Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 15.02.2022

Spesialutvalg: Indre marked

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 11.03.2022

Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen: XIX. Generelle bestemmelser innen området tekniske handelshindringer

Status

Forordning om informasjonsoverføring ble vedtatt av EU-kommisjonen 16. desember 2021 og tredde i kraft 6. januar 2022. Sett hen til at det vil ta tid å utvikle grensesnittet, skal forordningen ha virkning fra 16. desember 2025. Forordningen er per nå under vurdering i EØS EFTA-statene.

Sammendrag av innhold

Forordning (EU) 2021/2248 om informasjonsoverføring mellom toll- og markedstilsynsmyndigheter (forordning om informasjonsoverføring) springer ut fra forordning (EU) 2019/1020 om markedstilsyn og produktsamsvar (markedstilsynsforordningen). Markedstilsynsforordningens artikkel 26 regulerer toll- og markedstilsynsmyndigheters samarbeid tilknyttet hindring av frigivelse til fri omsetning av varer som kontrolleres på grensen. Etter artikkel 26(4) kan toll- og markedstilsynsmyndigheter benytte seg av et elektronisk grensesnitt som skal forbinde disses informasjonssystemer. EU-kommisjonen er ansvarlig for å utvikle dette elektroniske grensesnittet, jf. markedstilsynsforordningens artikkel 34(7). EU-kommisjonen tar sikte på å utvikle grensesnittet innen fire år. Hovedformålet med forordningen er å tilrettelegge for effektiv kommunikasjon mellom toll- og markedstilsynsmyndighetene og dermed sikre produktsikkerhet og overholdelse av de produktkrav som gjelder i det indre marked. Hindring av ulovlige varer på grensen er sentralt i så måte. 

Forordning om informasjonsoverføring er vedtatt av EU-kommisjonen som er gitt slik kompetanse, jf. markedstilsynsforordningen artikkel 34(8). 

Artikkel 2 angir de opplysninger som skal overføres mellom toll- og markedstilsynsmyndighet. Hvilke opplysninger som skal overføres avhenger av hvem som sender anmodning, samt hva det anmodes om. Hva det skal opplyses om fremkommer i forordningens vedlegg og dreier seg om å kunne identifisere bl.a.: vare, markedsaktør, regelverksbrudd, risiko og hvilke tiltak som er iverksatt.

Artikkel 3 angir prosedyrer for bruk av grensesnittet. 

Artikkel 4, 5 og 6 angir personvernregler, herunder hvem som skal ha tilgang til informasjon. 

Merknader

Rettslige konsekvenser

Etter forordning om informasjonsoverføring er det frivillig å benytte seg av det elektroniske grensesnittet. Eventuelle EØS-tilpasninger vil således ha til hensikt å gjøre det mulig for norske toll- og markedstilsynsmyndigheter å benytte seg av grensesnittet. Det kan tenkes flere fordeler med å ta dette i bruk, særlig sett hen til at verktøyet antas å bli skreddersydd det samarbeid toll- og markedstilsynsmyndigheter pålegges etter markedstilsynsforordningen. Dessuten kan det være viktig å ha anledning til å benytte verktøyet dersom dette blir standard for markedstilsyn i EØS-området. 

Det vurderes at norsk benyttelse av grensesnittet fordrer EØS-tilpasning. EUs tollsamarbeid er ikke EØS-relevant og forordning om informasjonsoverføring inneholder referanser til tollregelverk som ikke er del av EØS-avtalen, se forordningens vedlegg I (1) (a). Dessuten oppstilles det i forordningens vedlegg I (1) og (2) krav om overføring av opplysninger som Tolletaten ikke besitter og hvor autonomi på tollområdet kan tale for en tilpasning. 

I artikkel 5 er det referanse til forordning (EU) 2018/1725 som omhandler bl.a. personvern ved behandling av opplysninger av EU-organer. Forordning 2018/1725 ble vurdert å ikke være EØS-relevant. Den ble derfor ikke inntatt i EØS-avtalen. Referansen i artikkel 5 ants å ikke være problematisk da den gjelder EU-kommisjonens plikter - ikke norske aktører. Videre gir artikkel 5 EU-kommisjonen tilgang til grensesnittets informasjon og det antas at slik adgang i en EØS-kontekst også må gjelde for ESA, jf. protokoll 1 nr. 5 til EØS-avtalen. Hvilken rolle ESA eventuelt skal spille, vil i så fall måtte avklares. 

I arbeidet med gjennomføring av markedstilsynsforordningen i norsk rett, vil det bli foreslått en ny bestemmelse i EØS-vareloven som gir Nærings- og fiskeridepartementet hjemmel til å gi forskrift som gjennomfører utfyllende regelverk, herunder forordning om informasjonsoverføring.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Forordning om informasjonsoverføring vil i seg selv ikke medføre økonomiske konsekvenser. Dersom det velges at norske myndigheter skal benytte seg av grensesnittet, vil slikt trolig medføre administrative konsekvenser i from av omlegging av gjeldende kommunikasjons- og samarbeidspraksis. Dessuten vil bruk av grensesnittet trolig innebære endinger i toll- og tilsynsmyndigheters datasystemer, noe som kan være ressurskrevende. 

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten behandles i spesialutvalget for indre marked hvor alle departementer deltar.

Vurdering

Forordning om informasjonsoverføring anses EØS-relevant og akseptabel. Det tas ikke forbehold om Stortingets samtykke til innlemmelsen etter EØS-avtalen art. 103. Det er trolig behov for tilpasningstekster.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2021/2248
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32021R2248

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 20.12.2021
Frist returnering standardskjema: 16.03.2022
Dato returnert standardskjema: 31.03.2022
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Ja
Materielle tilpasningstekster: Ja
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Nei
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker