i 2026 bruke om lag 10 millioner kroner på vedlikehold av taksebane Foxtrot, og målet er at den blir operativ for jagerfly i 2026. Forsvaret vil også bruke om lag 7,5 mill. kroner på vedlikehold av to hangarer og infrastruktur. Foto: Fabian Helmersen / Forsvaret