Skal bli raskere og enklere å registrere skip

Regjeringen vil gjøre det enklere og raskere å bruke norske skipsregistre, og foreslår lovendringer som åpner for elektronisk tinglysing av skip.

Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran og sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide.
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran og sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide. Foto: Sjøfartsdirektoratet / Dag Inge Aarhus

- Digitalisering er avgjørende for å bevare og utvikle den viktige kompetansen som finnes i sjøfartsnæringen. Når vi går fra gammeldagse papirsøknader til en heldigital og moderne skipsregistrering så får vi en langt smidigere saksbehandling som igjen gir reduserte kostnader for Skipsregistrene og sjøfartsnæringen. Dette er en reell forenkling som sparer tid og ressurser for alle, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran.

I dag foregår skipsregistrering hovedsakelig ved bruk av originale papirdokumenter. Lovendringen åpner nå for fullelektronisk og helautomatisk registrering av skip og rettigheter i skip i Norsk ordinært skipsregister (NOR), Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS), og Skipsbyggingsregisteret (BYGG).

-Dette er en lovendring som vi har ventet på. Sjøfartsdirektoratet har et system for elektronisk tinglysing, nå kan vi bygge videre på dette og legge til rette for en heldigital behandling. Dette er en viktig brikke i arbeidet med å få våre tjenester til å bli enda bedre, sier sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide.

Elektronisk tinglysing gjøres valgfritt

Fullelektronisk tinglysing er ment som et tilbud som både næringen og privatpersoner kan benytte seg av. Det vil fortsatt være mulig å levere ethvert dokument til Skipsregistrene på papir.

Utvider adgangen til å ilegge overtredelsesgebyr

Lovendringen vil gi Sjøfartsdirektoratet adgang til å ilegge overtredelsesgebyr dersom næringsaktører ikke følger opp plikten til å iverksette forebyggende tiltak for å beskytte skip mot blant annet terror- og piratvirksomhet. Direktoratet vil også få mulighet til å gi overtredelsesgebyr dersom næringsaktører ikke vil medvirke i forbindelse med tilsyn av skip.

Rederiene pålegges ingen nye plikter med forslaget. Det foreslås kun en utvidelse av myndighetenes sanksjonsmidler ved brudd på eksisterende plikter.