Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 14.04.2021

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø

Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft

Status

Beslutningen ble vedtatt i Brussel 4. februar 2021, og trådte i kraft i EU 25. februar 2021. 

EFTA-sekretariatet har tidligere vurdert slike beslutninger til å være "surveillance act" som ikke skal tas inn i EØS-avtalen. Imidlertid har EFTA- og EU-siden kommet til enighet om at disse beslutningene likevel hører hjemme i EØS-avtalen.

I samråd med Samferdselsdepartementet blir denne type rettsakter ikke sendt på nasjonal høring.

Beslutningen ble tatt inn i EØS-avtalen den 11.06.21, beslutning nr. 180/2021. Endringsforskrift ble vedtatt samme dag, og Form 1 sendt ESA 13.06.21.

Sammendrag av innhold

Det er oppdaget behov for korreksjoner i Kommisjonsbeslutningene hhv. (EU) 2019/1119 og (EU) 2020/1339, og beslutning (EU) 2021/136 korrigerer dermed disse.

Beslutning 2019/1119 beskriver godkjenning av utvendige LED-lysfunksjoner som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler. Her er det oppdaget at en matematisk formel ikke er korrekt og oppdatert formel endres med 2021/136.

Beslutning 2020/1339 beskriver godkjenning av utvendige LED-lysfunksjoner som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra varebiler. Her er det oppdaget en feil i vedlegget punkt 6 om kontroll mot minimumsterskelen for CO2-besparelser, og beskrivelsen til aktuell formel endres fra «MT er minimumsterskelen på 1 g CO2/km» til «MT er minimumsterskelen på 0,5 g CO2/km»

Merknader
Rettslige konsekvenser

Beslutning 2021/136 foreslås gjennomført i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler. Forskriften implementerer EUs forordninger 443/2009 og 510/2011 (som nylig erstattet ved forordning (EU) 2019/631) med avledet regelverk.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).

Sakkyndige instansers merknader

Statens vegvesen vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.

Vurdering

Andre opplysninger

Statens vegvesen har ikke vært representert i arbeidsgrupper ved utarbeidelsen av denne beslutningen.

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2021/136
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32021D0136

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 08.02.2021
Frist returnering standardskjema: 22.03.2021
Dato returnert standardskjema: 22.06.2021
Dato innlemmet i EØS-avtalen: 11.06.2021
Nummer for EØS-komitebeslutning: 180/2021
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: 12.06.2021
Dato for faktisk gjennomføring: 12.06.2021
Dato varsling til ESA om gjennomføring: 13.06.2021