Etter avtaleoppstart har Samferdselsdepartementet vært i tett dialog med Widerøe, som drifter det store flertallet av FOT-rutene for å vurdere effektene av halveringen av maksimalt tillatte billettpriser. Selv om kapasitetskravene ble økt der effekten av prisnedsettelsen var forventet å være størst, var det en betydelig usikkerhet til hvordan dette vil slå ut.

Etter fire måneder har det vært mulig å avdekke bedre hvor og på hvilke avganger det er kapasitetsutfordringer. Widerøe har med bakgrunn i dette utarbeidet et forslag til ruteendringer innenfor gjeldende juridiske og økonomiske rammer i kontaktene der de erfarer trykket er høyt.

Endringene kan tre i kraft fra og med 31. mars 2025, men Widerøe vil innhente synspunkter lokalt fra blant annet kommuner og fylkeskommuner først.

For Lofoten og Vesterålen innebærer det nye ruteopplegget i hovedsak følgende:

  • Kapasiteten styrkes i høysesongen med økt etterspørsel på rutene til/fra Stokmarknes, Leknes og Svolvær, og reduseres noe om vinteren når etterspørselen er lavere.

– Jeg deler Widerøes vurdering av at de foreslåtte endringene vil gi et rutetilbud som er bedre tilpasset sesongvariasjonene i etterspørselen på flyrutene til og fra Stokmarknes, Leknes og Svolvær. Selv om lavere billettpriser har gitt enkelte kapasitetsutfordringer, er det viktig å understreke at tilbakemeldingen Widerøe har fått fra lokalbefolkningen og reisende, er at de i hovedsak er godt fornøyd med at det har blitt billigere å fly, sier Nygård.