Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 19.07.2012

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 29.09.2011

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

 EASA har utgitt NPA (Notices of Proposed Amendment) 2008-07 og Opinion nr. 01/2011 av 18. mars 2011, før vedtakelsen av forordning (EF) 593/2012.  Luftfartstilsynet har i flere sammenhenger oppfordret de berørte aktørene i markedet til å besvare høringene fra EASA. Luftfartstilsynet vil sende ut høring om forordning (EF) 593/2012 fra 20. juli 2012 med en høringsfrist på to måneder til 20. september 2012. Dessuten er opplysning om forordning (EF) 593/2012 lagt ut på Luftfartstilsynets nettside under nytt regelverk. Forordning (EF) 593/2012 ble vedatt 5. juli 2012 og anvendes i EU-landene fra 26. juli 2012.

Europa Kommisjonen har vedtatt forordning (EF) 593/2012 5. juli 2012 under henvisning til traktaten om Den Europeiske Unions funksjonsmåte, under henvisning til Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 av 20. februar 2008 om felles regler for sivil luftfart og om opprettelse av et europeisk luftfartssikkerhetsagentur. Foranstaltningene i denne forordning er i overensstemmelse med uttalelse fra EASA nr. 01/2011 om “ELA-prosess” og “standardendringer og – reparasjoner” i henhold til forordning (EF) nr. 216/2008 artikkel 19, stk. 1.    Forordning (EF) 593/2012 vil endre bestemmelsene i forordning (EF) nr. 1702/2003 av 24. september 2003 om fastsettelse av gjennomføringsregler for luftdyktighetssertifisering og miljøsertifisering for luftfartøyer og tilhørende produkter, deler og utstyr, og for sertifisering av konstruksjons- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften) og forordning (EF) nr. 2042/2003 av 20. november 2003 om kontinuerlig luftdyktighet for luftfartøyer og luftfartøyprodukter, -deler og -utstyr og om godkjenning av organisasjoner og personell som deltar i disse oppgaver (vedlikeholdsforskriften).   Hovedformålet med reglene i forordning (EF) nr. 1702/2003 og forordning (EF) nr. 2042/2003 er å opprettholde et høyt, ensartet sikkerhetsnivå for sivil luftfart i Europa. Det har vist seg nødvendig å endre kravene til og prosedyrene for både luftdyktighetssertifisering og miljøsertifisering for luftfartøyer og tilhørende produkter, deler og utstyr, og for sertifisering av konstruksjons- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften) samt vedvarende luftdyktighet av luftfartøyer og luftfartøysmateriell, -deler og -apparatur samt for godkjennelse av organisasjoner og personell, som deltar i disse oppgaver (vedlikeholdsforskriften).  I Norge er forordning (EF) nr. 1702/2003 implementert jf. forskrift 24. mai 2005 nr. 461 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av konstruksjons- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften) og forordning (EF) nr. 2042/2003 er implementert jf. forskrift 24. mai 2005 nr. 462 om gjennomføring av forordning (EF) nr. 2042/2003 av 20. november 2003 om kontinuerlig luftdyktighet for luftfartøyer og luftfartøyprodukter, -deler og -utstyr og om godkjenning av organisasjoner og personell som deltar i disse oppgaver (vedlikeholdsforskriften).  Forordning (EF) 593/2012 er hjemlet i forordning (EU) nr. 216/2008 (basisforordningen), som ennå ikke er implementert i Norge. I Norge gjelder forordning (EF) 1592/2002 som basisforordning. Luftfartstilsynet har foretatt en konkret vurdering av forordning (EF) 593/2012 og finner ingen grunn til at forordning (EF) 593/2012 som gjør endringer i forordning (EF) nr. 1702/2003 og forordning (EF) nr. 2042/2003 ikke kan tas inn i EØS-avtalen og norsk rett, fordi forordning (EF) 593/2012 er i samsvar med reglene i forordning (EF) 1592/2002. Om forordning (EF) 593/2012I forbindelse med vedtakelsen av forordning (EF) 593/2012 innebærer dette endring i Kommisjonens forordning (EF) nr. 1702/2003 av 24. september 2003 om gjennomføringsbestemmelser for luftdyktighets- og miljøsertifisering av luftfartøyer og hermed forbundet materiell, deler og apparatur og for sertifisering av konstruksjons- og produksjonsorganisasjoner slik at ikke-kompliserte motordrevne luftfartøy, fritidsluftfartøy og hermed forbundet materiell, -deler og -apparatur ble underlagt foranstaltninger, som står i forhold til deres enkle konstruksjon og type av operasjoner. Dessuten ble Kommisjonens forordning (EF) nr. 2042/2003 av 20. november 2003 om vedvarende luftdyktighet av luftfartøy og luftfartøysmateriell, -deler og -apparatur og om godkjenning av organisasjoner og personell, som deltar i disse oppgaver endret for å bevare sammenhengen med de endringer, som er foretatt i forordning (EF) nr. 1702/2003, bl.a. med hensyn til den nye definisjon av ELA1-luftfartøyer og muligheten for å godkjenne montering av visse ikke-sikkerhetskritiske deler uten en EASA-formular 1.

Sammendrag av innholdForordning (EU) 593/2012 fastsetter definisjonen på “ELA1-luftfartøy”. Forordning (EF) nr. 2042/2003 artikkel 2, litra »k) »ELA1-luftfartøy«: et av følgende bemannede luftfartøyer (ELA står for »European Light Aircraft«): i) et luftfartøy med en maksimal startmasse (MTOM) på 1 200 kg eller derunder, som ikke er klassifisert som et komplekst motordrevet luftfartøyii) et svevefly eller motorsvevefly med en maksimal startmasse på 1 200 kg eller derunder iii) en ballong konstruert til et maksimalt løftegassvolumeneller varmluftsvolumen på ikke mer end 3 400 m 3 for varmluftsballoner, 1 050 m 3 for gassballonger og 300 m 3 for forankrede gassballongeriv) et luftskip konstruert til høyst fire personer og et maksimalt løftegassvolumen eller varmluftsvolumen på ikke mer end 3 400 m 3 for varmluftsluftskip og 1 000 m 3 for gassluftskip.«  Endringene i forordning (EF) 593/2012 berører primært allmennflyging og omhandler følgende emner: Det innføres en forenklet og mer hensiktsmessig sertifiseringsprosess for ELA-1 luftfartøyer (European Light Aircraft). En søker til et typesertifikat for et ELA1-luftfartøy (dvs. fly under 1 200 kg) kan nå dokumentere sin sertifiseringsstandard ved bruk av et sertifiseringsprogram. Dette vil medføre at små virksomheter ikke lenger behøver å gjennomføre de omstendelige og tidskrevende administrative prosedyrer for å oppnå godkjenning som en konstruksjonsorganisasjon (DOA), samtidig med at de gjennomfører sertifiseringsprosessen. Denne endringen vil gagne nye søknader til typesertifikat for et ELA1-luftfartøy.   Begrepet "standardendringer og standardreparasjoner" introduseres. Det nye begrepet innebærer at prosedyren for sertifisering ikke lenger er nødvendig ved endringer og reparasjoner som betraktes som standard. En katalog med standardendringer og -reparasjoner vil derfor bli del av en ny sertifiseringsspesifikasjon (CS). Det nye begrepet vil minske den administrative arbeidsbyrde og samtidig opprettholde et høyt sikkerhetsnivå. Alle eiere/brukere av små luftfartøy kan få gagn av denne regelen.  I henhold til de nåværende regler skal EASA-Form 1 anvendes som grunnlag ved installasjon av reservedeler i et luftfartøy. Noen deler og utstyr i ELA-luftfartøyer produseres imidlertid i industrier som ikke er omfattet av forskriftene for luftfart. Produsenter, som ikke er omfattet av forskriftene for luftfart, kan ikke sertifisere disse deler med en EASA-Form 1. Dette er ikke relevant for nye luftfartøyer, fordi godkjenningen av delene i dette tilfelle er omfattet av luftfartøysprodusentens produksjonsorganisasjon. Reservedeler anskaffes normalt direkte fra kilden. For å oppfylle kravet om en EASA-Form 1 skal disse deler sertifiseres via godkjente produksjonsorganisasjoner. Forordning (EF) 593/2012 åpner for, at eiere av ELA-1 luftfartøyer kan akseptere installasjon av visse deler, uten en EASA-Form 1 uten en EASA-Form 1, dersom det ikke er sikkerhetskritisk. Denne endring har til formål å redusere den forskriftsmessige byrde til et hensigtsmessigt nivå i forhold til sikkerhetsrisikiene.   