Utfyllende bestemmelser til MiFID II om tredjestatsfilialers rapportering
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2022/1220 av 14. juli 2022 om fastsettelse av tekniske gjennomføringsstandarder for anvendelsen av europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/65/EU når det gjelder i hvilket format filialer av tredjestatsforetak og vedkommende myndigheter skal rapportere informasjonen som nevnt i direktivets artikkel 41 nr. 3 og 4
Commission Implementing Regulation (EU) 2022/1220 of 14 July 2022 laying down implementing technical standards for the application of Directive 2014/65/EU of the European Parliament and of the Council with regard to the format in which branches of third-country firms and competent authorities have to report the information referred to in Article 41(3) and (4) of that Directive
EØS-notat | 25.08.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 25.08.2022
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Rettsakten er vedtatt og i kraft i EU. Den er til vurdering for gjennomføring i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Verdipapirmarkedsdirektivet (MiFID II) fastsetter at verdipapirforetak fra tredjestater som har fått tillatelse til å etablere filial i en EU/EØS-stat, årlig skal rapportere nærmere bestemte opplysninger om filialens virksomhet til nasjonale tilsynsmyndigheter (i Norge: Finanstilsynet). Nasjonale tilsynsmyndigheter skal på forespørsel også rapportere nærmere bestemte opplysninger om filialvirksomhet fra tredjestatsforetak til Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten (ESMA).
Den tekniske gjennomføringsforordningen fastsetter formatet for henholdsvis filialens og de nasjonale tilsynsmyndighetenes rapporteringsplikt.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes ikke å ha nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske aktører eller myndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken.
Vurdering
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel. Forordningen er basert på et endringsdirektiv til MiFID II. Endringsdirektivet (2019/2034) er ikke innlemmet i EØS-avtalen ennå. Innlemmelse av forordningen i EØS-avtalen fordrer at endringsdirektivet er innlemmet.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | (EU) 2022/1220 |
| Basis rettsaktnr.: | 2014/65/EU |
| Celexnr.: | 32022R1220 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 20.07.2022 |
| Frist returnering standardskjema: | 09.11.2022 |
| Dato returnert standardskjema: | 01.09.2022 |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |