Endret 30.10.2025 kl. 12.45: Lagt inn ekstra informasjon om antall som har startet på lærerutdanning for 1.-7. trinn. 

– Vi vet at høyere utdanning gir jobb, og vi vet at Norge vil trenge langt flere med kompetanse som møter arbeidslivets behov framover. Jeg er glad for at rekordmange startet på studier i høst, og det er spesielt gode nyheter at flere har startet på en utdanning for å bli sykepleiere og grunnskolelærere. Det er viktig for velferden, beredskapen og verdiskapingen i hele landet fremover, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland (Ap).

I dag kom tallene som viser hvor mange som i høst har startet på en utdanning ved et av landets universiteter og høyskoler: Totalt har 106 948 personer møtt til studiestart i høst. Det er det høyeste antallet noensinne, og mer enn 4 600 flere enn i 2024.

600 flere sykepleiestudenter

Tallet på sykepleiestudenter fortsetter å øke. I år møtte 6 111 personer til studiestart, det er en oppgang på 11 prosent siden fjoråret. Fra og med årets opptak har regjeringen fjernet de særskilte karakterkravene i norsk og matematikk. Nå er generell studiekompetanse opptaksgrunnlaget for bachelor i sykepleie. Regjeringen økte antallet studieplasser i sykepleie med 500 i 2022, og har foreslått 155 nye plasser i 2026.

– Det er tydelig at grepene vi har tatt for å få flere sykepleiere virker. Nå har vi flere nye sykepleiestudenter enn noen gang. Det er viktig for helse- og omsorgssektoren, og for pasientsikkerheten framover, sier Aasland. 

Rekordmange vil bli lærer i barneskolen

Grunnskolelærerutdanningene har fått et solid oppsving. Aldri før har flere startet på utdanning for å bli lærer på 1.-7. trinn. I høst møtte totalt 2 673 studenter – en klar økning fra 2024 etter flere år med nedgang. Samlet er det 20 prosent flere enn i fjor som startet på en grunnskolelærerutdanning:

  • 23 prosent flere startet på utdanningen for 1.–7. trinn
  • 17 prosent flere begynte på utdanningen for 5.–10. trinn

– Dette er svært gledelige tall. Det har vært viktig for Arbeiderpartiet å snu den negative trenden fra tidligere år. Vi har jobbet målrettet sammen med lærerne og organisasjonene for å få flere til å velge læreryrket. Vi har fjernet unødvendige hindringer og tatt grep som styrker lærerrollen i hverdagen. Nå ser vi resultatene av dette arbeidet, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).

Færre startet på ordinær barnehagelærerutdanning ­– sterk vekst for barnehagelærerutdanning på jobb

Antall studenter på de ordinære barnehagelærerutdanningene fortsetter å falle. I høst møtte 1 716 studenter – en nedgang på 13 prosent fra i fjor.

Samtidig har den arbeidsplassbaserte barnehagelærerutdanningen fått et kraftig løft. 341 studenter startet på denne utdanningen i høst, det er mer enn dobbelt så mange som i fjor. Tilbudet gjør det mulig for ansatte i barnehager å ta utdanning mens de jobber, og er en viktig del av regjeringens satsing på kvalitet i barnehagene.

– Vi trenger flere barnehagelærere. Det er viktig å satse på ansatte som allerede jobber i barnehagene, men mangler utdanning. Vi vet at de fleste som tar denne utdanningen, både fullfører og blir i yrket. I neste års statsbudsjett foreslår vi å finansiere nær 500 slike studieplasser fra høsten 2026, sier Nordtun.

Mer om oppmøtetallene 2025

  • Antallet studenter som møtte til studiestart er nå historisk høyt.
  • Totalt møtte 106 948 studenter opp til ulike gradsstudier og årsstudier høsten 2025. Dette inkluderer både de som er tatt opp gjennom Samordna opptak, og de som er tatt opp gjennom lokale opptak. Studenter som er tatt opp til forkurs, enkeltemner og andre korte kurs på mindre enn ett år er ikke regnet med.
  • 76 805 studenter takket ja til tilbud om studieplass gjennom Samordna opptak. Av disse møtte 64 351, altså 84 prosent. Andelen som møter har vært jevnt synkende fra 88 prosent i 2015.
  • Antallet aksepterte tilbud til gradsstudier og årskurs gjennom lokale opptak var 54 502, og totalt møtte 42 597 studenter. En lavere andel (78 prosent) av de som aksepterte tilbud om studieplass møtte opp, sammenlignet med Samordna opptak.

Det er Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (Hk-dir) som analyserer tallene.

– Hvert år analyserer vi først hvor mange som søker seg til hvilke studier, og deretter hvor mange som får tilbud om studieplass. Til slutt kommer det aller viktigste: Hvor mange studenter møter faktisk opp og kommer i gang med studiene? Det er disse nasjonale tallene vi i dag offentliggjør i vår Database for statistikk om høyere utdanning (DBH), sier Sveinung Skule, direktør i HK-dir.