Utslipp fra person- og varebiler (Euro 5 og 6): endringsbestemmelser om prosedyrer for utslippstypegodkjenning

Kommisjonsforordning (EU) 2023/443 av 8. februar 2023 om endring av kommisjonsforordning (EU) 2017/1151 med hensyn til framgangsmåter i forbindelse med utslippstypegodkjenning for lette passasjer- og nyttekjøretøyer

Commission Regulation (EU) 2023/443 of 8 February 2023 amending Commission Regulation (EU) 2017/1151 as regards the emission type approval procedures for light passenger and commercial vehicles

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 23.05.2023

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer

Status

Forordningen ble vedtatt i EU 8. februar 2023 og trer i kraft 1. september 2023. Fra 1. mars 2023 kan nasjonale myndigheter ikke nekte å gi EU-typegodkjenning for en ny kjøretøytype eller gi utvidelse for en eksisterende kjøretøytype eller forby registrering, omsetning eller idriftsetting av et nytt kjøretøy, hvis kjøretøyet er i samsvar med denne forordning dersom produsenten ber om det. Forordningen vil bli sendt på nasjonal høring i Norge i juli 2023.

Forordningen var på nasjonal høring i august 2023. 

Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen den 22.09.23, beslutning nr. 207/2023. Endringsforskrift ble vedtatt og kunngjort den 25.09.23, og Form 1 sendt ESA samme dag.

Sammendrag av innhold

Typegodkjenningsregelverket for lette passasjer – og nyttekjøretøy (klassene M1 og N1) består dels av tekniske og dels av miljømessige krav. Kravene fremgår overordnet av rammeforordning (EU) 2018/858. De tekniske kravene er nærmere spesifisert gjennom sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144 (FN-regulativer) og miljøkravene er i hovedsak forankret i forordningene (EF) nr. 715/2007 og (EU) 2017/1151 med endringsrettsakter. Førstnevnte regulerer nivåer for utslipp samt krav til OBD (OnBoarddiagnostics, mulighet for å avlese vital informasjon fra kjøretøyet), mens sistnevnte gir spesifiserende krav for hvordan kjøretøy skal miljøtestes (herunder til RDE – real driving emissions).

Det er nå behov for å samkjøre/oppdatere definisjoner m.m. mellom rammeforordning (EU) 2018/858 og de to miljøforordningene, og ny forordning (EU) 2023/443 beslutter hvilke endringer som må gjennomføres i (EU) 2017/1151.

Mer spesifikt om endringene

Forordning (EU) 2023/443 endrer forordning 2017/1151 når det gjelder typegodkjenningsprosedyrer /avgasstester i forbindelse med typegodkjenning av lette passasjer- og nyttekjøretøyer. Den berører også forordning (EU) nr. 715/2007 om typegodkjenning av motorkjøretøyer når det gjelder utslipp fra lette passasjer- og nyttekjøretøyer (Euro 5 og Euro 6) - samt tilgang til kjøretøyreparasjoner og vedlikeholdsinformasjon.

Ettersom forordning (EU) 2018/858 inneholder bestemmelser om typegodkjenning av motorvogner er det nødvendig å endre forordning (EU) nr. 2017/1151 slik at definisjonene blir i samsvar med forordning (EU) 2018/858. Fra september 2020 har bestemmelsene knyttet til OBD vært integrert i forordning (EU) 2018/858. Henvisningene til OBD i 2017/1151 anses nå overflødige og blir derfor fjernet.

Krav om temperaturbaserte måling av NOx utgår ettersom alle kjøretøy nå kan prøves ved lave omgivelsestemperaturer i forbindelse med testing på landevei (RDE- test).

Kravene i forordning (EU) 2023/443 kommer til anvendelse for nye typegodkjenninger med virkning fra 1. september 2023. Dersom en fabrikant ønsker det kan det allerede fra 1. mars 2023 utstedes typegodkjenning i henhold til nevnte forordning. 

Merknader
EU-hjemmel

Delegert forordning (EU) 2023/443 er vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 290.

Rettslige konsekvenser

Forordning (EU) 2017/1151 er implementert i forskrift 28. juni 2022 nr. 1233 om godkjenning av bil og tilhenger til bil (bil forskriften). Her vil også forordning (EU) 2023/443 bli tatt inn, på egnet måte.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Forordningen antas ikke å få særlige økonomiske eller administrative konsekvenser utover det som trengs for å implementere rettsakten i norsk forskrift. Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten er vurdert relevant og akseptabel av Statens vegvesen, og vil på vanlig måte bli behandlet i Spesialutvalget for Transport. 

 

 

 

Vurdering

Forordningen vurderes å være relevant og akseptabel for Norge.

Andre opplysninger

Norge har deltatt i TCMV (EU's tekniske komite for kjøretøy), der forordningen har blitt drøftet.

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2023/443
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32023R0443

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 22.09.2022
Frist returnering standardskjema: 12.01.2023
Dato returnert standardskjema: 07.03.2023
Dato innlemmet i EØS-avtalen: 22.09.2023
Nummer for EØS-komitebeslutning: 207/2023
Tekniske tilpasningstekster: Ja
Materielle tilpasningstekster: Ja
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: 23.09.2023
Dato for faktisk gjennomføring: 25.09.2023
Dato varsling til ESA om gjennomføring: 25.09.2023

Lenker