Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 13.12.2023

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

NPA 2023-09 ble publisert 15. november 2023. EASA gjennomførte høring av regelverket (NPA 2023-09) i tidsrommet 15.november 2023 - 15. februar 2024. 

Opinion 02/2024 ble publisert 24. mai 2024. 

Sammendrag av innhold

Regelverket oppdaterer forordning 748/2012 for å inkludere nye miljøkrav, som støy og CO2-utslipp, som gjelder for sertifisering av produkter (RMT.0514). Dette skjer jevnlig for å sikre at reglene er i tråd med endringer i ICAO Annekser. Del 21 av forordning 748/2012 blir endret for å rette opp i henvisninger og justere teksten i noen bestemmelser. I tillegg blir begrepet «miljøkompatibilitet» introdusert og definert i forordningen.

Regelverket oppdaterer forordning 748/2012 på følgende måter:

  • Det blir gjort endringer i Anneks I (Del 21) for å sikre at nye sertifiseringskrav for produkter blir implementert.

  • AMC og GM i Anneks I (Del 21) oppdateres for å klargjøre prosedyrene for miljøkompatibilitet og referanse til veiledning i ICAO Doc 9501 "Environmental Technical Manual" for å følge ICAO Anneks 16.

  • Det blir gjort andre oppdateringer og rettelser for å sikre konsekvent implementering av miljøkravene fra tidligere versjoner av ICAO Anneks 16.

Det forventes at endringene vil sikre et høyt standardisert nivå av miljøvern og å bidra til europeisk politikk for klimaendringer, luftkvalitet og støyreduksjon. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Gjennomføring av det nye regelverket vil kunne skje gjennom endring av forskrift 4. mars 2013 nr. 252 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av design- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften).

Økonomiske og administrative konsekvenser

Endringene vil få betydning for designorganisasjoner (DOA) og produksjonsorganisasjoner (POA), samt luftfartsmyndighetene. I følge EASA vil endringene medføre engangskostnader for industrien for tilpasning av deres interne prosesser for å kunne komme i samsvar med de nye regelendringene. For medlemslandene vil endringene medføre engangskostnad for tilpasning av Form 45. 

Sakkyndige instansers merknader

Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant og akseptabelt.

Rettsakten følger fast-treck prosedyren og skal ikke behnadles av SU Transport. 

Vurdering

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2025/1065
Basis rettsaktnr.: 2018/1139
Celexnr.: 32025R1065

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 10.06.2025
Frist returnering standardskjema: 22.07.2025
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 22.11.2023
Høringsfrist: 15.02.2024
Frist for gjennomføring:

Lenker