Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 09.05.2023

Spesialutvalg: Kommunikasjoner og Kommunikasjoner

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 22.05.2023

Hovedansvarlig(e) departement(er): Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XI. Elektronisk kommunikasjon, audiovisuelle tjenester og informasjonssamfunnstjenester

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

HVD-forordningen (EU) 2023/138, er en gjennomføringsforordning til åpne data-direktivet (EU) 2019/1024. Forordningen ble vedtatt av EU-kommisjonen den 21. desember 2022, og er under vurdering i EØS-EFTA-statene. Forordningen får virkning for EU-landene fra 9. juni 2024.

Sammendrag av innhold

HVD-forordningen er hjemlet i åpne data-direktivet, Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2019/1024 av 20. juni 2019 om åpne data og viderebruk av informasjon fra offentlig sektor (ODD), artikkel 14.

ODD er en omarbeiding av det tidligere PSI-direktivet (2003/98/EC). PSI-direktivet, som endret med direktiv (EU) 2013/37/EU), er tatt inn i EØS-avtalen og nasjonalt gjennomført i offentleglova. Formålet med ODD er å tilgjengeliggjøre data fra offentlig sektor til allmennheten. Ved at åpne data enkelt er tilgjengelig, kan dataene viderebrukes av enhver og fremme digital nyskaping, eksempelvis for kunstig intelligens.

Nytt i ODD er bl.a. krav om aktiv tilrettelegging for viderebruk for visse datasett med høy verdi (High Value Datasets, HVD). ODD gir Europakommisjonen myndighet til å bestemme hvilke datasett som skal anses for å være av høy verdi. Disse skal angis som gjennomføringsrettsakter til direktivet. Spesifiseringen skal bygge på en vurdering av dataenes evne til å skape vesentlige sosioøkonomiske og miljømessige fordeler og nyskapende tjenester. Datasettene skal være tilgjengelig for viderebruk, i maskinleselige formater gjennom programmeringsgrensesnitt (API, «application programming interface») og eventuelt massenedlasting der det er relevant.

Teksten i gjennomføringsforordningen består av relativt få artikler. Disse omhandler virkeområder og definisjoner, samt overordnede krav til tilgjengeliggjøringen av relevante datasett. Virkeområdet og definisjonene til HVD er i utgangspunktet sammenfallende med virkeområdet til ODD. Til forskjell fra ODD, gjelder ikke HVD-forordningen for offentlige foretak.

Kravene til datasett med høy verdi, gjelder som for ODD generelt – åpne data – det vil si data som ikke er underlagt tredjepersoners rettigheter. Data beskyttet av opphavsrett, taushetsbelagte data, forretningshemmeligheter o.l. faller utenfor virkeområdet. Det samme gjelder i stor grad personopplysninger, men slike data kan viderebehandles forutsatt at kravene i personvernforordningen, (EU) 2016/679, overholdes. 

Datasett med høy verdi skal uten unntak være gratis tilgjengelig. Medlemslandene har imidlertid anledning til å utsette dette kravet i inntil to år for offentlige organer som er forpliktet til å generere inntekter for å dekke en betydelig del av sine kostnader forbundet med utførelsen av organets offentlige oppgaver, og der gratis tilgang vil ha en vesentlig innvirkning på organets budsjetter. Kravet om gratis tilgang omfatter ikke biblioteker, universitetsbiblioteker, museer og arkiver.

Datasettene skal tilgjengeliggjøres i tråd med vilkårene i lisensen Creative Commons Public Domain Dedication (CC0) eller Creative Commons BY 4.0, eller tilsvarende åpen lisens, så fremt sistnevnte er mindre restriktiv enn de forannevnte. Lisensgiver kan kreve å bli navngitt av viderebrukeren.

Offentlige organer som er omfattet av gjennomføringsforordningen og som har datasett med høy verdi, skal gjøre datasettene tilgjengelig i maskinleselige formater gjennom programmeringsgrensesnitt (API-er) som korresponderer med viderebrukerens rimelige behov. Organet skal utpeke et kontaktpunkt for spørsmål og problemer knyttet til API-ene, og skal sørge for at datasettene er merket som datasett med høy verdi i metadataene til datasettet. Kravene i forordningen gjelder også for eksisterende maskinleselige datasett med høy verdi som ble produsert før gjennomføringsforordningen trådte i kraft.

Gjennomføringsforordningen krever at medlemslandene rapporterer til EU-kommisjonen innen to år etter at gjennomføringsforordningen trådte i kraft. Rapporten skal angi tiltakene som er gjennomført for å oppfylle forordningen. Enkelte av kravene kan rapporteres inn gjennom henvisninger til relevante metadata. Rapportene skal deretter oppdateres løpende hvert annet år.

De nærmere materielle kravene, og spesifikasjonene for de enkelte datasettene, framgår av et vedlegg til forordningen i form av en detaljert tabell med tekniske krav. Kravene er knyttet opp mot en rekke spesifikke EU-rettsakter. Der det framgår av vedlegget, skal datasettene også tilgjengeliggjøres gjennom massenedlasting.

HVD-forordningen spesifiserer datasett med høy verdi innenfor følgende seks tematiske kategorier: (1) geodata, (2) jordobservasjon og miljø, (3) meteorologi, (4) statistikk, (5) selskaper og eierskap, og (6) mobilitet. Tabellen er inndelt i samsvar med disse seks tematiske kategoriene.

Nærmere om innholdet i vedlegget med de tekniske kravene

Kategorien (1) «geodata» omfatter basis geografisk informasjon. Nærmere krav til geografisk oppløsning, metadata, lisensvilkår for viderebruk og henvisninger til rettsakter med nærmere krav, er angitt i tabellen.

Kategorien (2) «jordobservasjon og miljø» omfatter miljø- og klimadata, jordobservasjonsdata fra satellitter og andre fjernmålingsplattformer og fra observasjoner på stedet og i felten. Nærmere krav til geografisk oppløsning, metadata, lisensvilkår for viderebruk og henvisninger til rettsakter med nærmere krav, er angitt i tabellen.

Kategorien (3) «meteorologi» omfatter en rekke meteorologiske data (værdata) som angitt i tabellen. Her fremgår også nærmere krav til metadata, oppdatering og lisensvilkår for viderebruk.

Kategorien (4) «statistikk» omfatter statistikkdata med unntak av mikrodata. Nærmere krav til metadata, lisensvilkår for viderebruk og henvisninger til rettsakter med nærmere krav, er angitt i tabellen.

Kategorien (5) «selskaps- og eierskapsdata» omfatter grunnleggende informasjon om enkeltselskaper i tråd med (EU) 2013/34 (konsolidert regnskapsdirektiv) og (EU) 2004/109 (direktiv om krav til åpenhet med hensyn til opplysninger om utstedere av verdipapirer). Nærmere krav til metadata, oppdatering, lisensvilkår for viderebruk og henvisninger til relevante rettsakter er angitt i tabellen.

Kategorien (6) «mobilitet» omfatter data om transportnettverk, nærmere bestemt for veitransport, jernbanetransport, vann- og sjøtransport, lufttransport og kabelbanetransport.

Nærmere krav til geografisk oppløsning, metadata, oppdatering, lisensvilkår for viderebruk og henvisninger til rettsakter med nærmere krav, er angitt i tabellen.

Flere av de tematiske kategoriene omfatter geografisk informasjon hvor spesifikasjonene tar utgangspunkt i INSPIRE-direktivet (2007/2/EF). Det omfatter datasett under kategoriene geodata, jordobservasjon og miljø og mobilitet. Disse dataene skal ha geografisk oppløsning opp til målestokk 1:5000. Datasettene skal enkeltvis eller i kombinasjon dekke hele medlemsstaten.

Merknader

Det rettslige grunnlaget for HVD-forordningen er åpne data-direktivet (ODD) art. 14 nr. 1 som igjen har sitt rettslige grunnlag i artikkel 114 i traktaten om Den europeiske unions virkemåte (TEUV).

Rettslige konsekvenser

HVD-forordningen må gjennomføres nasjonalt som sådan, gjennom en henvisningsforskrift. Det jobbes med implementering av forordningen i nasjonal rett, og utkast til forskrift vil bli sendt på høring

Norsk implementering av gjennomføringsforordningen krever Stortingets samtykke for å løfte det konstitusjonelle forbeholdet som Norge har tatt etter artikkel 103 av EØS-avtalen.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Gjennomføringsforordningen krever Stortingets samtykke, da den antas å ha budsjettmessige konsekvenser for både statlige og kommunale organer. Dette blant annet fordi bestemmelsene i gjennomføringsforordningen krever at angitte datasett skal tilgjengeliggjøres gratis og gjennom konkret angitte tekniske løsninger. I tillegg krever HVD-forordningen at det opprettes et nasjonalt kontaktpunkt knyttet til tilgjengeliggjøring av åpne data for viderebruk.

I NOU 2024:14 Med lov skal data deles er konsekvensene av implementering av HVD-forordningen omtalt som usikre. Departementet skal etter planen utrede økonomiske- og administrative konsekvenser før lovproposisjon fremmes for Stortinget.

Sakkyndige instansers merknader

EØS-posisjonsnotat ble behandlet i spesialutvalget for kommunikasjoner ved skriftlig prosedyre 22. mai 2023.

Konklusjon

Gjennomføringsforordningen vurderes som EØS-relevant og akseptabel og er aktuell for innlemming i EØS-avtalen. 

Vurdering

Gjennomføringsforordningen vurderes som EØS-relevant. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2023/138
Basis rettsaktnr.: 32019L1024
Celexnr.: 32023R0138

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 26.01.2023
Frist returnering standardskjema: 18.05.2023
Dato returnert standardskjema: 09.05.2023
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Ja
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Ja

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 18.09.2024
Høringsfrist: 09.12.2024
Frist for gjennomføring:

Fylker og kommuner

Berører fylker og kommuner i vesentlig grad.

Lenker