Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 16.06.2016

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: V. Sjøtransport

Status

Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.

Sammendrag av innhold

Direktiv 2002/59/EF om etablering av et felles europeisk maritimt trafikkovervåknings- og informasjonssystem stiller blant annet krav til elektronisk informasjonsutveksling mellom EUs medlemsstater. Direktivet stiller imidlertid ikke krav til hvilket system som skal anvendes. Mer spesifikke krav til innføring av trafikkovervåknings- og informasjonssystem fremgår av direktiv 2009/17/EF. I henhold til direktivets artikkel 22a må medlemsstatenes nasjonale trafikkovervåknings- og informasjonssystemer være kompatible med det europeiske informasjonsutvekslingssystemet SafeSeaNet.

EU-kommisjon er hovedansvarlig for forvaltning og politisk utvikling av det felles europeiske SafeSeaNet, jf direktiv 2009/17/EF vedlegg III punkt 2.1.2. Videre følger det av vedlegg III under punkt 2.2. at kommisjonen skal etablere en styringsgruppe på høyt nivå som skal bistå i arbeidet med utvikling av SafeSeaNet. Ved kommisjonsbeslutning 2009/584/EF etablerte kommisjonen "Styringsgruppen på høyt nivå for SafeSeaNet". Kystverket har deltatt i denne gruppen på vegne av Norge.

Gjennom kommisjonsbeslutning 2016/566/EU utvides styringsgruppens mandat. Styringsgruppen gis nå ansvar også for tilrettelegging for rapportering som inngår i direktiv 2010/65/EU om rapporteringsformaliteter. Styringsgruppen skal også være bindeledd mellom kommisjonen og medlemsstatene. Samtidig gis styringsgruppen et utvidet mandat mht. styring. Tidligere har gruppens oppgaver i større grad vært knyttet til veiledning og rådgiving.

Styringsgruppen har hatt mandat til å beslutte hvem som skal ha tilgang til informasjon som behandles i SafeSeaNet. Dette videreføres nå for det utvidede virkeområdet for gruppen. Gruppen gis et ansvar for systemene som tilrettelegger for gjennomføring av  rapporteringsforpliktelsene som omfattes av direktiv 2010/65/EU, også når det gjelder tilgang til informasjon innenfor andre myndigheters område.

EFTA-landene har hatt observatørstatus i styringsgruppen. Denne videreføres  gjennom kommisjonsbeslutning 2016/566 artikkel 4 nr. 8.

Merknader

Rettslige konsekvenser

Kommisjonsbeslutningen er etter sitt innhold av en slik karakter at den ikke medfører behov for regelverksendringer i norsk rett. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Styringsgruppen legger føringer for den fremtidige utviklingen av SafeSeaNet. Norsk deltakelse i styringsgruppen er viktig for å ivareta norske interesser i dette arbeidet.

Det legges til grunn at norsk deltakelse i Styringsgruppen dekkes innenfor gjeldende budsjetter.  

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten behandles i SU Transport.

Kystverket finner retttsakten EØS-relevant og akseptabel. SD støtter denne vurderingen.

Vurdering

Kommisjonsbeslutningen anses å være EØS-relevant og akseptabel.

Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2016/566/EU
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32016D0566

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 13.04.2016
Frist returnering standardskjema: 03.08.2016
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Ja
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Nei
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: