Arbeidsforhold i fiskerisektoren

Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv om gjennomføring av avtalen inngått mellom General Confederation of Agricultural Cooperatives in the European Union (COGECA), European Transport Workers’ Federation (ETF) og The Association of National Organisations of Fishing Enterprises (EUROPÊCHE) av 21. mai 2012 med endringer av 8. mai 2013 om gjennomføringen av ILO-konvensjonen fra 2007 om arbeidsforhold i fiskerisektoren

Proposal for a Council Directive implementing the Agreement concluded between the General Confederation of Agricultural Cooperatives in the European Union (COGECA), the European Transport Workers’ Federation (ETF) and the Association of National Organisations of Fishing Enterprises (EUROPÊCHE) of 21 May 2012 as amended on 8 May 2013 concerning the implementation of the Work in Fishing Convention, 2007 of the International Labour Organisation

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 11.08.2016

Spesialutvalg: Personbevegelighet, arbeidsliv og arbeidsmiljø

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Forslaget er til behandling i Kommisjonen.

Sammendrag av innhold

På EU-nivå har partene i fiskerisektoren blitt enig om en avtale som vil gjøre største delen av ILO konvensjonen om arbeidsforhold i fiskerisektoren (ILO 188) bindende for EUs medlemsstater. Avtalen er foreslått gjennomført som et Kommisjonsdirektiv, og forslaget er hjemlet i EU-traktaten artikkel 155 (2). 

ILO 188 regulerer minsterettigheter til arbeidstakere og andre deltakere i fiskerisektoren. Konvensjonen angir regler om helse, miljø og sikkerhet, i tillegg til kontraktuelle forhold knyttet til arbeidsavtaler, lønn og betaling mv. Konvensjonen stiller også krav til myndigheter når det gjelder tilsyn, kontroll og håndhevelse.

Forslag til Kommisjonsdirektiv gjør gjeldende en avtale som i stor grad baserer seg direkte på konvensjonsteksten. På to punkter er det likevel forskjell: 

ILO 188 gjelder enhver person ansatt eller på annen måte engasjert om bord. Kommisjonens forslag har et noe snevrere anvendelseområde, ved at den i utgangspunktet bare gjelder fiskere som er under kontrakt eller har et ansettelsesforhold om bord. For å beskytte disse er det likevel slik at virkeområdet også inkluderer alle andre fiskere som befinner seg om bord på samme fartøy.

Når det gjelder arbeids- og hviletid går Kommisjonens forslag noe lenge enn ILO 188, ved at forslaget også legger til gjeldende verneregler i EUs arbeidstidsdirektiv (2003/88/EC) artikkel 21 om arbeidstakere om bord på sjøgående fiskefartøy. Kommisjonens forslag er derfor en sammenstilling av ILO 188 artikkel 13 og 14 og Direktiv 2003/88/EC artikkel 21, som samlet sett gir en høyere grad av vern enn det konvensjonen gir. 

I tillegg til å gjøre avtalen mellom fiskeripartene i EU bindende, inneholder forslaget en oppfordring til EUs medlemsstater til å ratifisere ILO 188. Dersom forslaget blir vedtatt, vil direktivet tre i kraft samtidig med Konvensjonen. Norge har ratifisert ILO 188, men konvensjonen har fortsatt ikke oppnådd et tilstrekkelig antall ratifikasjoner (10 stater hvorav 8 kyststater) til å tre i kraft. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettslige konsekvenser av ILO 188 ble vurdert i forbindelse med ratifikasjonen av konvensjonen. Det er vurdert at det ikke vil være nødvendig med lovendringer, men at det likevel vil være behov for noen mindre forskriftsendringer. De innholdsmessige forskjellene på Konvensjonen og det foreslåtte direktivet har liten betydning for den nasjonale gjennomføringen ettersom ikrafttredelse av direktivet følger konvensjonen, og virkeområdet for konvensjonen er videre enn direktivet. Direktiv 2003/88/EC artikkel 21 er i dag gjennomført i forskrift om arbeids- og hviletid på fiske- og fangstfartøy (FOR-2003-06-25-787).

Økonomiske og administrative konsekvenser

Det vil bli krav om bemanningsoppgave som ikke tidligere har hatt krav om dette. I tillegg er det et krav at rederiene må formidle mannskapslister til land. Dette er eksempler på merkbare endringer for rederisiden når det gjelder norske fiskefartøy. Dette er likevel ikke konsekvenser som følger av det foreslåtte EU-direktive, men følger allerede av Norges ratifisering av ILO 188.  

Sakkyndige instansers merknader

Forslaget har vært forelagt partene i fiskerisektoren i Norge. Sjømannsforbundendes fellessekretariat uttrykker støtte til EUs forslag. De påpeker særlig forholdene i EU og internasjonalt, og mener det er positivt at standarden høynes. Pelagisk forening er for økt trygghet i fiskerisektoren, men påpeker generelt viktigheten av å prioritere de riktige tiltakene. 

Vurdering

Forslaget er relevant og akseptabelt. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Rådet
Type rettsakt: Direktiv
KOM-nr.: KOM(2016)235
Basis rettsaktnr.:

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker