Energimerking, revisjon av 812/2013 Varmtvannsberedere og varmtvannstanker

UTKAST Delegert kommisjonsforordning (EU) nr. [XXX/XXXX] av [dato] om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/1369 med hensyn til energimerking av varmtvannsberedere, varmtvannstanker og pakker med varmtvannsbereder og solinnretninger, og om oppheving av delegert kommisjonsforordning (EU) nr. 812/2013

DRAFT COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) No [XXX/XXXX] of [date] supplementing Regulation (EU) 2017/1369 of the European Parliament and of the Council with regard to energy labelling of water heaters, hot water storage tanks and packages of water heater and solar device, repealing Commission Regulation (EU) No 812/2013

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 29.11.2021

Spesialutvalg: Energi

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Olje- og energidepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Rettsakten er ikke vedtatt i EU.

Utkastet til energimerkeforordningen for varmtvannsberedere, varmtvannstanker og pakker med varmtvannstanker og solinnretninger ble diskutert i Samrådsforum den 27.4.2023.  Kommisjonen har tentativt planlagt å vedta forordningen i løpet av fjerde kvartal 2023. 

Bakgrunn

Denne saken er knyttet til rammeforordningen (2017/1369) for energimerking av produkter. Energimerkeforordningen skal sammen med økodesigndirektivet bidra til å redusere energirelaterte produkters miljøbelastning. Energimerking av produkter har vært en del av EØS-avtalen siden 1990-tallet. Ordningen er gradvis blitt utvidet til å dekke nye energirelaterte produkter. Regelverket pålegger leverandører og forhandlere å energimerke produktene, slik at forbrukerne kan ta bevisste valg i kjøpssituasjonen. Reglene fastsettes for ulike produktgrupper gjennom produktspesifikke forordninger. Energikrav til produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs overordnede energieffektiviserings- og klimamål. Les mer om dette på NVEs nettsider.

Sammendrag av innhold

Forordningen er en revisjon av energimerkeforordning (EU) nr. 812/2013 og er utfyllende regler fra Europakommisjonen til Råds- og Parlamentsforordning 2017/1369. Forordningen omhandler energimerking av varmtvannsberedere, varmtvannstanker og pakker med varmtvannsberedere og solinnretninger. Med solinnretninger menes her solfangere.

Forordningen består av en hoveddel med ti artikler og ti vedlegg. 

Utdrag av innholdet i enkelte artikler

Artikkel 1 Virkeområde

Forordningen omfatter gjennomstrømingsberedere (varmtvannsberedere uten lagringstank og hvor vannet varmes umiddelbart ved gjennomstrømming) med en nominell ytelse ≤ 70 kW, konvensjonelle varmtvannsberedere med lagringsvolum ≤ 2000 liter og varmtvannstanker med lagringsvolum  ≤ 2000 liter og varmtvannsberederpakker.

Varmtvannsberederne kan drives av gass, flytende brensel, direktevirkende elektrisitet, varmepumper og ved elektrokjemisk konvertering av kjemisk energi til kraft og varme. Varmtvannsberedere som drives med fast brensel, gass eller flytende brensel som hovedsaklig kommer fra biomasse, ligger utenfor virkeområdet. Det finnes også flere andre unntak fra virkeområdet. 

Artikkel 3 Plikter for leverandør

Leverandør av varmtvannsberedere, varmtvannstanker og varmtvannsberederpakker skal bla forsyne forhandler med trykkede og digitale versjoner av energimerke og produktdatablad (trykket versjon av sistnevnte ved forespørsel). Opplysninger fra produktdatablad og teknisk informasjon skal legges inn i produktdatabasen EPREL. All synlig annonsering og teknisk markedsføringsmateriell for en spesifikk modell skal angi energieffektivtetsklassen inkludert tilgjengelig spenn av energiklasser på energimerket. For solinnretninger og enheter for varmegjenvinning fra dusjvann gjelder færre plikter.  

Artikkel 4 Plikter for forhandlere

Artikkelen beskriver blant annet forhandlernes plikt til å fremvise produktenes energimerke og/eller produktdatablad på utsalgssted (inkludert salgsmesser) og ved distansesalg. Forhandlere skal sørge for at teknisk markedsføringsmateriell og synlig annonsering viser energiklasse og tilgjengelig spenn av energiklasser på energimerket. Det er også innført plikter for forhandlere som tilbyr egne pakkeløsninger som ikke er bragt i omsetning av leverandøren.  

