Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 01.02.2022

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

NPA 2021-15 ble publisert den 21. desember 2021, og frist for å gi innspill til EASA er 4. april 2022. Luftfartstilsynet har publisert informasjon om høringen på nettsiden, og oppfordrer alle norske aktører til å besvare høringen til EASA. 

NPA 2021-12 og NPA 2021-15 tilhører RMT.0731 "New air mobility" og begge NPA -ene slås sammen i Opinion 04/2024

Sammendrag av innhold

Regelverket foreslår flere endringer til forordning (EU) nr. 1321/2014 og tilhørende AMC og GM for å håndtere regulatoriske hull som er identifisert angående ikke-konvensjonelle fly. Ikke-konvensjonelle fly omfatter andre luftfartøy enn fly, rotorfartøy, seilfly, ballonger eller luftskip, og andre luftfartøy med en annen kraftkilde enn stempelmotor eller turbin (RMT.0731). Regelverket skal dekke ikke-konvensjonelle luftfartøyer, og ivareta industriens behov for å være konkuransedyktig. Regelverket innfører ny definisjon av CMPA (complex motor powered aircraft), og utvidelse av hvilke luftfartøyer som omfattes av Part-ML. Dette innebærer at lettere og ikke-konvensjonelle luftfartøyer vil ha enklere vedlikeholdskrav.

Regelverket innfører nye trenings- og erfaringskrav i Part-66 sertifiseringssystemet, som gir rettigheter til vedlikeholdssertifisering for slike ikke-konvensjonelle fly.

Med de foreslåtte endringene forventes det å opprettholde samme sikkerhetsnivå (safety levels) som ikke-konvensjonelle fly, og det vil eliminere behovet for medlemslandene til å godkjenne disse type flyene ved unntak.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Gjennomføring av den nye endringsforordningen vil gjøres gjennom endring av forskrift 7. mai 2015 nr. 488 om kontinuerlig luftdyktighet mv. (vedlikeholdsforskriften).

Økonomiske og administrative konsekvenser

Implementering av regelverket ville utløse behov for revidere nasjonalt regelverk, oppdatering av skjema, prosedyre, sjekkliste og EMPIC, samt mulig behov for utstedelse av nye godkjening til MTO. 

Sakkyndige instansers merknader

Vurdering

Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant og akseptabelt.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2025/111
Basis rettsaktnr.: 2018/1139
Celexnr.: 32025R0111

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 24.01.2025
Frist returnering standardskjema:
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker