Liste over øyer og havner som kvalifiserer til unntak fra kvoteplikten
Kommisjonsbeslutning (EU) 2023/2895 om liste over øyer og havner som kvalifiserer til unntak fra kvoteplikten
COMMISSION IMPLEMENTING DECISION (EU) 2023/2895 of 19 December 2023 laying down the list of islands and ports referred to in Article 12(3-d) of Directive 2003/87/EC of the European Parliament and of the Council and the list of transnational public service contracts or transnational public service obligations referred to in Article 12(3-c) of that Directive
EØS-notat | 04.11.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 22.02.2024
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 18.09.2024
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 19. desember 2023 og publisert i EUs lovtidende (Official Journal) 22. desember 2023. Rettsakten trådte i kraft 1. januar 2024.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 24. oktober 2025 gjennom EØS-komitébeslutning nr. 248/2025.
Rettsakten er gjennomført i norsk rett gjennom klimakvoteforskriften § 1-5a femte ledd.
Sammendrag av innhold
EUs klimakvotesystem (EU ETS) er en sentral del av den europeiske innsatsen for å redusere utslipp av klimagasser fra industri, kraftproduksjon, luftfart og maritim transport. Systemet er rettslig forankret i direktiv 2003/87/EF (EUs klimakvotedirektiv) og flere underordnede rettsakter. Hovedprinsippet i EUs klimakvotesystem er at det settes et tak for de samlede lovlige utslippene i EØS gjennom at et visst antall kvoter er tilgjengelige i et kvotemarked. Formålet med systemet er å skape insentiver til å redusere utslipp fra aktivitetene (som er listet opp i vedlegg 1 til EUs klimakvotedirektiv) i tråd med overordnede klimamål.
EUs klimakvotedirektiv åpner for midlertidige unntak fra kvoteplikt for maritim transport til og fra utvalgte øyer og havner dersom nærmere angitte vilkår er oppfylt. Vilkårene for unntak fremgår av artikkel 12(3-d) og (3-c) i klimakvotedirektivet.
Unntaket i klimakvotedirektivets artikkel 12 (3-d) gjelder reiser som er gjort av passasjerskip (unntatt cruiseskip), og bilferger/"ro-pax". Disse reisene må foregå mellom en havn på en øy under jurisdiksjonen til et medlemsland, med ingen vei- eller jernbanetilknytning med fastlandet og med et innbyggertall på under 200 000 personer (basert på data fra 2022), og en havn under jurisdiksjon til det samme medlemslandet. EU-kommisjonen skal, på forespørsel fra medlemslandene, foreslå en rettsakt som klargjør hvilke øyer som er midlertidig unntatt kvoteplikt. Medlemslandene skal, for de øyene og havnene som er angitt på listen i rettsakten, anse kvoteplikten som oppfylt. Sanksjoner skal dermed ikke gis frem til 31. desember 2030. Unntaket gjelder også for utslipp som oppstår når skipet ligger til havn i de havnene som er oppført på listen.
Etter forespørsel fra Danmark, Hellas, Spania, Kroatia, Italia, Malta og Sverige, så er flere øyer og havner i disse medlemslandene angitt på listen og kvalifiserer derfor til dette midlertidige unntaket. Disse er oppført i vedlegg 1 til rettsakten.
Unntaket i artikkel 12 (3-c) i klimakvotedirektivet gjelder for passasjerskip eller bilferger/"ro-pax skip" som utfører sine reiser som del av en tverrnasjonal offentlig tjeneste eller en tverrnasjonal forpliktelse til å yte offentlig tjeneste. Reisen må videre knytte de to medlemslandene sammen. EU-kommisjonen skal, basert på en felles forespørsel fra to medlemsland, hvor det ene medlemslandet ikke har landgrense mot et annet medlemsland og det andre medlemslandet er geografisk nærmest dette medlemslandet, foreslå en rettsakt som klargjør hvilke havner som er unntatt fra kvoteplikt. Medlemslandene skal for havnene som er oppgitt i rettsakten, anse at kvoteplikten er oppfylt og ingen sanksjoner skal gis frem til 31. desember 2030. Unntaket gjelder også for utslipp som oppstår når skipet ligger til havn i de havnene som er oppført i listen.
Kypros har ingen landegrense med et annet medlemsland, og Hellas er medlemslandet som er geografisk nærmest Kypros. Etter felles forespørsel fra disse to landene, så vil reiser som utføres i offentlig tjeneste mellom landene anses som å kvalifisere for unntak etter denne bestemmelsen frem til og med 2030, jf. vedlegg 2 til rettsakten.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten er hjemlet i direktiv 2003/87 EF (klimakvotedirektivet) artikkel 12(3-d) og 12(3-c). Rettsakten er gjennomført i norsk rett gjennom klimakvoteforskriften § 1-5a femte ledd.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Innlemmelsen av maritim transport i EUs klimakvotesystem vil medføre økte kostnader for skipsoperatører da de vil måtte kjøpe kvoter for sine utslipp. Kvoteprisen varierer over tid, og lå per november 2025 rundt 65 euro per kvote. Skipsoperatører med skip som faller inn under unntakene, og som reiser på strekninger som iht. den nye rettsakten kan få unntak fra kvoteplikt frem til 31. desember 2030, trenger ikke svare kvoter for disse utslippene frem til denne datoen.
Rettsakten medfører noe økning i omfanget av informasjon som skal verifiseres i den aggregerte utslippsrapporten på selskapsnivå, og kan derfor føre til noe merarbeid for verifikatør og for skipsoperatør. For verifikatørene vil dette bety at de kan ta betalt for mer arbeid, og for skipsoperatørene antar vi at utgiftene oppveies med tanke på at kvoter ikke vil leveres inn til oppgjør for utslippet som må verifiseres.
Det forventes at rettsakten vil få svært begrensede økonomiske og administrative konsekvenser for norske myndigheter, da rettsakten gjelder øyer og havner i EU og det er forventet at reisene vil foregå med skip som vil høre til skipsoperatører som er registrert i de aktuelle medlemslandene som har øyer og havner på listen. Det kan teoretisk sett bli aktuelt at Norge også administrerer skipsoperatører med skip som opererer på de aktuelle strekningene, men dette er på tidspunktet for utarbeidelse av dette EØS-notatet ikke kjent informasjon.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært behandlet i Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert på skriftlig prosedyre fra 5. til 18. september 2024. Spesialutvalget fant rettsakten relevant og akseptabel og har vurdert at det ikke er grunn til å notifisere norske unntak.
Vurdering
Rettsakten utfyller EUs klimakvotedirektiv, som er innlemmet i EØS-avtalen. Rettsakter som er vedtatt med hjemmel i regelverk som er innlemmet i EØS-avtalen anses i utgangspunktet EØS-relevante.
Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Det vil være fem bilfergestrekninger som opereres av ferger over 5000 BT som dermed vil være omfattet av EUs kvotesystem for skipsfart fra og med 2024. Dette er:
- Halhjem – Sandvikvåg
- Mortavika - Arsvågen
- Moss – Horten
- Bodø - Værøy - Røst – Moskenes
- Bognes – Lødingen
For fergeoperasjonen til Værøy og Røst kunne Norge ha satt i gang en prosess mot EU for å få unntak fra kvoteplikt. Dette er del av sambandet mellom Bodø og Moskenes. Det opplyses at hele sambandet hadde rundt 24 400 tonn CO2-ekv. i klimagassutslipp i 2024. Øyene Værøy og Røst i sambandet frekventeres ikke like ofte som bare Bodø-Moskenes. Vi har ikke estimert klimagassutslippene fra sistnevnte strekning. Sambandet driftes med fossildrift i dag, men på sikt omtrent 80 pst. hydrogendrift på to av ferjene. De forventes levert august 2026 og desember 2026. Fra oppstart av ny kontrakt fra høsten 2025 skal øvrig energi ikke ha direkte utslipp eller være biodrivstoff.
At forurenser skal betale, er et sentralt prinsipp i norsk klimapolitikk. Spesialutvalget for miljø har vurdert at det ikke er grunn til å notifisere norske unntak fra kvoteplikt.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | (EU) 2023/2895 |
| Basis rettsaktnr.: | |
| Celexnr.: | 32023D2895 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 09.01.2024 |
| Frist returnering standardskjema: | 30.04.2024 |
| Dato returnert standardskjema: | 26.09.2024 |
| Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 24.10.2025 |
| Nummer for EØS-komitebeslutning: | 248/2025 |
| Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | 12.03.2024 |
| Høringsfrist: | 23.04.2024 |
| Frist for gjennomføring: | 25.10.2025 |
| Dato for faktisk gjennomføring: | 30.10.2025 |
| Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 04.11.2025 |