Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 01.11.2023

Spesialutvalg: Miljø

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 20.11.2023

Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Rettsakten ble publisert i Official Journal 7 november 2023. 

Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 12. juni 2024 gjennom EØS-komitébeslutning nr. 141/2024. 

Sammendrag av innhold

EUs klimakvotesystem (EU ETS) er en sentral del av den europeiske innsatsen for å redusere utslipp av klimagasser fra industri, kraftproduksjon og luftfart. Systemet er rettslig forankret i direktiv 2003/87/EF (EUs klimakvotedirektiv) og flere underordnede rettsakter. Hovedprinsippet er at det settes et tak for de samlede lovlige utslippene i EU gjennom at et visst antall kvoter er tilgjengelige i et kvotemarked. Formålet med systemet er å skape insentiver til å redusere utslippene fra de kvotepliktige aktivitetene (som er listet opp i vedlegg 1 til EUs klimakvotedirektiv) i tråd med overordnede klimamål.  

EUs klimapakke "Klar for 55" (Fit for 55) skal sikre at EU når målet om å redusere utslippene av klimagasser med 55 prosent fra 1990 til 2030. Den legger også grunnlaget for klimanøytralitet innen 2050. Som del av klimapakken er det vedtatt å inkludere maritim transportaktivitet i EUs klimakvotedirektivs vedlegg 1. Forordning (EU) 2015/757 (MRV-forordningen) angir detaljerte regler for overvåking, rapportering og verifikasjon av utslipp fra maritim transport. Forordning (EU) 2023/957 endret MRV-forordningen som en konsekvens av at maritim transport innlemmes i EUs klimakvotesystem, samtidig som den utvider kretsen av skip som omfattes av MRV-forordningen. Videre er det i EU utarbeidet ytterligere regler om endringer i MRV-forordningen for å kunne sikre en effektiv innføring av maritim transport i EUs klimakvotesystem. Se EØS-notat for endring av regler for overvåking og rapportering av klimagassutslipp fra maritim transport: https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2023/okt/endring-av-regler-for-overvaking-og-rapportering-av-klimagassutslipp-fra-maritim-transport/id3011622/  

Med bakgrunn i de mange endringene i MRV-forordningen, så må også de eksisterende malene for overvåkingsplaner, utslippsrapporter, delvise utslippsrapporter, Document of Compliance (DoC), og utslippsrapporter på selskapsnivå for maritim transport revideres for å tilpasses disse endringene. Rettsakten som ligger til grunn for dette EØS-notatet angir regler for innholdet i disse malene. Rettsakten har som formål å sikre at dataene som blir rapportert inn under MRV-forordningen blir overvåket, rapportert og verifisert på en standardisert måte i et IT-system. Dette systemet heter Thetis-MRV og er et felleseuropeisk system som skipsoperatører og verifikatører skal benyttes ved innsending av elektroniske overvåkingsplaner, rapporter og annen informasjon.  

Rettsakten opphever og erstatter forordning (EU) 2016/1927 som angir regler for maler for overvåkingsplan, utslippsrapport og DoC i henhold til MRV-forordningen. Rettsakten trer i kraft i EU fra 1. januar 2024. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Basisrettsakten, MRV-forordningen (forordning (EU) 2023/957) er i dag tatt inn i EØS-avtalen gjennom klimakvoteforskriften § 2-1a. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Denne rettsakten angir kun hvordan kravene som er fastsatt i MRV-forordningen, teknisk skal gjennomføres i maler og IT-systemet. I seg selv vil derfor ikke rettsakten medføre økte økonomiske konsekvenser for de berørte aktørene. Men skipsoperatører, verifikatører og myndigheter som hhv. er ny til MRV-forordningen og/eller EUs klimakvotesystem vil få en økt byrde i å forstå og effektivt navigere gjennom den felleseuropeiske overvåkings- og rapporteringsportalen nå som denne endres. 

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært sendt til orientering til Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er orientert.

Rettsakten er gjennomført i norsk rett gjennom endringer i klimakvoteforskriften § 2-1a. 

Vurdering

MRV-forordningen (regulation (EU) 2023/957) ble innlemmet i EØS-avtalen desember 2024, jf. Prop. 3 LS (2023 – 2024). Kommisjonens implementeringsforordning (EU) 2023/2449 oppdaterer i seg selv kun malene for overvåking og utslippsrapportering for at disse skal være i tråd med fastsatte krav i MRV-forordningen. Rettsakten vurderes følgelig som relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2023/2449
Basis rettsaktnr.: Regulation (EU) 2023/957
Celexnr.: 32023R2449

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 13.10.2023
Frist returnering standardskjema: 02.02.2024
Dato returnert standardskjema: 23.01.2024
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 06.10.2023
Høringsfrist: 20.11.2023
Frist for gjennomføring: 31.12.2023

Lenker