Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 05.12.2024

Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester

Kapittel i EØS-avtalen: V. Bestemmelser som gjelder alle finansielle tjenester

Status

Rettsakten er vedtatt av EU-kommisjonen og trådte i kraft i EU den 17. januar 2025. Forordningen ble innlemmet i EØS-avtalen den 14. mars 2025.

Lov om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren (DORA-loven) ble vedtatt av Stortinget i mai 2025 og trådte i kraft 1. juli 2025. Den delegerte kommisjonsforordningen er gjennomført i norsk rett gjennom DORA-forskriften som er hjemlet i DORA-loven. Forskriften trådte i kraft samtidig med DORA-loven, den 1. juli 2025. Rettsakten er gjennomført i DORA-forskriften § 3. 

Sammendrag av innhold

Rettsakten er en delegert kommisjonsforordning til forordning (EU) 2022/2554 (DORA – Digital Operational Resilience Act) om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren. 

Alle foretak som omfattes av DORA må registrere og klassifisere IKT-relaterte hendelser. De fleste foretak som omfattes skal rapportere inn alvorlige IKT-relaterte hendelser til Finanstilsynet. Foretakene kan også rapportere inn vesentlige cybertrusler på frivillig basis.  

Den delegerte kommisjonsforordningen inneholder detaljerte regler for klassifisering av IKT-relaterte hendelser og cybertrusler, samt terskler for vesentlighet og rapporteringskrav for alvorlige IKT-hendelser og vesentlige cybertrusler. Forordningen gir også utfyllende regler knyttet til vurderingen av om en alvorlig hendelse er relevant for andre kompetente myndigheter i EU/EØS og hva slags informasjon som skal deles med disse. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

I lov om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren § 2 framgår det at departementet kan fastsette utfyllende forskrifter. Den delegerte kommisjonsforordningen har blitt gjennomført i norsk rett ved henvisning i forskrift om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren (DORA-forskriften) § 3. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

De fleste foretakene som omfattes av DORA har i dag en rapporteringsplikt etter IKT-forskriften og antas derfor å ha systemer og rutiner som kan videreføres med visse modifikasjoner. Den delegerte kommisjonsforordningen kan medføre økonomiske og administrative konsekvenser for foretak i forbindelse med opprettelse og/eller tilpasning av systemer og rutiner for registrering, klassifisering og rapportering av IKT-relaterte hendelser og cybertrusler. Dette kan inkludere investeringer i teknologiske løsninger, nye rutiner og opplæring av ansatte knyttet til rapportering til Finanstilsynet.  

Forordningen forventes ikke å ha vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske myndigheter til tross for at det må utvikles nye IKT-løsninger for mottak og videresending av hendelsesrapporter.  

Sakkyndige instansers merknader

Finanstilsynet har vurdert rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.  

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2024/1772
Basis rettsaktnr.: (EU) 2022/2554
Celexnr.: 32024R1772

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 20.03.2024
Frist returnering standardskjema:
Dato returnert standardskjema:
Dato innlemmet i EØS-avtalen: 14.03.2025
Nummer for EØS-komitebeslutning: 077/2025
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:
Dato for faktisk gjennomføring:
Dato varsling til ESA om gjennomføring:

Lenker