Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 27.09.2016

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Regelverket er basert på Opinion 08/2024. Opinion 08/2024 ble publisert  17. desember 2024, og den slår sammen NPA 2015-17, NPA 2016-08 og NPA 2016-19.

NPA-ene ble lagt ut på høring av EASA i følgende tidsromm: NPA 2015-17 i tidsrommet 05.11.2015 - 05.02.2016; NPA 2016-08 i tidsrommet 07.09.2016 - 07.12.2016; og NPA 2016-19 i tidsrommet 19.12.2016 - 22.05.2017.                    

Sammendrag av innhold

Regelverket foreslår endringer i forordning (EU) 748/2012 (initiell luftdyktighet) (RMT.0278). Regelverket harmoniserer krav og reglene om utstedeles av ARC (Airworthiness Review Certificate) og prosessen for overføring av luftfartøy mellom medlemmesstatene i forordning (EU)  748/2012 med det som er i forordning (EU) 1321/2014. 

Det forventes av forenkling og harmonisering av reglene vil bidra til å gjøre kravene tydeligere og redusere feiltolkning av reglene. 

Merknader

Rettslige konsekvenser

Gjennomføring av det nye regelverket vil gjøres gjennom endring av forskrift 4. mars 2013 nr. 252 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av design- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften). Forordning (EU) 748/2012 er EØS-gjennomført i denne forskriften.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Gjennomføring av rettsakten vil medføre begrensede administrative og økonomiske konsekvenser. Luftfartstilsynet må endre en del referanser til Part-21 som er gitt i standardbrev og prosedyrer. Antakeligvis vil dette i omfang tilsvare 2-3 dagsverk. Endringene antas ikke å få praktiske eller økonomiske konsekvenser for norske organisasjoner eller myndigheter ut over dette.

Sakkyndige instansers merknader

Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Luftfartstilsynet vurderer at regelverket, slik det nå lyder, vil være EØS-relevant og akseptabelt.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 2018/1139

Norsk regelverk

Høringsstart: 29.09.2016
Høringsfrist: 07.12.2016
Frist for gjennomføring:

Lenker