Konsekvenser Innføring av forordning (EF) 593/2012 vil medføre en betydelig reduksjon i det administrative arbeidet knyttet til typesertifisering og senere endringer og/eller reparasjoner av ELA-1 luftfartøy. Da Luftfartstilsynet ikke lenger er innvolvert i prosessene knyttet til typesertifisering/modifikasjoner/reparasjoner, er det først og fremst eier/bruker av ELA-1 luftfartøy som vil kunne få en gevinst av dette i form av reduserte kostnader og byråkrati. Basert på ELA-1 luftfartøy’s enkle konstruksjon, vil en akseptabel sikkerhet være ivaretatt selv med de foreslåtte forenklingene.  Sakkyndige instanser merknaderRettsakten vil kreve endring i forskrift 24. mai 2005 nr. 461 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av konstruksjons- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften) og forskrift 24. mai 2005 nr. 462 om gjennomføring av forordning (EF) nr. 2042/2003 av 20. november 2003 om kontinuerlig luftdyktighet for luftfartøyer og luftfartøyprodukter, -deler og -utstyr og om godkjenning av organisasjoner og personell som deltar i disse oppgaver (vedlikeholdsforskriften).   Gjennomføring av rettsakten vil medføre begrensede administrative og økonomiske konsekvenser.  Luftfartstilsynet må endre en del referanser til Part-21, Part-M og Part-145, som er gitt i standardbrev og prosedyrer. Markedet må også endre en del referanser i sine prosedyrer.   Forordning (EF) 593/2012 er hjemlet i forordning (EU) nr. 216/2008 (basisforordningen), som ennå ikke er implementert i Norge. I Norge gjelder forordning (EF) 1592/2002 som basisforordning.   Luftfartstilsynet har foretatt en konkret vurdering av forordning (EF) 593/2012 og finner ingen grunn til at forordning (EF) 593/2012, som endre forordning (EF) 1702/2003 og forordning (EF) nr. 2042/2003 ikke kan tas inn i EØS-avtalen og norsk rett, fordi det materielle innholdet i forordning (EF) 593/2012 er i samsvar med reglene i forordning (EF) 1592/2002. 

 Luftfartstilsynet ser positivt på en klargjøring av reglene og standarder. 

Vurdering

Luftfartstilsynet ser positivt på innføringen av forordning (EF) 593/2012, som vil bidra til å sikre og opprettholde et høyt, ensartet sikkerhetsnivå for sivil luftfart i Europa. Dette vil være positivt for flysikkerheten. Forordning (EF) 593/2012 inneholder ikke politiske problemstillinger. Luftfartstilsynet finner rettsakten relevant og akseptabel.   

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 0593/2012
Basis rettsaktnr.: 0593/2012
Celexnr.: 32012R0593

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 11.07.2012
Frist returnering standardskjema: 21.08.2012
Dato returnert standardskjema: 20.08.2012
Dato innlemmet i EØS-avtalen: 08.12.2012
Nummer for EØS-komitebeslutning: 224/2012
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 20.07.2012
Høringsfrist: 20.09.2012
Frist for gjennomføring: 04.01.2013
Dato for faktisk gjennomføring: 17.12.2012
Dato varsling til ESA om gjennomføring: 04.01.2013

Lenker