Misligholdte lån (NPL): bestemmelser om kredittjenestefirmaer og kredittkjøpere
Europaparlaments- og rådsdirektiv 2021/2167 av 24. november 2021 om kredittjenestefirmaer og kredittkjøpere og om endring av direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU
Directive (EU) 2021/2167 of the European Parliament and of the Council of 24 November 2021 on credit servicers and credit purchasers and amending Directives 2008/48/EC and 2014/17/EU
EØS-notat | 13.03.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 13.04.2018
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 22.05.2018
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg X. Generelle tjenster
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, men ennå ikke tatt inn i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Direktivet er en del av den såkalte NPL-pakken ("non-performing loans", heretter misligholdte lån), som skal redusere risiko i den europeiske banksektoren og gjøre den mer motstandsdyktig mot fremtidige økonomiske kriser. For å fullføre EUs bankunion er det essensielt å sette den høye andelen misligholdte lån på dagsorden og hindre at andelen misligholdte lån i deler av EØS-området øker. Rådets tiltaksplan for misligholdte lån omfatter komplementære tiltak på fire områder; (i) tilsyn og regelverk, (ii) endringer i rammeverket for restrukturering, insolvens og gjeldsinndrivelse, (iii) utvikle et harmonisert annenhåndsmarked for misligholdte lån og (iv) legge til rette for en restrukturering av bankvesenet.
Det direktivet har separate avdelinger om kredittjenestefirmaer, kredittkjøpere og fremskyndet utenrettslig inndrivelse av pantesikkerhet. Sistnevnte del gjelder ikke for forbrukere.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Dersom direktivet blir tatt inn i EØS-avtalen vil gjennomføring av direktivet i norsk rett medføre behov for endringer i bl.a. finansforetaksloven , finansavtaleloven, tvangsfullbyrdelsesloven og inkassoloven. Det tas derfor forbehold om stortingets samtykke.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Dersom direktivet blir tatt inn i EØS-avtalen vil den kompetente myndigheten bli pålagt nye plikter knyttet til mottak av rapportering, konsesjonssaker og samarbeid med kompetente myndigheter i andre EØS-stater.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Direktivet antas å være EØS-relevant.
Dersom direktivet blir tatt inn i EØS-avtalen vil gjennomføring av direktivet i norsk rett medføre behov for endringer i bl.a. finansforetaksloven, finansavtaleloven, tvangsfullbyrdelsesloven og inkassoloven.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Parlament og Råd |
| Type rettsakt: | Direktiv |
| KOM-nr.: | KOM(2018)135 |
| Rettsaktnr.: | 2021/2167 |
| Basis rettsaktnr.: | |
| Celexnr.: | 32021L2167 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 23.03.2018 |
| Frist returnering standardskjema: | 04.05.2018 |
| Dato returnert standardskjema: | |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Ja |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | 15.11.2024 |
| Høringsfrist: | 10.02.2025 |
| Frist for gjennomføring: |