Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 13.05.2024

Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester og Kapitalbevegelser og finansielle tjenester

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester

Kapittel i EØS-avtalen: V. Bestemmelser som gjelder alle finansielle tjenester

Status

De utfyllende bestemmelsene har vært på høring av EBA/ESMA/EIOPA og er vedtatt av EU-kommisjonen. Reglene er til vurdering av EØS/EFTA-statene for innlemmelse i EØS-avtalen.

Sammendrag av innhold

Forordningen omhandler informasjonsinnsamling til, analyser i og informasjondeling fra EBAs sentrale database for bekjempelse av hvitvasking og terrorfinansiering, og er en utfyllende forordning til 1093/2010 (EBA-forordningen). I Norge vil Finanstilsynet og Bankenes Sikringsfond være rapporteringspliktige myndigheter. Formålet med databasen er å samle informasjon om mulige eller avdekkede svakheter i etterlevelsen av hvitvaskingsregelverket i finansiell sektor. De mulige eller avdekkede svakhetene må være av en viss vesentlighet. Når betydelige svakheter innrapporteres, skal det i tillegg rapporteres generell informasjon om foretaket, som eksempelvis omfanget av aktivitetene foretaket driver, antallet kunder, foretakets regnskap mv. Det skal også rapporteres om tiltakene som myndighetene iverksetter for å sikre etterlevelse av regelverket. Denne informasjonen skal oppdateres løpende. EBA har rett og plikt til å analysere informasjonen i systemet, samt å dele informasjon med rapporteringspliktige myndigheter på visse vilkår. Forordningen har også regler om taushetsplikt og behandling av personopplysninger. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift. Inkorporasjonen forutsetter at forordningens hjemmel i EBA-forordningen er inntatt i EØS-avtalen. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Reglene forventes å få betydelige økonomiske konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere. Forordningen vil utgjøre en økt administrativ byrde for Finanstilsynet. Rapporteringskravene er omfattende og i stor grad av materiell art, som vil si at det vil være vanskelig å automatisere. Det er foreløpig uklart om rapporteringen vil kreve tekniske investeringer. 

Sakkyndige instansers merknader

Vurdering

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) nr. 2024/595
Basis rettsaktnr.: (EU) nr. 1093/2010
Celexnr.: 32024R0595

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 21.03.2024
Frist returnering standardskjema: 11.07.2024
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker