Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 17.03.2022

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 28.03.2022

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: III. Transport med jernbane

Status

Sammendrag av innhold

For å avhjelpe den krevende økonomiske situasjonen for jernbaneforetak under covid-19-pandemien, ble forordning (EU) 2020/1429 fastsatt. Forordningen åpner for at medlemsstatene kan la infrastrukturforvaltere utsette, redusere eller ettergi avgifter for bruk av infrastrukturen. Opprinnelig gjaldt dette ut 2020, men forordning (EU) 2021/1061 forlenget denne perioden ut 2021. Forordningen som er omtalt her forlenger denne referanseperioden ytterligere til 30 juni 2022. Se omtale av de to forordningene i egne EØS-notater.

Samtidig forlenges Kommisjonens myndighet til å fastsette endringer i referanseperioden til 31. desember 2023. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Forordning (EU) 2020/1429 og 2021/1061 er tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved forskrift fastsatt av Samferdselsdepartementet. Forskriften trer i kraft samtidig med at EØS-komitebeslutningen som tar direktiv 2012/34/EU inn i EØS-avtalen trer i kraft. Det vil være nødvendig å gjennomføre forordning (EU) 2022/312 ved forskriftsendringer. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

I Norge har vi hittill ikke funnet det nødvendig å åpne for at Bane NOR reduserer eller ettergir infrastrukturavgiftene som innkreves fra jernbaneforetak. Det er heller ikke ventet at det vil anses nødvendig i den utvidede referanseperioden. Forordningen vil derfor ikke få noen praktisk eller økonomisk betydning for aktører i Norge. 

Sakkyndige instansers merknader

Utkast til endringsforordningen ble forelagt medlemsstatene og Norges representanter i Single European Rail Area Committee (SERAC). Det var ingen motforestillinger mot forlengelsen. 

Vurdering

Forordningen forventes å ikke ha noen praktisk eller økonomisk betydning for norske jernbaneaktører. 

Den er EØS-relevant og akseptabel for Norge. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Parlament og Råd
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.: KOM(2021)832
Rettsaktnr.: 2022/312
Basis rettsaktnr.: 2020/1429
Celexnr.: 32022R0312

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 11.02.2022
Frist returnering standardskjema: 22.06.2022
Dato returnert standardskjema: 29.03.2022
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: