Situasjonen for norsk økologisk grøntproduksjon, og muligheter og utfordringer innen offentlige anskaffelser av dette

Innlegg på møte i Nasjonal ressursgruppe for økologisk jordbruk

  • Det er hyggelig å kunne ønske velkommen til årets første møte i Nasjonalressursgruppe for økologisk jordbruk.
  • Jeg setter stor pris på det gode samarbeidet vi har med Landbrukets økoløft om å lage denne felles dialogarenaen for saker som gjelder økologisk produksjon og omsetning.
  • Her møtes aktører fra hele verdikjeden, fra organisasjoner i jordbruket, og det offentlige for å diskutere både muligheter og relevante problemstillinger.
  • Slik blir vi utfordret til å se verden fra hverandres ståsted og komme nærmere en felles virkelighetsforståelse. Det gir et godt grunnlag for å samarbeide om videre utvikling.

En usikker og krevende situasjon i verden påvirker også oss i Norge

  • Jeg vil starte litt overordnet. Det er fortsatt krig i Europa, energikrise, kraftig kostnadsvekst og inflasjon som påvirker næringslivet, herunder jordbruket, og som svekker kjøpekraften hos folk flest.
  • Jordbruket har et stort og viktig samfunnsoppdrag. Det er å sikre befolkningen nok og trygg mat basert på norske naturressurser.
  • Denne regjeringa prioriterer sikkerhet og matvareberedskap veldig høyt. Høy selvforsyning av mat, og trygghet for norske bønder og forbrukere, er en sentral del av totalforsvaret.
  • Skal vi lykkes med å bevare og utvikle det norske jordbruket må det være lønnsomt å produsere mat. Derfor er inntekt og lønnsomhet i jordbruket viktig.
    Vi skal også bidra til at vi har et landbruk som er tilpasset det lokale ressursgrunnlaget, geografien og klimaet.
  • På denne måten opprettholder vi et landbruk over hele landet, som er bærekraftig og klimavennlig, sikrer god dyrevelferd og god mattrygghet og legger grunnlaget for en sikker matforsyning. I dette arbeidet har også den økologiske produksjonen en viktig plass.

Om grøntsektoren

  • Jeg har lært grøntnæringa å kjenne som en innovativ næring med et bredt spekter av kvalitetsprodukter. Sektoren har generelt et stort potensial for innovasjon og økt markedsandel, og sektoren har selv, gjennom arbeidet med rapporten «Grøntsektoren mot 2035», satt ambisiøse vekstmål fram mot 2035.
  • Jeg legger til grunn at Økologiske produsenter har og tar sin naturlige plass i det arbeidet grøntnæringen har etablert for å følge opp ambisjonene i rapporten.
  • Grøntrapporten har bidratt til at prosjekter innenfor grøntsektorens verdikjede blitt sterkt prioritert fra vår side.
  • Jordbruksavtalen omfatter virkemidler og tiltak som kan bidra til nå målene sektoren har satt seg; blant annet satsing på rådgiving, investeringer, tiltak for fornybar energi og teknologiutvikling, presisjonsjordbruk, forskning og utvikling.
  • Det er også kommet økninger i målpriser, og økninger i tilskudd. For økologiske produsenter gis det ekstra tilskudd på toppe av disse.
  • I tillegg har vi prioritert utviklingsmidler til sektoren. Vi har blant annet gitt et bidrag til grøntnæringens ambisjoner om å utvikle en nasjonal bærekraftstrategi. Det er satt av 8 mill. kroner per år i tre år til dette arbeidet.

Omsetning av økologisk frukt og grønt

  • Jeg har sett på utviklingen i produksjon omsetning av økologisk frukt og grønt generelt2. Ifølge Landbruksdirektoratet ble omsetningen av norske økologiske poteter, grønnsaker og frukt redusert med 11 prosent fra 2021 til 2022. Det er stor tilbakegang og større enn for tilsvarende konvensjonelle produkter der tilbakegangen var på 3 prosent.
  • Noe av forklaringen er antagelig at forbruket i 2021 var høyere enn normalt på grunn av pandemien og stengte grenser.
  • En annen og nærliggende forklaring kan være at økte kostnader og lavere kjøpekraft har medført at forbrukeren i større grad orienterer seg mot lavprisprodukter.
  • Dette er i så fall en vesentlig utfordring for økologiske produkter, der man er avhengig av å ta ut en merpris i markedet.
  • Tema for dette møtet er situasjonen for norsk økologisk grøntproduksjon, og muligheter og utfordringer innen offentlige anskaffelser.
  • Offentlig sektor er en stor innkjøper. Mange sektorer, ikke bare matsektoren, peker på kjøpekraften i offentlig sektor og at det offentlige må gå foran og bidra til utvikling av ulike markeder.
  • Det er en både forståelig og fornuftig strategi for den enkelte sektor, men samlet sett kan det blir krevende og kostbart for det offentlige å ta et slikt ansvar på alle områder, særlig i slike krevende tider som vi lever i nå.
  • Når det er sagt har regjeringen i Hurdalsplattformen uttrykt ambisjoner om å bruke innkjøpsmakten i offentlig sektor bedre på flere områder. Blant annet har vi en ambisjon om å øke bruken av norsk mat i offentlige virksomheter.
  • Regjeringen vil bruke offentlige anskaffelser aktivt for å fremme bærekraftig utvikling i bred forstand. For å oppnå dette jobber vi med flere tiltak.
  • Blant annet arbeides det med å innføre en Norgesmodell med nasjonale virkemidler for å fremme et seriøst arbeidsliv gjennom offentlige anskaffelser. Norgesmodellen vil ta i bruk et bredt spekter av virkemidler, som regelverksendringer, økt veiledning og utvikling av digitale hjelpemidler.
  • Denne høsten har Regjeringen oppnevnt et lovutvalg, Anskaffelsesutvalget, som skal gjennomgå hele anskaffelsesregelverket og komme med forslag til endringer som både skal gjøre regelverket enklere tilgjengelig og blant annet vurdere reguleringer av miljøkrav. NOUen skal ferdigstilles innen mai neste år. Anskaffelsesutvalget har en egen nettside der det er også mulig å komme med innspill.
  • For raskt å komme i gang med arbeidet har man, som dere sikkert kjenner til, allerede sendt på høring noen endringer i Forskrift om offentlige anskaffelser for å skjerpe kravene til miljøhensyn. I forslaget ligger det inne at miljøhensyn alltid skal vektes med minst 30 pst i alle offentlige innkjøp.
  • Hvis dette blir den endelige konklusjonen, bør det kunne øke mulighetene for å få inn økologisk frukt og grønt i offentlige kantiner og storkjøkken.
  • Fra LMDs side har vi støttet ulike utredninger over jordbruksavtalen som skal bidra til å belyse utfordringer for vår sektor spesielt.
  • For eksempel har Nibio fått støtte til å utarbeide rapporten Mer norsk frukt og grønt i offentlig sektor som kom i fjor. De peker på at viktige årsaker til lav andel av norsk frukt og grønt i offentlig sektor kan være budsjettbetraktninger og prispress hos det offentlige og strukturelle forhold på tilbudssiden.
  • Videre har Agri har analyse fått støtte til å gjennomføre en flaksehalsanalyse om offentlige innkjøp av økologiske produkter. Denne rapporten ferdigstilles i år.æDet er med andre ord mye arbeid på gang.
  • Jeg håper denne dagen kan kaste enda mer lys over både muligheter, utfordringer for økologisk frukt og grønt. Så jeg ser frem til en spennende dag, og håper på både engasjement og gode diskusjoner.