Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 18.04.2022

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø

Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft

Status

Beslutningen ble vedtatt 24. februar 2022. 

Jf tidligere avklaringer er det ikke behov for å sende beslutningen på offentlig høring.

Tatt inn i EØS-avtalen 23.09.22, endringsforskrift vedtatt samme dag. Form 1 sendt ESA 24.09.22.

Sammendrag av innhold

I sin dom i sak T-359/19 opphevet retten Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2019/583 med hensyn til beregningen for kalenderåret 2017 av de gjennomsnittlige spesifikke CO2 utslippene og de registrerte CO2 besparelser fra øko-innovasjoner for produsenten Daimler AG og Daimler AG-sammenslutning. Siden de gjennomsnittlige spesifikke CO2 utslippene og øko-innovasjons CO2 besparelsene spesifisert i Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2021/973 ble fastsatt på samme måte som i gjennomføringsbeslutning 2019/583, er det hensiktsmessig å justere verdiene fastsatt i beslutningen.

Økoinnovasjonen besparelsene på CO2 som er registrert i gjennomføringsbeslutning 2021/973 bør derfor økes med 0,102 g CO2/km for Daimler AG og 0,101 g CO2/km for Daimler AG sammenslutning. De gjennomsnittlige spesifikke utslippene av CO2 og avstanden til målet fastsatt for Daimler AG og Daimler Ag sammenslutning i gjennomføringsbeslutning 2021/973 har blitt beregnet opp nytt med hensyn til økningen i øko-innovasjonsbesparelsene. Det er derfor nødvendig å tilpasse de aktuelle oppføringene.   

Merknader
Rettslige konsekvenser

Beslutningen foreslås gjennomført i forskrift om krav til CO₂-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler (forskriften implementerer EUs forordninger 443/2009 og 510/2011, som senere erstattet av (EU) 2019/631, samt avledede rettsakter).

Økonomiske og administrative konsekvenser

Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).

Sakkyndige instansers merknader

Statens vegvesen vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.

Vurdering

Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13

Andre opplysninger

Statens vegvesen sitt datasystem for typegodkjenninger/Autosys er tilrettelagt for å motta informasjon om innovativ miljøteknologi og CO2-besparelser.

Statens vegvesen rapporterer årlig til EU-kommisjonen informasjon om tekniske data for nyregistreringer i Norge i henhold til forordning 2019/631 og tilhørende rettsakter.

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2022/324
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32022H0324

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 28.02.2022
Frist returnering standardskjema: 11.04.2022
Dato returnert standardskjema: 11.04.2022
Dato innlemmet i EØS-avtalen: 23.09.2022
Nummer for EØS-komitebeslutning: 265/2009
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: 24.09.2022
Dato for faktisk gjennomføring: 24.09.2022
Dato varsling til ESA om gjennomføring: 24.09.2022