NPA 2016-08; RMT.0278; Opinion 08/2024
Delegert kommisjonsforordning (EU) .../... av 23. oktober 2025 som endrer forordning (EU) 748/2012 med hensyn til luftdyktighetsbevis og begrenset luftdyktighetsbevis
Commission Delegated Regulation (EU) .../... of 23. oktober 2025 amending Regulation (EU) No 748/2012 as regards certificate of airworthiness and the restricted certificate of airworthiness
EØS-notat | 27.11.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 27.09.2016
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Regelverket er basert på Opinion 08/2024. Opinion 08/2024 ble publisert 17. desember 2024, og den slår sammen NPA 2015-17, NPA 2016-08 og NPA 2016-19.
NPA-ene ble lagt ut på høring av EASA i følgende tidsromm: NPA 2015-17 i tidsrommet 05.11.2015 - 05.02.2016; NPA 2016-08 i tidsrommet 07.09.2016 - 07.12.2016; og NPA 2016-19 i tidsrommet 19.12.2016 - 22.05.2017.
Sammendrag av innhold
Regelverket foreslår endringer i forordning (EU) 748/2012 (initiell luftdyktighet) (RMT.0278). Regelverket harmoniserer krav og reglene om utstedeles av ARC (Airworthiness Review Certificate) og prosessen for overføring av luftfartøy mellom medlemmesstatene i forordning (EU) 748/2012 med det som er i forordning (EU) 1321/2014.
Det forventes av forenkling og harmonisering av reglene vil bidra til å gjøre kravene tydeligere og redusere feiltolkning av reglene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring av det nye regelverket vil gjøres gjennom endring av forskrift 4. mars 2013 nr. 252 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av design- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften). Forordning (EU) 748/2012 er EØS-gjennomført i denne forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføring av rettsakten vil medføre begrensede administrative og økonomiske konsekvenser. Luftfartstilsynet må endre en del referanser til Part-21 som er gitt i standardbrev og prosedyrer. Antakeligvis vil dette i omfang tilsvare 2-3 dagsverk. Endringene antas ikke å få praktiske eller økonomiske konsekvenser for norske organisasjoner eller myndigheter ut over dette.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Luftfartstilsynet vurderer at regelverket, slik det nå lyder, vil være EØS-relevant og akseptabelt.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Basis rettsaktnr.: | 2018/1139 |
Norsk regelverk
| Høringsstart: | 29.09.2016 |
| Høringsfrist: | 07.12.2016 |
| Frist for gjennomføring: |