Mal for innsamling av informasjon etter maskinforordningens artikkel 6(5)
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/1922 av 12. juli 2024 om fastsetting av malen for medlemslandenes innsamling av data og informasjon nevnt i artikkel 6 nr. 5 bokstav a) til d) i europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2023/1230
Commission Implementing Regulation (EU) 2024/1922 of 12 July 2024 setting out the template for the collection by the Member States of the data and the information referred to in Article 6(5), points (a) to (d), of Regulation (EU) 2023/1230 of the European Parliament and of the Council
EØS-notat | 01.12.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 30.10.2024
Spesialutvalg: Indre marked
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XXIV. Maskiner
Status
Maskinforordningen (EU) 2023/1230 er vedtatt i EU.
Gjennomføringsforordning (EU) 2024/1922 om rapporteringskrav i tråd med maskinforordningens artikkel 6 (5) ble vedtatt i EU 12. juli 2024, og offentliggjort i Den europeiske unions Tidende 15. juli 2024, med ikrafttreden tjue dager etter offentliggjøring (12. august 2024).
Gjennomføringsforordningen er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen og anses ikke som kontroversiell. da den kun fastsetter en felles rapporteringsmal.
Sammendrag av innhold
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/1922 ble vedtatt 12. juni 2024 og offentliggjort i EU-tidene 15. juli 2024.
Formål
Forordning (EU) 2024/1922 fastsetter en felles mal for medlemsstatenes innsamling av data om maskinkategorier nevnt i maskinforordningens ((EU) 2023/1230) artikkel 6 (5) bokstav a til d. Målet er å sikre enhetlig rapportering som grunnlag for Kommisjonens vurdering av hvilke kategorier som skal omfattes av forordningens vedlegg I.
Rapportering og datainnhold
Data skal samles inn hvert femte år, med årlig informasjon om:
- antall dødsulykker, alvorlige ulykker og andre ulykker
- sikkerhetsavvik som medfører korrigerende tiltak
- ulykker, nestenulykker og tegn på skade. Informasjonen skal omfatte karakteristiske trekk ved ulykken. For kategorien tegn på skade skal det gis informasjon om skadens omfang.
Maskinkategorier
Malen dekke følgende maskinkategorier:
- avtakbare mekaniske kraftoverføringsinnretninger, herunder vern for disse
- vern til avtakbare mekaniske kraftoverføringsinnretninger
- kjøretøyløftere
- boltepistoler og andre bærbare slagmaskiner som drives av en drivladning
- sikkerhetskomponenter med helt eller delvis selvutviklende adferd som ved hjelp av maskinlæringsmetoder ivaretar sikkerhetsfunksjoner
- maskiner som har innebygde systemer med helt eller delvis selvutviklende adferd som ved hjelp av maskinlæringsmetoder ivaretar sikkerhetsfunksjoner der disse ikke er blitt brakt uavhengig i omsetning, bare med hensyn til disse systemene
- sirkelsager (med ett eller flere blader) til bearbeiding av tre og materialer med lignende fysiske egenskaper eller til behandling av kjøtt og materialer med lignende fysiske egenskaper
- sager med blad(er) i fast stilling under sagingen, med fast bord eller underlag med enten manuell mating av arbeidsstykket eller motordrevet mateinnretning som kan demonteres
- sager med blad(er) i fast stilling under sagingen, med manuelt betjent sagbenk med fram- og tilbakegående bevegelse, eller slede
- sager med blad(er) i fast stilling under sagingen, med innebygd mekanisk mateinnretning for arbeidsstykkene, og med manuell mating og/eller manuelt uttak
- sager med blad(er) som kan beveges under sagingen, og som flytter bladet mekanisk, med manuell mating og/eller manuelt uttak
- håndmatede avretterhøvler til bearbeiding av tre
- tykkelseshøvler til ensidig behandling av tre, med innebygd mekanisk mateinnretning, og med manuell mating og/eller manuelt uttak
- følgende typer båndsager med manuell mating og/eller manuelt uttak til bearbeiding av tre og av materialer med lignende fysiske egenskaper eller til bearbeiding av kjøtt og materialer med lignende fysiske egenskaper
- sager med blad(er) i fast stilling under sagingen der underlaget for arbeidsstykket er fast eller går i fram- og tilbakegående bevegelse
- sager med blad(er) som er montert på en vogn med fram- og tilbakegående bevegelse
- kombinerte maskiner av typene nevnt i punkt 7-10 og i punkt 13 til bearbeiding av tre og materialer med lignende fysiske egenskaper
- håndmatede tappemaskiner med flere spindler til bearbeiding av tre
- håndmatede fresemaskiner med loddrette spindler til bearbeiding av tre og materialer med lignende fysiske egenskaper
- bærbare motorsager til behandling av tre
- presser, herunder kantpresser til kaldbearbeiding av metaller, med manuell mating og/eller manuelt uttak, hvis bevegelige deler kan ha en slaglengde på over 6 mm og en hastighet på over 30 mm/s
- sprøyte- eller trykkstøpemaskiner for plast med manuell mating eller manuelt uttak
- sprøyte- eller trykkstøpemaskiner for gummi med manuell mating eller manuelt uttak
- følgende typer maskiner beregnet på arbeid under jord
- lokomotiver og bremsevogner
- hydraulisk drevne avstivere for tak
- kjøretøy til innsamling av husholdningsavfall med manuell lasting, utstyrt med en kompresasjonsinnretning
- innretninger for løfting av personer eller personer og gods der det er fare for et loddrett fall på over tre meter
- verneinnretninger for oppdaging av tilstedeværende personer
- kraftdrevne bevegelige vern med forrigling beregnet for bruk som verneinnretning i de maskiner nevnt i punkt 9, 10 og 11
- logiske enheter som ivaretar sikkerhetsfunksjoner
- veltevern (ROPS)
- vern mot fallende gjenstander (FOPS)
Merknader
Rettslige konsekvenser
Arbeidsmiljøloven pålegger i dag kun rapportering ved dødsfall eller alvorlig skade som følge av arbeidsulykke, jf. aml. § 5-2 første ledd. For å sikre et bedre datagrunnlag er det fastsatt krav til at også andre andre ulykker innrapporteres. Det foreslås derfor å åpne for rapportering av øvrige ulykker i tråd med aml. § 5-2 annet ledd.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringsforordningen medfører ikke nye plikter for virksomhetene, men åpner for frivillig rapportering av flere ulykkeskategorier. Dette kan innebære noe økt ressursbruk til registrering og oppfølging, men konsekvenesene vurderes som ikke vesentlige.
Etatene med oppfølgingsansvar (Arbeidstilsynet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Havindustritilsynet) må bruke mer tid og ressurser både på å føre oversikt over rapporteringsforpliktelsene og sikre best mulig datafangst.
Sakkyndige instansers merknader
Arbeidstilsynet er ikke kjent med innvendringer fra sakkyndige.
Rettsakten behandles i Spesialutvalget for indre marked.
Vurdering
Rettsakten er av Arbeidstilsynet vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Gjennomføringsforordningen foreslås innarbeidet sammen med den nye maskinforordningen (EU) 2023/1230 i ny maskinforskrift. Det legges opp til en felles høring for de to rettsaktene, med planlagt gjennomføring i 2026.
Andre opplysninger
EUs ekspertgruppe på maskinområdet har behandlet gjennomføringsforordningen (EU) 2023/1230 artikkel 6(5). Norge har deltatt aktivt i arbeidet, både gjennom ekspertgruppen og samarbeidsmøter for tilsynsmyndighetene (ADCO-møter) i regi av EU-Kommisjonen.
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Parlament og Råd |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | KOM(2024)1922 |
| Rettsaktnr.: | (EU) 2024/1922 |
| Basis rettsaktnr.: | 2023R1230 |
| Celexnr.: | 32024R1922 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 16.08.2024 |
| Frist returnering standardskjema: | 05.11.2024 |
| Dato returnert standardskjema: | 01.11.2024 |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |