Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 07.03.2022

Spesialutvalg: Kommunikasjoner

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Kommunal- og distriktsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Rettsakten trådte i kraft i EU 17. desember 2021. Etter personopplysningsforskriften §2 gjelder beslutningen fra samme tidspunkt også i Norge. Rettsakten har dermed allerede virkning for Norge. 

Sammendrag av innhold

Rettsakten er en kommisjonsbeslutning etter forordning (EU) 2016/679 (personvernforordningen) artikkel 45. Denne artikkelen gir kommisjonen fullmakt til å beslutte at et tredjeland har tilstrekkelig/adekvat beskyttelse av personopplysninger (adekvansbeslutning). Beslutningen fastslår at Sør-Korea har tilstrekkelig beskyttelsesnivå for personopplysninger. Dette innebærer at personopplysninger kan overføres til Sør-Korea uten at den behandlingsansvarlige må gå veien om et av de mer omfattende kravene til overføring i personvernforordningen kapittel V. Rettsakten innebærer dermed en forenkling for både private og offentlige virksomheter. 

For å fastslå at Sør-Korea har et tilfredsstillende beskyttelsesnivå for personopplysninger, må det (jf. fortalepunkt 104 i personvernforordningen) undersøkes om de har et beskyttelsesnivå som "i hovedtrekk tilsvarer" beskyttelsesnivået i EU, slik det fremgår av personvernforordningen. I rettsakten viser Kommisjonen til at Sør-Korea har et slikt tilfredsstillende beskyttelsesnivå, sett hen til sør-koreansk personvernlov og garantier gitt i bilag til beslutningen. Det følger av fotnote 8 til fortalepunkt (5) i beslutningen at ved henvisninger til EU og EU-landene i beslutningen skal det også forstås EØS-landene. Videre fremgår av bilag 1 punkt II v) til beslutningen at når betegnelsen "EU" benyttes vil også EØS-landene omfattes, slik at de garantier som Sør-Korea har gitt til EU-landene også vil gjelde for Norge. Norske interesser vil dermed ivaretas på lik linje med EU-landenes. 

For å sikre et nødvendig beskyttelsesnivå for personvernet også fremover, fremgår det av rettsakten at den skal evalueres om tre år og deretter hvert fjerde år fremover. Videre pålegges EU-kommisjonen en plikt til å følge opp eventuelle varsler eller tegn på at Sør-Korea ikke overholder personvernet slik som forutsatt i rettsakten, og foreta nødvendige tiltak for å avhjelpe.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Beslutningen krever ingen endringer i norsk regelverk. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Rettsakten legger til rette for enklere flyt av personopplysninger fra Norge til Sør-Korea. Norske selskaper og organisasjoner antas å få nytte av beslutningen, på linje med EU-landene, ved at overføring av personopplysninger til Sør-Korea kan skje uten å gå veien om mer omfattende krav i personvernforordningen kapittel V. Dette vil gi økonomiske og administrative besparelser for både næringslivet og offentlige organer.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten følger hurtigprosedyren og har ikke vært behandlet i spesialutvalget.

Vurdering

Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU)2021/9316
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32022D0254

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 19.04.2022
Frist returnering standardskjema: 03.05.2022
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Nei
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: