Etter avtaleoppstart 1. april 2024 har Samferdselsdepartementet vært i tett dialog med Widerøe, som drifter det store flertallet av FOT-rutene, for å vurdere effektene av halveringen av maksimalt tillatte billettpriser. Selv om kapasitetskravene ble økt der effekten av prisnedsettelsen var forventet å være størst, var det en betydelig usikkerhet til hvordan dette ville slå ut.

Etter fire måneder har det vært mulig å avdekke bedre hvor, og på hvilke avganger, det er kapasitetsutfordringer. Widerøe har med bakgrunn i dette utarbeidet et forslag til ruteendringer innenfor gjeldende juridiske og økonomiske rammer i kontraktene der de erfarer trykket er høyt.

Endringene kan tre i kraft fra og med 31. mars 2025, men Widerøe vil innhente synspunkter lokalt fra blant annet kommuner og fylkeskommuner først.

For Helgeland og Namdalen innebærer det nye ruteopplegget i hovedsak følgende:

  • Både Sandnessjøen og Mosjøen får flere direkte avganger morgen og kveld til/fra Trondheim. Brønnøysund får også endret tidtabell med et bedre tilbud på ettermiddagen. Videre vil Widerøe opprette en kommersiell rute mellom Brønnøysund–Oslo.
  • Namsos og Rørvik får endrede tidspunkter på sine fly, som er mer tilpasset markedets etterspørsel.

– Jeg deler Widerøes vurdering om at de foreslåtte endringene vil gi et forbedret rutetilbud på Helgeland og i Namdalen. Selv om lavere billettpriser har gitt enkelte kapasitetsutfordringer, er det viktig å understreke at tilbakemeldingene Widerøe har fått fra lokalbefolkningen og reisende, er at de i hovedsak er godt fornøyd med at det har blitt billigere å fly, sier Nygård.