Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 20.05.2022

Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester

Kapittel i EØS-avtalen: II. Banker og andre kredittinstitusjoner

Status

Rettsakten er vedtatt og i kraft i EU, og er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen.

Sammendrag av innhold

Rettsakten er utfyllende regler (RTS) til kapitalkravsforordningen (CRR) vedrørende tilsynsmyndigheters vurdering av finansinstitusjoners etterlevelse av kravene for å kunne anvende internmodell for beregning av kapitalkrav for kredittrisiko (IRB-metoden).

Rettsakten gjelder tilsynsmyndighetenes vurderinger av søknader om tillatelse til å benytte IRB-metoden, søknader om å anvende IRB-metoden på nye porteføljer eller engasjementskategorier, søknader om vesentlige endringer i gjeldende tillatelser og modeller, samt tilsynsmyndighetenes oppfølging av foretakenes bruk av IRB-metoden i henhold til CRD IV-direktivet (direktiv 2013/36).

Det presiseres at det er viktig at å forsikre en konsistent vurdering av kravene til IRB-metoden på tvers av land i EU. Tilsynsmyndighetene må utøve skjønn i disse vurderingene. Rettsakten spesifiserer minimumskriteriene for tilsynsmyndighetenes kontroll av etterlevelse av kravene for å anvende IRB-metoden, samtidig som de fastsetter en forpliktelse for tilsynsmyndigheter til å kontrollere andre kriterier som de finner nødvendig for å oppfylle kravene til etterlevelse.  

I henhold til kapitalkravsforordningen skal IRB-modellene anvendes i risikostyring, kredittbeslutninger, kapitalallokering og selskapsstyring (anvendelsekravet). Det fremgår av rettsakten at dersom det anvendes andre risikoparametere i disse prosessene enn de som benyttes til kapitalkravsberegninger, bør det kontrolleres at de er velbegrunnet. Det stilles også krav til at tilsynsmyndigheter etterser at foretaket i minst tre år har anvendt ratingsystemer som i stor grad samsvarer med kravene til bruk av IRB-metoden (erfaringskrav), herunder at det har vært implementert i institusjonens relevante prosesser, validert og revidert av internrevisjonen.

Rettsakten stiller spesifikke krav til kontroll av institusjonenes validering av IRB-modellene. Ettersom IRB-modellene og deres kvalitet i vesentlig grad påvirker beregningsgrunnlaget for kapitalkravet skal det kontrolleres at valideringen av IRB-systemet foretas årlig.  Tilsynsmyndighetene skal også kontrollere at valideringsfunksjonen i finansinstitusjonene er tilstrekkelig uavhengig, gir en objektiv vurdering av systemet . Alle områder av IRB-systemet skal også være omfattet interne revisjoner og tilsynsmyndighetene skal kontrollere at internrevisjonen gjennomføres årlig.

Rettsakten spesifiserer også flere kontroller som skal gjennomføres i vurderingen av IRB-modellene.  For modeller for misligholdsannsynlighet (PD-modeller) skal tilsynsmyndighetene blant annet vurdere om PD-estimatene representerer et langsiktig gjennomsnitt og at estimatene hensyntar observasjoner fra økonomiske nedgangstider.  Tilsynsmyndighetene skal også vurdere om finansinstitusjonenes definisjon av mislighold er i henhold til kapitalkravsforordningen.

For modeller for tap gitt mislighold (LGD-modeller) skal tilsynsmyndigheter blant annet kontrollere at LGD-estimater er basert på observert LGD innenfor homogene risikoklasser. Tilsynsmyndigheter skal også vurdere om LGD-estimatene representative for økonomisk nedgangstid, dersom disse estimatene er mer konservative enn et langsiktig gjennomsnitt. Tilsynsmyndighetene skal videre vurdere metodene som finansinstitusjonene anvender for engasjementer som er i mislighold.

Rettsakten presiserer at tilsynsmyndighetene skal vurdere om finansinstitusjonene har tillagt IRB-estimatene tilstrekkelig sikkerhetsmargin som følge av mangler i datagrunnlag eller metoder anvendt i estimeringen og usikkerhet som følge av endringer i retningslinjer for utlån eller gjenvinning.

Datakvalitet, presisjonsnivå for estimering av risikoparametere, og korrekt beregning av kapitalkravsgrunnlaget under IRB-metoden er avhengige pålitelige IT-systemer. Det er derfor i henhold til de tekniske reglene tilsynsmyndighetenes oppgave å kontrollere at finansinstitusjonenes IT-systemer er pålitelige og at IT-infrastrukturen er robust.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere.

Sakkyndige instansers merknader

Finanstilsynet har vurdert saken.

Vurdering

De tekniske reglene (RTS) er en presisering av tilsynsmyndighetenes metoder for å vurdere finansinstitusjoners etterlevelse av kravene til anvendelse av internbaserte rating metoder(IRB).  Finanstilsynets tilsyn med finansinstitusjonenes interne ratingbaserte modeller er i henhold til RTS`en.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2022/439
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32022R0439

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 16.11.2021
Frist returnering standardskjema:
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: