Gjennomføringsforordning om merking av produkt med f-gasser

Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/2174 av 2. september 2024 om fastsettelse av regler for anvendelse av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2024/573 om merking av produkt og utstyr som inneholder fluorholdige klimagasser og om oppheving av Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2015/2068

COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2024/2174 laying down rules for the application of Regulation (EU) 2024/573 of the European Parliament and of the Council as regards the format of the labels for certain products and equipment containing fluorinated greenhouse gases and repealing Commission Implementing Regulation (EU) 2015/2068

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 07.10.2024

Spesialutvalg: Miljø

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 24.01.2025

Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø

Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft

Status

Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/2174 om merking av produkter som inneholde fluorholdige klimagasser ble publisert i EUs lovtidende (Official Journal) 2. september 2024. 

Rettsakten er til vurdering i EFTA-statene.

Sammendrag av innhold

Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/2174 spesifiserer hvordan de ulike produktene som inneholde fluorholdige klimagasser skal merkes og hvilken informasjon som skal gis på etikettene. Forordningen erstatter gjennomføringsforordning (EU) 2015/2068 som er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett gjennom henvisning i produktforskriften § 6a-1. 

Gjennomføringsforordning (EU) 2024/2174 er i all vesentlighet en videreføring av forordning (EU) 2015/2068, men med noen mindre endringer: 

  • Etiketten som viser hvor mye f-gass som er i produktene kan også vise mengde gass i gram, i tillegg til kilo og tonn. Dette er spesielt aktuelt for medisinske produkter, som inneholder små mengder gass.
  • Dersom størrelsen på enkelte produkttyper ikke muliggjør å ha med all informasjonen som kreves på etiketten i henhold til basisrettsakten, så kan slik informasjon (gitt i artikkel 13 nr. 3 bokstav b og c) utfylles i en digitalt avlesbar lenke.
  • På astma-inhalatorer trenger ikke etiketten med nødvendig informasjon stå på selve inhalatoren, men kan stå på pakningen som inhalatoren kommer i.
  • Produktgrupper som inneholder fluorholdige klimagasser som det i henhold til basisrettsakten er forbudt å omsette, men som har unntak av sikkerhetsmessige hensyn, skal merkes spesifikt med de relevante unntakene som gjelder.  

Kravet til merking omfatter nå også fluorholdige klimagasser med svært lavt globalt oppvarmingspotensial (GWP), såkalte hydrofluoroolefiner (HFOer). Dette kravet følger av basisrettsakten (EU) 2024/573 artikkel 12.  

Kravene i gjennomføringsforordningen gjelder i EU fra 1. januar 2025.  

Merknader
Rettslige konsekvenser

EUs forordning om fluorholdige gasser fra 2014, forordning (EU) nr. 517/2014 er innlemmet i EØS-avtalen med tilpasninger og gjennomført i norsk rett ved henvisning i produktforskriften § 6a-1. Ny forordning (EU) 2024/573 om fluorholdige gasser er basisrettsakten til den her omtalte gjennomføringsforordningen og er vurdert EØS-relevant, men at det er behov for tilpasninger. Denne er foreløpig ikke innlemmet i EØS-avtalen. Det kan i denne rettsakten være behov for enkelte tilpasninger til bestemmelsene om merking (artikkel 12) 

Avhengig av om man innlemmer basisrettsakten med tilpasninger til bestemmelsene om merking, vil det kunne få betydning for EØS-relevansen til gjennomføringsforordningen. Gjennomføringsforordningen vil først kunne vurderes for innlemmelse og gjennomføring i norsk rett når forordning (EU) 2024/573 om fluorholdige klimagasser er innlemmet. 

Forordningen erstatter gjennomføringsforordning (EU) 2015/2068 som er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett gjennom henvisning i produktforskriften § 6a-1. Denne vi fortsette å gjelde inntil videre.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Norge har begrenset med egen produksjon av produkter som faller inn under merke- og produktinformasjonskravene. Det aller meste av slike produkter og all ny gass i bulk blir importert. Den nye gjennomføringsforordningen om merking er i all vesentlighet en videreføring av gjeldende forordning. Det antas at de administrative og økonomiske konsekvensene av kravene i den nye gjennomføringsforordningen er små.

Sakkyndige instansers merknader

Forordningen har vært til behandling i Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert, gjennom skriftlig prosedyre fra 10. til 24. januar 2025. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant, men at den må vurderes i sammenheng med forordning (EU) 2024/573.   

Vurdering

Gjennomføringsforordningen vurderes å være EØS-relevant, men det kan være behov for tilpasninger til deler av den, som følge av tilpasninger til merkebestemmelsen i forordning (EU) 2024/573. Denne forordningen, som er basisrettsakten til gjennomføringsforordningen, er foreløpig ikke innlemmet i EØS-avtalen. 

Gjennomføringsforordningen er i all vesentlighet en videreføring av gjennomføringsforordning (EU) 2015/2068 om merking som er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i produktforskriften.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2024/2174
Basis rettsaktnr.: 32024R0573
Celexnr.: 32024R2174

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 05.09.2024
Frist returnering standardskjema: 26.12.2024
Dato returnert standardskjema: 10.02.2025
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker