Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 08.06.2023

Spesialutvalg: Immaterialrett

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Justis- og beredskapsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XVII. Opphavsrett

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Rettsakten er vedtatt i EU med gjennomføringsfrist 9. desember 2027.

Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene. Utkast til EØS-komitebeslutning ble sendt fra EFTA-sekretariatet til WG IPR 28. august 2025, hvorpå Norge (v/JD) sendte sin tilbakemelding 17. september. 

Sammendrag av innhold

Direktivet har til formål å oppdatere og modernisere designregelverket på samme måte som for varemerkereglene for noen år siden. Det søker å modernisere og forbedre regelverket ved å endre utdaterte bestemmelser, øke rettssikkerheten og presisere anvendelsesområdet for og begrensningene i designrettighetene. Det skal sørge for en større tilnærming av nasjonale designregler og -prosedyrer og en styrket samhandling med systemet for EU-design ved å legge til flere materielle regler og innføre viktige prosessuelle regler som samsvarer med prosessene for EU-design. Forslaget skal også gjennomføre et indre marked for reservedeler ved å innføre en reparasjonsklausul tilsvarende den som finnes for EU-design. 

Forslaget opphever og erstatter det tidligere designdirektivet (98/71/EF), som er gjennomført i norsk rett i designloven. Det reviderte designdirektivet er del av en pakke med et parallelt forslag som endrer forordning (EF) nr. 6/2002 om EU-designet. Forslaget er også i overensstemmelse med relevante deler av revidert varemerkedirektiv (EU) 2015/2436 (som er gjennomført i norsk rett i varemerkeloven), nærmere bestemt bestemmelsene om varemerkeforfalskninger i transitt og prosedyrebestemmelser, inkludert krav til søknader og registreringsdato. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Det reviderte designdirektivet vil medføre endringer i den norske designloven. Endringene vil ha positiv betydning for brukerne av designsystemet og utgjør en forenkling for næringslivet ved at det blir en større grad av felles regler i de europeiske landene.

Direktivet er EØS-relevant, fremstår i all hovedsak akseptabelt og vil medføre en positiv endring av det norske regelverket. Det har vært behov for en nærmere vurdering av forslagets konsekvenser for norsk rett og behovet for tilpasningstekster som følge av særegenheter ved EØS-avtalen. Dette gjelder særlig

  • artikkel 3, jf. artikkel 22, om begrensninger i muligheten til beskyttelse av uregistrert design
  • artikkel 13 om begrensninger i muligheten til å nekte en designsøknad ex officio
  • artikkel 16 om varer i transitt
  • artikkel 19 om reparasjonsklausulen
  • artikkel 25 til 33 om prosedyreregler
  • artikkel 26 om gjengivelse av design
  • artikkel 27 om samlede søknader
  • artikkel 30 om utsatt publisering/offentliggjøring

Flere av disse bestemmelsene vil kunne tilsi at det tas inn tilpasningstekster, og for noen av bestemmelsene vil det være mulig å hente inspirasjon fra tilsvarende bestemmelser i varemerkedirektivet, hvor det også ble foreslått (og vedtatt) tilpasningstekster. 

I Norges tilbakemelding har vi vurdert det slik at det kan være behov for tilpasningstekster av følgende art:

  • Erstatte "Union law" med "the EEA Agreement" der hvor slik tilpasning ikke følger av protokoll 1 til EØS-avtalen
  • Legge til en nytt nr. 4 i artikkel 16, som presiserer at artikkel 16 nr. 3 ikke gjelder for EFTA-statene, men at tilsvarende rettigheter kan gis etter EFTA-statenes nasjonale rett
  • Legge til "or the law of the EFTA States" i artikkel 22 om uregistrerte designrettigheter. Forslaget er en følge av at EFTA-statene ikke er underlagt reglene om EU-design (hvor det er åpnet for nasjonal regulering av uregistrert design) og at det derfor kan være behov for å sikre EFTA-statene tilsvarende fleksibilitet som EU-statene til å åpne for adgang til å oppnå uregistrert designbeskyttelse etter sin nasjonale rett. 

Tilpasningene må diskuteres med Island og Liechtenstein og med EU-siden, og kan justeres i tråd med utfallet av disse diskusjonene. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Ikke vurdert ennå.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for immaterialrett der berørte departementer og Patentstyret er representert. Spesialutvalget har konkludert med at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel med forutsetning om at det vil gjøres nødvendige tilpasninger.

Vurdering

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Parlament og Råd
Type rettsakt: Direktiv
KOM-nr.: KOM(2022)667
Rettsaktnr.: 2024/2823
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32024L2823

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 20.11.2024
Frist returnering standardskjema: 12.03.2025
Dato returnert standardskjema: 14.03.2025
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Ja
Materielle tilpasningstekster: Ja
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker