Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 14.04.2021

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø

Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft

Status

Beslutningen ble vedtatt 22. mars 2021 og trådte i kraft i EU 12. april 2021. 

Jf tidligere avklaringer er det ikke behov for å sende beslutningen på offentlig høring.

Rettsakten ble tatt inn i EØS-avtalen den 29.10.21, beslutning nr. 313/2021. Endringsforskrift ble vedtatt 03.11.21, og Form 1 sendt ESA 04.11.21.

Sammendrag av innhold

Gjennomføringsbeslutning (EU) 2021/488 endrer to tidligere beslutninger slik at den godkjente innovative teknologien også kan benyttes på kjøretøy drevet med flytende gass, komprimert naturgass og E85.  

Endringer i beslutning (EU) 2020/174

Kommisjonen har tidligere vurdert og godkjent felles søknad fra en sammenslutning av produsenter om effektive 12 volts vekselstrømsgeneratorer som en innovativ teknologi, se gjennomføringsbeslutning (EU) 2020/174. Beslutningen omfattet kun kjøretøy drevet av forbrenningsmotor (bensin og diesel). Den 9. juli 2020 sendte de samme produsentene (se opprinnelig dokument) en forespørsel om endring av beslutning (EU) 2020/174 slik at også personbiler og lette nyttekjøretøy drevet av flytende gass (LPG), komprimert naturgass (CNG) og E85 omfattes av beslutningen.

Endringer i beslutning (EU) 2020/1167

Kommisjonen har også tidligere vurdert og godkjent effektive 48 volts motorgeneratorer kombinert med en 48 V / 12 V DC omformer som en innovativ teknologi jf. gjennomføringsbeslutning (EU) 2020/1167. Beslutningen omfattet kun kjøretøy som ble drevet av bensin og diesel samt enkelte hybridkjøretøy. Den 11. desember 2020 sendte de samme produsentene (se opprinnelig dokument) i felleskap en forespørsel om endring av beslutning (EU) 2020/1167 slik at også personbiler og lette nyttekjøretøy drevet av flytende gass (LPG), komprimert naturgass (CNG) og E85 omfattes av beslutningen.

Kommisjonens vurdering

Kommisjonen vurderte begge forespørslene i samsvar med artikkel 11 i forordning (EU) 2019/631, forordningene hhv. (EU) nr. 725/2011 og 427/2014, samt de tekniske retningslinjene for utarbeidelse av søknader om godkjenning av nyskapende teknologi. Når det gjelder begge forespørslene, bør det presiseres at CO₂-besparelsene til den innovative teknologien også kan bestemmes ved montering på kjøretøyer som kjører på LPG, CNG og E85. Metodene beskrevet i begge beslutninger for å bestemme CO₂-besparelsene godtgjør at virkeområdet for beslutningene kan utvides til å omfatte de nye drivstoffene. Når det gjelder E85 bør dette drivstoffet ikke skilles fra bensin i forbindelse med metoden for å bestemme CO₂-besparelsene. Dette skyldes den begrensede tilgjengeligheten på unionsmarkedet som helhet av dette drivstoffet.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Beslutningen foreslås gjennomført i forskrift om krav til CO₂-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler (forskriften implementerer EUs forordninger 443/2009 og 510/2011 - som erstattet ved forordning 2019/631 -  samt avledede rettsakter).

Økonomiske og administrative konsekvenser

Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).

Sakkyndige instansers merknader

Statens vegvesen vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.

Vurdering

Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13

Andre opplysninger

Statens vegvesen sitt datasystem for typegodkjenninger/Autosys er tilrettelagt for å motta informasjon om innovativ miljøteknologi og CO2-besparelser.

Statens vegvesen rapporterer årlig til EU-kommisjonen informasjon om tekniske data for nyregistreringer i Norge i henhold til forordning 443/2009 og tilhørende rettsakter.

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2021/488
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32021D0488

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 24.03.2021
Frist returnering standardskjema: 05.05.2021
Dato returnert standardskjema: 05.05.2021
Dato innlemmet i EØS-avtalen: 29.10.2021
Nummer for EØS-komitebeslutning: 313/2021
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: 30.10.2021
Dato for faktisk gjennomføring: 04.11.2021
Dato varsling til ESA om gjennomføring: 04.11.2021

Lenker