Artikkel 7 Gjennomgang

Senest fem år etter at forordningen har trådt i kraft, skal Kommisjonen, i lys av den teknologiske utviklingen, presentere resultatet av en gjennomgang av forordningen for Samrådsforum. Hvis det er hensiktsmessig, skal Kommisjonen også presentere et utkast til revidert forordning. I gjennomgangen skal Kommisjonen blant annet spesielt vurdere muligheten for å skjerpe økodesignkravene og vurdere hvor effektivt forordningen bidrar til at sluttbruker kjøper mer energi- og ressurseffektive apparater samt benytter mer energi- og ressurseffektive programmer. Videre skal muligheten for å inkludere sirkulærøkonomiaspekter vurderes. Kommisjonen skal også vurdere gyldigheten av konverteringsfaktorens (CC) verdi, hensiktsmessigheten av en tredjepartssertifisering og -overvåking og muligheten for å ta opp/håndtere sirkulærøkonomiaspekter.      

Artikkel 10 Ikrafttredelse

Forordningen trer ikraft på den tyvende dagen etter publisering i EU-tidende. Forordningen får virkning 1. september 2025. Men, artikkel 10 får umiddelbar virkning når forordningen trer i kraft og artikkel 3(1) punktene (a) og (b) får virkning 1. mai 2025.  

Vedlegg III Energimerker for varmtvannsberedere, varmtvannstanker og pakker med varmtvannsberedere

- Varmtvannsbereder og pakker med varmtvannsbereder med oppgitt tappeklasse 3XS-S: Energimerket skal vise en energiklasseskala som går fra A til E og tallverdien for energieffektiviteten skal oppgis ved siden av energiklassen for produktet.  

- Varmtvannsbereder og pakker med varmtvannsbereder uten solinnretning og med oppgitt tappeklasse M til 4XL:  Energimerket skal vise en energiklasseskala som går fra A til G og tallverdien for energieffektiviteten skal oppgis ved siden av energiklassen for produktet.

- Pakker med varmtvannsbereder og solinnretning (klimaavhengig) og med oppgitt tappeklasse M-4XL:  Energimerket skal vise en energiklasseskala som går fra A til G. Energieffektivitetsklassen med tilhørende tallverdi for energieffektivitet, skal oppgis for både varmt, gjennomsnittlig og kaldt klima. De tre klimasonene synliggjøres på et kart.

- Varmtvannstanker: Energimerket skal vise en energiklasseskala som går fra A til D.

Alle energimerkene skal inneholde en QR-kode. Det innføres flere nye piktogrammer som skal symboliserer de ulike funksjoner som produktet måtte være i besittelse av. Det er for eksempel piktogrammer for tilstedeværelse av solinnretninger, varmegjenvinning av dusjvannet, off-peak (lav belastning), intelligent styring (smart kontroll) samt hvilken energikilde produktet drives med. Det innføres også et piktogram bestående av et kart som viser EUs tre geografiske klimasoner, varm, gjennomsnittlig og kald (basert på solinnstråling). 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Energimerkeforordning 2017/1369 er gjennomført i norsk rett ved endring i forbrukermerkeloven. Etter forbrukermerkeloven § 3a annet ledd, kan departementet gi forskrift om gjennomføring av forordninger gitt i medhold av energimerkeforordningen. Myndigheten er delegert til NVE. Dersom den reviderte energimerkeforordningen for varmtvannsberedere, varmtvannstanker og pakker med varmtvannsberedere og solinnretninger blir innlemmet i EØS-avtalen, vil den bli gjennomført ved endring av energimerkeforskriften for produkter.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser i Norge for private: For produsenter og leverandører antas det at de reviderte energimerkekravene vil ha en beskjeden økonomisk konsekvens grunnet noe økte kostnader forbundet med produksjon og distribusjon av energimerker og datablad. Energimerkeforskriften for produkter åpner for at NVE kan kreve at bedriftene vederlagsfritt skal avstå produkter til testing samt å betale utgiftene til undersøkelse dersom produktet viser seg ikke å være i samsvar med forskriften. Undersøkelseskostnadene vil variere fra produkt til produkt, men i noen tilfeller kan de være vesentlige (over kr 100.000).

