Økodesign - endring av forordningene for tørketromler og hvile- og avslått tilstand
KOMMISJONSFORORDNING (EU) 2025/2262 av 11. november 2025 om endring av forordning (EU) 2023/826 for å tydeleggjere definisjonar og visse aspekt ved målevilkåra og om endring av forordning (EU) 2023/2533 med omsyn til mellom anna metoden for å rekne ut det gjennomsnittlege sluttfuktinnhaldet, identifisering av og tilgang til reservedelar og reparasjonsinformasjon
Commission Regulation (EU) 2025/2262 of 11 November 2025 amending Regulation (EU) 2023/826 to clarify definitions and some aspects of the measurement conditions and amending Regulation (EU) 2023/2533 in relation to the methodology for calculating the average final moisture content, the identification and availability of spare parts and of repair information among other aspects
EØS-notat | 02.12.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 01.03.2024
Spesialutvalg: Energi
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Energidepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: IV. Husholdningsapparater
Status
Rettsakten ble vedtatt av EU den 11. november 2025.
Bakgrunn
Denne saken er knyttet til økodesigndirektivet (2009/125/EF). Direktivet er sammen med energimerkeforordningen virkemidler for å redusere energirelaterte produkters miljøbelastning i hele deres livssyklus, og gi forbrukeren mulighet til å velge det mest energieffektive produktet på markedet. Økodesigndirektivet, med underliggende forordninger, pålegger produsenter og importører i EU-markedet kun å bringe i omsetning produkter som lever opp til kravene. Produkter som tilfredsstiller kravene, skal være CE-merket. Energikrav til produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs overordnede energieffektiviserings- og klimamål. Les mer på NVEs nettsider.
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende regler fra Europakommisjonen til Råds- og Parlamentsdirektiv 2009/125/EF. Den omhandler endringer i to gjeldende økodesignforordninger i EU - (EU) 2023/826 om økodesignkrav til elektrisk og elektronisk husholdnings- og kontorutstyr og (EU) 2023/2533 om økodesignkrav til husholdningstørketromler. Forordningene som endres, er ikke tatt inn i EØS-avtalen.
Omtale av endringene:
I (EU) 2023/826 vedlegg I endres definisjonen av motordrevet bygningselement under punkt 21 og en definisjon av kontrollenhet føyes til.
I (EU) 2023/826 vedlegg II Liste over energirelaterte produkter erstattes "matkverner" med "matkverner brukt til matbehandling" .
I Vedlegg IV Målinger og beregninger punkt d) slettes og teksten flyttes opp etter første avsnitt for å klargjøre at alle kaffemaskiner er omfattet og ikke kun de som inngår som nettverksutstyr. Det er også gjort en tilføyelse i Vedlegg IV punkt (c) som viser til energieffektivitetskravene i Vedlegg III punkt 1(c).
I (EU) 2023/2533 gjøres følgende endringer:
Artikkel 6 Omgåelse beskriver et forbud mot ulike former for omgåelse av regelverket. Denne artikkelen slettes fordi bestemmelsen er tatt inn i artikkel 40 Forebygging av omgåelse og forverring av ytelse i økodesign rammeforordning 2024/1781.
Artikkel 13 Ikrafttredelse og virkning erstattes av ny tekst: "Denne forordningen trer i kraft den tjuende dagen etter at den er kunngjort i Den europeiske unions tidende. Den får anvendelse fra 1. juli 2025. Denne forordningen er bindende i alle deler og gjelder direkte i alle medlemsstater."
Vedlegg I Definisjoner endres ved at definisjonene i punkt (10) "avtilstand", og punkt (11) "hviletilstand" erstattes med ny tekst. Åtte nye definisjoner tilføyes (punktene 19-26).
Vedlegg II Økodesignkrav får endringer i punkt 5 Ressurseffektivtetskrav - nærmere bestemt i underpunktene (1) og (6) og i punkt 6 Informasjonskrav- nærmere bestemt i underpunkt (2)
Vedlegg III Målinger og beregninger får endringer i innledningsteksten - nærmere bestemt i tredje avsnitt t og fjerde avsnitt.
Vedlegg IV Verifikasjonsprosedyrer for markedstilsyn får endringer ved at teksten i punkt 1 og 2 erstattes av ny tekst. I punkt 3b får underpunkt (v) ny tekst. Punkt 7 og 11 får ny tekst. Tabell 1 Valideringskriterier erstattes av ny tabell og det tilføyes en ny tabell Verifikasjonstoleranser.
Merknader
Rettsakten ligger under rammedirektiv 2009/125/EF (økodesigndirektiv II) som er hjemlet i Traktat om den Europeiske Union (TEU), EU-traktatens artikkel 95.
Gjeldende norsk lovgivning på området er LOV 1976-06-11 nr 79: Lov om kontroll med produkter og forbrukertjenester (produktkontrolloven) og LOV-2024-06-25-69 Lov om bærekraftige produkter og verdikjeder (bærekraftige produkter-loven) med underliggende forskrift 2011.02.23 nr 0190: Forskrift om miljøvennlig utforming av energirelaterte produkter (økodesignforskriften).
Rettslige konsekvenser
Forordninger som er gitt med hjemmel i økodesigndirektiv II, gjennomføres i norsk rett ved henvisning i økodesignforskriften etter at de er tatt inn i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
NVE publiserte en nyhet den 27.2.2024 om utkastet til endringsforordning. Norske aktører ble invitert til å sende inn kommentarer til utkastet. NVE mottok ingen kommentarer. NVE vurderer forordningen til å være EØS-relevant og akseptabel.
Det bemerkes at endringsforordningen fjerner artikkel 6 Omgåelse i tørketrommelforordningen fordi økodesign rammeforordning, (EU) 2024/1781 ved artikkel 40 Forebygging av omgåelse og forverring av ytelse, innfører et generelt forbud mot omgåelser. Dersom økodesignforordning (EU) 2023/2533 og den aktuelle endringsforordningen, (EU) 2025/2262, tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett før økodesign rammeforordning tas inn og gjennomføres, vil det oppstå en rettstilstand der det ikke finnes et forbud mot omgåelse av kravene til tørketromler.
Vurdering
NVE vurderer endringsforordningen til å være EØS-relevant og akseptabel. Det vil imidlertid være viktig å påse at innlemming og gjennomføring av de tre forordningene gjøres i riktig rekkeføle for å unngå å havne i en rettslig tilstand der Norge, for tørketromler, ikke har et forbud mot omgåelse tilsvarende det som er beskrevet i artikkel 6 i tørktrommelforordningen eller artikkel 40 i økodesign rammeforordningen.
Andre opplysninger
Notatet er skrevet på grunnlag av forordningen som er publisert i Official Journal.
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | 2025/2262 |
| Basis rettsaktnr.: | 2009/125, 2023/826 og 2023/2533 |
| Celexnr.: | 32025R2262 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 26.05.2025 |
| Frist returnering standardskjema: | 15.09.2025 |
| Dato returnert standardskjema: | 12.08.2025 |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |