Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 15.10.2020

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Forordning (EU) 2021/1296 ble vedtatt av kommisjonen 4. august 2021. Det materielle delene av forordningen gis virkning fra 30. oktober 2022. 

Sammendrag av innhold

Kommisjonen har vedtatt forordning (EU) 2021/1296 om «fuel/energy planning and management». Forordningen består i sin helhet av endringer i forordning (EU) nr. 965/2012 om luftfartsoperasjoner. Enkelt forklart inneholder forordning (EU) 2021/1296 regler om hvordan flyoperatører skal gå frem når de planlegger sine operasjoner, knyttet opp mot behovet for drivstoff.

I forbindelse med publisering av det opprinnelige regelverksforslaget skrev EASA at målet med regelverket var:

  • å forbedre effektiviteten innen planlegging og styring av drivstoff/energi for fly som flyr kommersielt (CAT), samtidig som det opprettholdes et høyt sikkerhetsnivå,
  • å innlemme de nyeste ICAO-reglene om drivstoffplanlegging og -styring (endringer i Chicagokonvensjonen Annex 6, del I, II og III), og
  • å klargjøre og forenkle reglene for planlegging og styring av helikopterdrivstoff, inkludert påfylling med gående rotorer, hensyntatt dagens praksis i bransjen.

De nye reglene for drivstoffplanlegging i forordning (EU) 2021/1296, herunder valg av flyplasser og drivstoffstyring under flyging, er forholdsvis ytelsesbaserte. Dette vil si at de i liten grad detaljerer kravene til flyoperatørene. Reglene introduserer konseptet «fuel schemes» for kommersielle operasjoner (CAT) med fly i EU. De gir et omfattende og oppdatert sett med sikkerhetskrav for å utvikle og overvåke operatørenes drivstoffordninger. De tetter også hullene som er identifisert i gjeldende policy på området for å gjøre det mulig for operatører å dra nytte av den nyeste teknologien på området. De nye drivstoffordningene bygger på at operatørenes styringssystemer anses å være tilstrekkelig robuste, slik at sikkerheten er ivaretatt. Drivstoffordningene forventes å kunne forbedre effektiviteten av driften for operatørene, og derigjennom skape kostnads- og miljøfordeler.

Reglene for andre typer operasjoner enn kommersielle ("CAT") endres også.Nærmere bestemt betyr dette at dette gjøres tilpasninger i kravene i forordning (EU) nr. 965/2012 vedlegg VI (Part-NCC, "non-commercial air operations with complex motor-powered aircraft"), vedlegg VII (Part-NCO, "non-commercial air operations with other-than complex motor-powered aircraft") og vedlegg VIII (Part-SPO, "specialised operations").

Generelt erstattes ordet «fuel» med «fuel/energy», for å synliggjøre at det kan være snakk om andre typer drivstoff enn de konvensjonelle karbonbaserte.

---

I tillegg til de nye reglene om «fuel/energy planning and management», har kommisjonen gjennom forordning (EU) 2021/1296 gjort to mindre endringer i (EU) nr. 965/2012 knyttet til bruk av rusmidler for kabinbesetningen:

  • Det ene er at man forskyver fristen med ett år (til 14. august 2023) for kommisjonen til å lage en rapport om gjennomgangen av effektiviteten av støtte- og testprogrammer knyttet til rus og psykologi, jf. artikkel 9b.
  • Det andre er at definisjonen av “psychoactive substances” tas inn igjen i forordningen, etter at den ved en inkurie hadde blitt tatt bort ved en tidligere endring av forordningen.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Forordning (EU) nr. 965/2012 inngår i EØS-avtalen, og er gjennomført i norsk rett i forskrift 7. august 2013 nr. 956 om luftfartsoperasjoner. Det samme gjelder senere endringer i forordningen.

Siden forordning (EU) 2021/1296 utelukkende gjør endringer i (EU) nr. 965/2012, vil det kreves innlemmelse i EØS-avtalen og gjennomføring i norsk rett gjennom en endring av forskrift om luftfartsoperasjoner. Alternativt vil Luftfartstilsynet vurdere å gjennomføre forordningen direkte i norsk rett, siden det er grunn til å tro at manglende gjennomføring i norsk rett av den overliggende råds- og parlamentsforordningen ("ny EASA-basisforordning") (EU) 2018/1139 kan medføre at forordningen ikke tas inn i EØS-avtalen før reglene får virkning i EU.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Luftfartstilsynets vurdering av forordning (EU) 2021/1296 er at den er i samsvar med det som til nå har vært praksis når det gjelder fylling av drivstoff på helikoptersiden. Forordningen antas således ikke å få noen nevneverdige administrative eller økonomiske konsekvenser, verken for flyoperatørene eller myndighetene.

Sakkyndige instansers merknader

Luftfartstilsynet finner at forordningen er EØS-relevant og akseptabel. 

Vurdering

Luftfartstilsynet finner at forordning (EU) 2021/1296 vil være EØS-relevant og akseptabel. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2021/1296
Basis rettsaktnr.: 2018/1139
Celexnr.: 32021R1296

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 13.08.2021
Frist returnering standardskjema: 03.12.2021
Dato returnert standardskjema: 27.10.2021
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 01.03.2021
Høringsfrist: 23.05.2021
Frist for gjennomføring:

Lenker