Får rettsakten konsekvenser i Norge for offentlige  myndigheter (kommunalt, fylkeskommunalt og statlig nivå): Generelt vil gjennomføringen av et stadig økende antall delegerte forordninger under energimerkeforordningen medføre økonomiske og administrative konsekvenser for offentlige myndigheter i Norge grunnet nye forpliktelser forbundet med tilsyn og informasjon om regelverk (indirekte utgifter).

Får rettsakten konsekvenser i Norge for offentlige  myndigheter (kommunalt, fylkeskommunalt og statlig nivå): SJEKKE FORSLAG TIL KRAV TIL OFFENTLIOGE ANSKAFFELSER.  KAN NYE KRAV TIL OFFENTLIGE ANSKAFFELSER KREVE AT KUN DE BESTE ENERGIKLASSENE KAN KJØPES INN? I SÅ FALL - HVA BETYR DETTE FOR OFFENTLIGE EIERE AV BYGNINGER SOM FÅR TAPPEVANN FRA STORE DIREKTEVIRKENDE ELEKTRISKE VARMTVANNSBEREDERE I ENERGIKLASSE F ELLER G? DISSE VIL KANSKJE VELGE LUFT-VANN VP BEREDERE SOM ER DYRERE I INNKJØP. USIKKER PÅ OM LUFT-VANN VP GIR SÅ STOR STOR EFFEKTIVITETSFORBEDRING I KALDT KLIMA. 

Indirekte utgifter ved øket omfang av produktregeleverk som skal føres tilsyn med.

Sakkyndige instansers merknader

NVE har hatt dialog med norske produsenter (Høiax,OSO) underveis i revisjonsstudien i perioden 2017-2019 og den påfølgende studien knyttet til konsekvensutredning. Forslaget til revidert forordning ble lagt ut på høring på NVEs nettsider den 3.8.2021. Ingen høringsinnspill kom inn til høringsfristen. Den 9. september avholdt NVE også et høringsmøte der norske produsenter var invitert. OSO og Høiax var tilstede på møtet der forslagene til reviderte økodesign- og energimerkeforordninger for varmtvannsberedere samt anlegg til romoppvarming ble presentert og diskutert. I etterkant av møtet oversendte OSO, Høiax og CTC et felles høringsinnspill som omhandlet testprosesdyren for varmtvannstanker av typen "tank-i-tank".  OSO og Høiax fikk også anledning til å kommentere på utkast til norsk posisjon som ble innsendt til Kommisjonen den 10.11.2021.  

Vurdering

Det er knyttet særnorske interesser til store direktevirkende elektriske varmtvannsberedere i størrelsene 2XL, 3XL og 4XL. Slike varmtvannsberedere er utbredt i norske boliger, sportshaller, sykehus, sykehjem og boligblokker. Varmtvannsberedere er blant NVEs prioriterte produktgrupper som gis særskilt oppfølging. Energimerkeforordning 812/2018 er gjennomført i Norge fordi energimerkeforordningen, i motsetning til økodesignforordningen for varmtvannsberedere, ikke inneholder noe forbud mot omsetning av store varmtvannsberedere. Utkastet til revidert energimerkeforordning viderefører det teknologinøytrale energimerket som gjør at direktevirkende elektriske varmtvannsberedere havner i de dårligste energiklassene, F og G. NVEs mål med deltagelse i revisjonsarbeidet er å argumentere for innføring av teknologispesifikke energimerker, dvs et eget energimerke for direktevirkende elektriske varmtvannsberedere og et eget for brenselfyrte varmtvannsberedere.  

NVE har argumentert for teknologispesifikke energimerker helt siden 2011, da den gjeldende forordningen var under utvikling. Teknologispesifikke energimerker gir forbrukeren informasjon om den mest energieffektive berederen innenfor samme teknologi, mens denne informasjonen vil forsvinne på et teknologinøytralt merke. Dette skyldes at på et teknologinøytralt energimerke, vil bredden på energiklassene blir bredere og de fleste direktevirkende elektriske beredere vil havne i samme energiklasse eller fordeles på to nærliggende energiklasser. Den generelle holdningen blant flere medlemsland er at energimerkene skal være teknologinøytrale. 

Andre opplysninger

Dette notatet er skrevet på grunnlag av arbeidsdokumentet fremlagt for samrådsforum 27.4.

Nøkkelinformasjon

Type sak Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 2017/1369, 812/2012

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker