Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 01.03.2024

Spesialutvalg: Energi

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Energidepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen: IV. Husholdningsapparater

Status

Rettsakten ble vedtatt av EU den 11. november 2025. 

Bakgrunn

Denne saken er knyttet til økodesigndirektivet (2009/125/EF). Direktivet er sammen med energimerkeforordningen virkemidler for å redusere energirelaterte produkters miljøbelastning i hele deres livssyklus, og gi forbrukeren mulighet til å velge det mest energieffektive produktet på markedet. Økodesigndirektivet, med underliggende forordninger, pålegger produsenter og importører i EU-markedet kun å bringe i omsetning produkter som lever opp til kravene. Produkter som tilfredsstiller kravene, skal være CE-merket. Energikrav til produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs overordnede energieffektiviserings- og klimamål. Les mer på NVEs nettsider.

Sammendrag av innhold

Forordningen er utfyllende regler fra Europakommisjonen til Råds- og Parlamentsdirektiv 2009/125/EF. Den omhandler endringer i to gjeldende økodesignforordninger i EU - (EU) 2023/826 om økodesignkrav til elektrisk og elektronisk husholdnings- og kontorutstyr og (EU) 2023/2533 om økodesignkrav til husholdningstørketromler. Forordningene som endres, er ikke tatt inn i EØS-avtalen.  

Omtale av endringene:

I (EU) 2023/826 vedlegg I endres definisjonen av motordrevet bygningselement under punkt 21 og en definisjon av kontrollenhet føyes til. 

I (EU) 2023/826 vedlegg II Liste over energirelaterte produkter erstattes "matkverner" med "matkverner brukt til matbehandling" .

I Vedlegg IV Målinger og beregninger punkt d) slettes og teksten flyttes opp etter første avsnitt for å klargjøre at alle kaffemaskiner er omfattet og ikke kun de som inngår som nettverksutstyr. Det er også gjort en tilføyelse i Vedlegg IV punkt (c) som viser til energieffektivitetskravene i Vedlegg III punkt 1(c).  

I (EU) 2023/2533 gjøres følgende endringer:

Artikkel 6 Omgåelse beskriver et forbud mot ulike former for omgåelse av regelverket. Denne artikkelen slettes fordi bestemmelsen er tatt inn i artikkel 40 Forebygging av omgåelse og forverring av ytelse i økodesign rammeforordning 2024/1781. 

Artikkel 13 Ikrafttredelse og virkning erstattes av ny tekst: "Denne forordningen trer i kraft den tjuende dagen etter at den er kunngjort i Den europeiske unions tidende. Den får anvendelse fra 1. juli 2025. Denne forordningen er bindende i alle deler og gjelder direkte i alle medlemsstater."

Vedlegg I Definisjoner endres ved at definisjonene i punkt (10) "avtilstand", og punkt (11) "hviletilstand" erstattes med ny tekst. Åtte nye definisjoner tilføyes (punktene 19-26).

Vedlegg II Økodesignkrav får endringer i punkt 5 Ressurseffektivtetskrav - nærmere bestemt i underpunktene (1) og (6) og i punkt 6 Informasjonskrav- nærmere bestemt i underpunkt (2)

Vedlegg III Målinger og beregninger får endringer i innledningsteksten - nærmere bestemt i tredje avsnitt t og fjerde avsnitt.

Vedlegg IV Verifikasjonsprosedyrer for markedstilsyn får endringer ved at teksten i punkt 1 og 2 erstattes av ny tekst. I punkt 3b får underpunkt (v) ny tekst. Punkt 7 og 11 får ny tekst. Tabell 1 Valideringskriterier erstattes av ny tabell og det tilføyes en ny tabell Verifikasjonstoleranser.    

Merknader  

Rettsakten ligger under rammedirektiv 2009/125/EF (økodesigndirektiv II) som er hjemlet i Traktat om den Europeiske Union (TEU), EU-traktatens artikkel 95.

Gjeldende norsk lovgivning på området er LOV 1976-06-11 nr 79: Lov om kontroll med produkter og forbrukertjenester (produktkontrolloven) og LOV-2024-06-25-69 Lov om bærekraftige produkter og verdikjeder (bærekraftige produkter-loven) med underliggende forskrift 2011.02.23 nr 0190: Forskrift om miljøvennlig utforming av energirelaterte produkter (økodesignforskriften). 

Rettslige konsekvenser

Forordninger som er gitt med hjemmel i økodesigndirektiv II, gjennomføres i norsk rett ved henvisning i økodesignforskriften etter at de er tatt inn i EØS-avtalen.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere. 

Sakkyndige instansers merknader

NVE publiserte en nyhet den 27.2.2024 om utkastet til endringsforordning. Norske aktører ble invitert til å sende inn kommentarer til utkastet. NVE mottok ingen kommentarer. NVE vurderer forordningen til å være EØS-relevant og akseptabel. 

Det bemerkes at endringsforordningen fjerner artikkel 6 Omgåelse i tørketrommelforordningen fordi økodesign rammeforordning, (EU) 2024/1781 ved artikkel 40 Forebygging av omgåelse og forverring av ytelse, innfører et generelt forbud mot omgåelser. Dersom økodesignforordning (EU) 2023/2533 og den aktuelle endringsforordningen, (EU) 2025/2262, tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett før økodesign rammeforordning tas inn og gjennomføres, vil det oppstå en rettstilstand der det ikke finnes et forbud mot omgåelse av kravene til tørketromler.     

Vurdering

NVE vurderer endringsforordningen til å være EØS-relevant og akseptabel. Det vil imidlertid være viktig å påse at innlemming og gjennomføring av de tre forordningene gjøres i riktig rekkeføle for å unngå å havne i en rettslig tilstand der Norge, for tørketromler, ikke har et forbud mot omgåelse tilsvarende det som er beskrevet i artikkel 6 i tørktrommelforordningen eller artikkel 40 i økodesign rammeforordningen. 

Andre opplysninger

Notatet er skrevet på grunnlag av forordningen som er publisert i Official Journal. 

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2025/2262
Basis rettsaktnr.: 2009/125, 2023/826 og 2023/2533
Celexnr.: 32025R2262

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 26.05.2025
Frist returnering standardskjema: 15.09.2025
Dato returnert standardskjema: 12.08.2025
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker