Utfyllende regler til MiCA om myndighet til å gripe inn
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/1507 av 22. februar 2024 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/1114 ved å spesifisere kriteriene og faktorene som skal tas i betraktning av Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten, Den europeiske banktilsynsmyndighet og kompetente myndigheter med hensyn til deres myndighet til å gripe inn
Commission Delegated Regulation (EU) 2024/1507 of 22 February 2024 supplementing Regulation (EU) 2023/1114 of the European Parliament and of the Council by specifying the criteria and factors to be taken into account by the European Securities Markets Authority, the European Banking Authority and competent authorities in relation to their intervention powers
EØS-notat | 21.11.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 13.08.2024
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: V. Bestemmelser som gjelder alle finansielle tjenester
Status
Reglene er vedtatt og trer i kraft i EU 19.06.2024. Reglene er gjennomført i norsk rett.
Rettsakten gir utfyllende bestemmelser til MiCA (2023/1114), som trådte i kraft i Norge 1. juli 2025.
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende forordning til forordning (EU) 2023/1114 om markeder for kryptoverdier (MiCA) som foreløpig ikke er innlemmet i EØS-avtalen.
Forordningen spesifiserer kriteriene og faktorene som skal tas i betraktning av Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten, Den europeiske banktilsynsmyndighet og kompetente myndigheter med hensyn til deres myndighet til å gripe inn.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i lov eller forskrift. Inkorporasjon betyr at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at EU/EØS-forordningen gjelder som norsk lov eller forskrift med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten.
Vurdering
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Finanstilsynet legger til grunn at rettsakten vil tilpasses for å reflektere at det er EFTAs overvåkingsorgan som har myndighet til å gripe inn.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | (EU) 2024/1507 |
| Basis rettsaktnr.: | (EU) 2023/1114 |
| Celexnr.: | 32024R1507 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 04.03.2024 |
| Frist returnering standardskjema: | 01.07.2024 |
| Dato returnert standardskjema: | 01.07.2024 |
| Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 19.09.2025 |
| Nummer for EØS-komitebeslutning: | 214/2025 |
| Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: | |
| Dato for faktisk gjennomføring: | |
| Dato varsling til ESA om gjennomføring: |