Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 08.06.2021

Spesialutvalg: Indre marked

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Kommunal- og distriktsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen: XXI. Byggevarer

Status

Rettsakten ble vedtatt i EU 6. mars 2024.

Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.

Sammendrag av innhold

Delegertkommisjonsforordningomklassifisering av brannmotstand for byggevarer.  

Byggevareforordningen regulerer dokumentasjon av CE-merkede byggevarer. Byggevarer skal være CE-merket på bakgrunn av en harmonisert teknisk spesifikasjon, enten en harmonisert produktstandard (obligatorisk CE-merking) eller en europeisk teknisk bedømmelse (frivillig CE-merking). 

Med hjemmel ibyggevareforordningen,kan Kommisjonen vedta delegerte rettsakter av teknisk karakter, dvs. rettsakter som påvirker de harmoniserte tekniske spesifikasjonene.Kommisjonen kan for eksempel fastsette og tilpasse nivåer og klasser for byggevarens egenskaper, jf. artikkel 60 (f) og artikkel 27 (1). 

Kommisjonsbeslutning 2000/367/EF etablerte et europeisk klassifiseringssystem for brannmotstand for byggevarer basert på europeiske testmetoder. Det har blitt gjort mange endringer av denne beslutningen og det er behov for en konsolidert versjon, som er oppdatert i henhold til de siste teknologiske utviklingene

Generelt bør definisjonen av symbolene som brukes forbedres. Tall bør inkluderes i hver tabell. Referanser til standarder bør fjernes for å opprettholde klassifiseringen som et selvstendig dokument. Klasser bør legges til for å fullføre hele spekteret av klassifiseringen og legge til rette for en mer detaljert definisjon av ytelsen.

EU-kommisjonen har nå publisert en rettsakt som supplerer og utdyper byggevareforordningen (EU) nr. 305/201. Den delegerte kommisjonsforordningen opphever 2000/367/EC, og henvisninger til 2000/367/EC skal forstås som henvisninger til denne delegerte kommisjonsforordningen.

Det er ingen rapporteringsplikt som følge av rettsakten. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Dendelegerte kommisjonsforordningener hjemlet i byggevareforordningen artikkel 27 (1) og artikkel 60 (f).Byggevareforordningener gjennomført i norsk rett i forskrift om omsetning og dokumentasjon av produkter til byggverk. Forskriften er hjemlet i plan- og bygningsloven § 29-7. Gjennomføring av den delegerte kommisjonsforordningenvil medføre endringer i denne forskriften.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Får rettsakten økonomiske og administrative konsekvenser fordet offentlige? 

Det vilvære begrensedeadministrative eller økonomiske konsekvenser for det offentlige som følge av dendelegerte kommisjonsforordningen.Men gjennomføringen av stadig flere kommisjonsforordningervilha økonomiske og administrativei form av behov for økte administrative ressurser grunnet nye forpliktelser forbundet med tilsyn og informasjon om regelverk. 

Får rettsakten økonomiske konsekvenser i Norge for private? 

Rettsakteninnebærerenklargjøring av hvilken ytelsesklasse som gjelder for klassifisering av brannmotstand for byggevarer. 

Kravene erlike for hele EU-/EØS-området. Konkurransebetingelsene for norsknæringsliv vil dermed være de samme som for landene i EU, og en gjennomføring av overnevnte rettsakt inorsk bygningsregelverk vil ikke føre til noen vridning av konkurransen. 

Sakkyndige instansers merknader

Om rettsakten vedtas, vil den følge fasttrack-prosedyren ogvilderfor ikke bli behandlet av SU Indre marked. 

Direktoratet forbyggkvalitetfinnerrettsaktenEØS-relevant og akseptabel. 

Vurdering

Rettsakten er en videreutvikling og presisering av regelverk,som tidligere er innlemmet i EØS-avtalen. Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2024/1681
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32024R1681

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 11.03.2024
Frist returnering standardskjema: 22.04.2024
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 31.05.2024
Høringsfrist: 12.07.2024
Frist for gjennomføring: