Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 05.06.2024

Spesialutvalg: Personbevegelighet, arbeidsliv og arbeidsmiljø

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 26.02.2025

Hovedansvarlig(e) departement(er): Arbeids- og inkluderingsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Rettsakten er vedtatt av Europaparlamentet og Rådet, men er ennå ikke publisert i EU Journal.

Rettsakten er til vurdering i EØS/EFTA-statene.  

Bakgrunn
Europakommisjonen la 24. januar 2024 frem et forslag (KOM (2024) 14) til endring av direktiv 2009/38/EF om opprettelse av et europeisk samarbeidsutvalg (ESU) eller en fremgangsmåte i foretak som omfatter virksomhet i flere medlemsstater og i konsern som omfatter foretak i flere medlemsstater med sikte på å informere og konsultere arbeidstakerne (ESU-direktivet).

ESU-direktivet, som opprinnelig er fra 1994 og som ble endret i 2009, gir arbeidstakere i foretak og konsern med flere enn 1000 ansatte innen EØS og med minst 150 ansatte i hver av minst to EØS-stater, rett til å kreve forhandlinger om opprettelse av et ESU for spørsmål av grenseoverskridende karakter. Direktivet fastsetter en særskilt prosedyre for opprettelsen av ESU: Det skal opprettes et særlig forhandlingsutvalg (SFU) som sammen med ledelsen skal fremforhandle en avtale om opprettelse av et ESU eller andre samarbeidsformer. Videre fastsetter direktivet minimumskrav til innholdet i ESU-avtaler og informasjons- og konsultasjonsprosedyrene. Dersom partene ikke kommer til enighet om en avtale innen direktivets frister, kommer direktivets standardbestemmelser til anvendelse.

Direktivet ble evaluert av Kommisjonen i 2018. Evalueringen viste at ordningen med ESU er relativt mye benyttet og at den ivaretar viktige funksjoner med hensyn til informasjon og konsultasjon. Samtidig viste evalueringen blant annet at konsultasjonene oppfattes som lite reelle, mangel på effektive sanksjoner i enkelte medlemsstater og at ordningen ikke er så godt tilpasset andre ordninger for arbeidstakermedvirkning. Kommisjonens evaluering førte likevel ikke til en revisjon av direktivet.

I 2023 vedtok Europaparlamentet en resolusjon med henstilling til Kommisjonen om en revisjon av ESU-direktivet. Parlamentet trakk her særlig frem behovet for å sikre effektive sanksjoner ved brudd på direktivets krav, for klargjøring av enkelte rettslige begreper, bedre tvisteløsningsmekanismer og tilgang til rettslig prøving. 

ESU-direktivet er implementert i norsk rett gjennom lov om allmenngjøring av bestemmelser i tariffavtale om europeiske samarbeidsutvalg, og ved at en tariffavtale mellom LO og NHO om europeiske samarbeidsutvalg er gjort allment gjeldende med hjemmel i denne loven. Det er også en egen forskrift om europeiske samarbeidsutvalg, og hvor tariffavtalen mellom LO og NHO følger som et vedlegg til forskriften.


Kommisjonen har merket direktivet som EØS-relevant.

Prosessen i EU

Europaparlamentet vedtok forslag til endringsdirektiv den 9. oktober 2025. Rådet vedtok endringsdirektivet den 27. oktober 2025.

Endringsdirektivet trer i kraft 20 dager etter publisering i Den europeiske unions tidende. Slik publisering er ventet sent 2025 / tidlig 2026.

Prosessen i Norge
Endringsdirektivet er til vurdering i Arbeids- og inkluderingsdepartementet.

Kommisjonens opprinnelige forslag til direktiv ble våren 2024 sendt til hovedorganisasjonene til orientering og for eventuelle innspill.

Formål
Formålet med endringsdirektivet er effektivisere og styrke ESUs rolle og funksjon som informasjons- og konsultasjonsorgan på tverrnasjonalt nivå.

Sammendrag av innhold
Endringsdirektivet inneholder blant annet følgende:

Presisering av hva som anses å være saker av grenseoverskridende karakter:
Saker skal anses for å være grenseoverskridende når de med rimelighet kan forventes å berøre fellesskapsforetaket eller fellesskapskonsernet som helhet, eller minst to virksomheter i fellesskapsforetaket/-konsernet beliggende i to ulike medlemsstater. Dette anses å være oppfylt dersom tiltak som vurderes av ledelsen med rimelighet kan forventes å berøre ansatte i mer enn én medlemsstat eller dersom tiltaket med rimelighet kan forventes å berøre ansatte i én medlemsstat, men hvor konsekvensene av tiltaket også kan forventes å berøre ansatte i minst én annen medlemsstat.

Endring i definisjonen av «informasjon» og «konsultasjon»:
Det er gjort en redaksjonell endring i definisjonen av «informasjon» og «konsultasjon» i artikkel 2 ved at deler av definisjonene i artikkel 2 f) og g) nå er flyttet til artikkel 9. Det fremgår her at informasjon om grenseoverskridende forhold skal gis på et tidspunkt, på en måte og med et innhold som gjør det mulig for de ansattes representanter å foreta en grundig vurdering av den mulige virkningen og, der det er relevant, forberede konsultasjoner med det kompetente organet i foretaket eller konsernet. Når det gjelder konsultasjoner, skal de finne sted på et tidspunkt, på en måte og med et innhold som gjør det mulig for de ansattes representanter å uttrykke sin mening før beslutningen vedtas.

Det er også tatt inn en presisering om at de ansattes representanter har krav på et skriftlig, begrunnet svar fra ledelsen før beslutningen om det aktuelle tiltaket tas, forutsatt at de har gitt uttrykk for sin mening innen rimelig tid.

Det særlige forhandlingsutvalgets opprettelse, sammensetning, ressurser mv.:
Endringsdirektivet fastslår at det ved valg/utpeking av medlemmer til SFU skal tilstrebes en jevn kjønnsfordeling, hvor hvert kjønn skal utgjøre minst 40 prosent av medlemmene i SFU. Dersom målet om kjønnsfordeling ikke oppnås, skal SFU skriftlig forklare årsakene til de ansatte. Manglende oppnåelse av målet om kjønnsfordeling er likevel ikke til hinder for opprettelsen av SFU. Videre er det presisert at ledelsen er forpliktet til å innkalle til et tilstrekkelig antall møter med SFU for å komme frem til en avtale om opprettelse av et ESU eller andre samarbeidsformer. I bestemmelsen om den sentrale ledelsens dekning av utgifter knyttet til forhandlingene (artikkel 5 (6)), er det presisert at disse utgiftene skal omfatte rimelige kostnader til eksperter, inkludert juridiske eksperter, i den grad de er nødvendige. Utgiftene skal imidlertid varsles før de pådras.

Presisering av innholdet i avtaler om ESU:
Endringsdirektivet har noen tilføyelser i hva som skal angis i avtalen om ESU (artikkel 6):  

  • Muligheten for bruk av / deltakelse i møter med eksperter, inkludert bruk av / deltakelse i møter med juridiske eksperter og representanter for fagforeninger på fellesskapsnivå, for å bistå ESU i utførelsen av dets oppgaver.
  • Tilrettelegging for relevant opplæring for medlemmene av ESU.
  • Formatet for møtene, det vil si om de skal være fysiske, digitale eller hybride.
  • Muligheten for forlengelse av avtalen.

Kjønnsfordeling i ESU:
Det er tatt inn en ny bestemmelse om at når partene forhandler/reforhandler avtaler om ESU, skal de treffe nødvendige foranstaltninger for, så langt som mulig, å oppnå en jevn kjønnsfordeling hvor hvert kjønn skal utgjøre minst 40 prosent av medlemmene. Dersom målet om kjønnsfordeling ikke oppnås, skal ESU skriftlig forklare årsakene til de ansatte. Manglende oppnåelse av målet om jevn kjønnsfordeling hindrer likevel ikke opprettelsen av et ESU.

Presisering knyttet til behandling av fortrolige opplysninger:
Endringsdirektivet presiserer at når den sentrale ledelse gir fortrolige opplysninger, skal den opplyse de ansattes representanter om bakgrunnen for at de er fortrolige. Ledelsens anledning til ikke å dele opplysninger med de ansattes representanter begrenses til de tilfellene hvor det er nødvendig for å beskytte det berørte foretakets legitime interesser. Det presiseres at en slik legitim interesse bør vurderes på grunnlag av objektive kriterier fastsatt i nasjonal lovgivning. Når det deles fortrolig informasjon er det presisert at ledelsen er forpliktet til å oppgi begrunnelsen for at den anses som fortrolig.

Presisering knyttet til ansatterepresentantenes rolle og beskyttelse:

Endringsdirektivet presiserer at i tillegg til medlemmene av ESU, skal også medlemmene av SFU ha rett til nødvendige midler til å utøve deres rettigheter etter direktivet, og til å representere de ansattes interesser. 

Det er også presisert at rimelige kostnader og tilhørende utgifter til opplæring av medlemmene av SFU og ESU skal dekkes av ledelsen.

Det er videre tatt inn en presisering av at beskyttelsen i artikkel 10 av de ansattes representanter, også omfatter beskyttelse mot gjengjeldelsestiltak eller oppsigelse.


Sanksjoner og adgang til klage og domstolsprøvelse:
Det følger av endringsdirektivet at når medlemsstatene fastsetter sanksjoner, skal det tas hensyn til grovhet, varighet, konsekvenser og overtredelsens karakter (forsettlig eller uaktsom). I tilfelle av økonomiske sanksjoner, skal det også tas hensyn til størrelsen og den økonomiske situasjonen for virksomheten. Medlemsstatene skal fastsette økonomiske sanksjoner i forbindelse med overtredelser av informasjons- og konsultasjonsprosedyrene som er fastsatt i artikkel 9, nr. 2 og 3. Medlemsstatene skal videre sikre adgang til rettslig prøvelse av beslutninger knyttet til fortrolig informasjon. Klageprosedyren skal være forenelig med en effektiv utøvelse av retten til informasjon og konsultasjon.

Opphevelse av fritak og ordninger for tilpasning av eksisterende avtaler til de reviderte krav:
Endringsdirektivet opphever artikkel 14, som gir unntak fra direktivet for avtaler om grenseoverskridende informasjon og konsultasjon som er inngått før de første direktivene om ESU. Det er i stedet tatt inn en ny bestemmelse som regulerer at dersom en slik eldre, allerede eksisterende avtale om ESU ikke omfatter kravene som nå innføres i artikkel 6, skal ledelsen etter skriftlig forespørsel fra ESU eller minst 100 ansatte / deres representanter i minst to foretak, beliggende i minst to ulike medlemsstater, starte forhandlinger for å oppdatere avtalen i tråd med de nye kravene. Dersom slike forhandlinger ikke fører frem innen to år, kommer standardbestemmelsene i vedlegget til anvendelse.

Det er i tillegg foreslått enkelte endringer i standardbestemmelsene i vedlegget.

Merknader
Rettslige konsekvenser
De rettslige konsekvensene av direktivforslaget er under utredning.

Økonomiske og administrative konsekvenser
Eventuelle økonomiske og administrative konsekvenser må vurderes nærmere.

Vurdering

Direktivforslaget er til vurdering. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Parlament og Råd
Type rettsakt: Direktiv
KOM-nr.: KOM(2024)14
Basis rettsaktnr.:

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker