Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 25.09.2015

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Rettsakten ble stemt over på AVSEC-møtet i november 2015. Både Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet deltok på møtet.

Rettsakten ble gjennomført i norsk rett 29.3.2016, og ble behandlet av EFTA-sekretariatet etter fast track-prosedyren.

Sammendrag av innhold

Europaparlaments- og Rådsforordning (EF) nr. 300/2008 etablerer felles bestemmelser om sikkerhet i sivil luftfart. Disse reglene blir supplert i kommisjonsforordning (EF) nr. 272/2009. Videre er de detaljerte tiltakene for gjennomføring av felles grunnleggende standarder for luftfartssikkerhet fastsatt i gjennomføringsforordning (EU) 2015/1998 og gjennomføringsbeslutning C(2015)8005. Beslutningen inneholder den konfidensielle delen av de detaljerte gjennomføringsbestemmelsene i securityregelverket.

I forordning (EU) 2015/1998 kapittel 3, 4, 5 og 6 foreligger det lister over tredjeland som anerkjennes for å anvende sikkerhetsstandarder som er tilsvarende de felles grunnleggende standardene som forordning 272/2009 etablerer. Tillegg 3-B, 4-B, 5-A, og 6-F i forordningen omhandler henholdsvis anerkjennelse av sikkerhetsstandarder for sikkerhet knyttet til luftfartøy, passasjerer og håndbagasje, innsjekket bagasje og frakt og post. Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2015/2426 endrer forordning 2015/1998 på disse punktene.

Kommisjonen har funnet at Canada og Montenegro oppfyller kravene i kommisjonsforordning 272/2009 del E, som omhandler kriterier for anerkjennelse av likeverdighet vedrørende sikkerhetsstandarder i tredjeland.  Forordning 2015/2426 endrer dermed forordning 2015/1998 slik at tillegg 3-B, 4-B og 5-A også omfatter Canada og tillegg 3-B, 4-B, 5-A, og 6-F omfatter Montenegro. Gjennom endringsrettsakten vil det kunne gjøres visse forenklinger av sikkerhetstiltakene for flyginger fra Canada og Montenegro til Europa. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten er gitt med hjemmel i forordning 300/2008, som igjen har hjemmel i TFEU artikkel 100. Endringene er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 1. mars 2011 nr. 214 om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten mv., og tilhører gruppe 2.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Det foreligger per i dag sesongvis direkteflyging fra Montenegro til Norge, men ikke fra Canada til Norge. Endringen antas å ikke få negative økonomiske eller administrative konsekvenser for norske aktører eller norske myndigheter, da endringen medfører forenklinger av sikkerhetstiltakene for flygninger fra disse landene.

Sakkyndige instansers merknader

Forordning 2015/2426 ble sendt på høring 9.12.2015. Ingen hadde merknader i høringen.

Samferdselsdepartementet vurderer rettsakten til å være EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Forordning 2015/2426 utfyller forordning 2015/1998 som er gjennomført i norsk rett.

Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2015/2426
Basis rettsaktnr.: 300/2008
Celexnr.: 32015R2426

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 27.11.2015
Frist returnering standardskjema: 08.01.2016
Dato returnert standardskjema: 08.01.2016
Dato innlemmet i EØS-avtalen: 18.03.2016
Nummer for EØS-komitebeslutning: 54/2016
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 09.12.2015
Høringsfrist: 26.01.2016
Frist for gjennomføring:
Dato for faktisk gjennomføring: 29.03.2016
Dato varsling til ESA om gjennomføring: