Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 12.08.2025

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen: XII. Næringsmidler

Status

Rettsakten er vedtatt i EU.

Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.

Sammendrag av innhold

Bruken av ernærings- og helsepåstander reguleres i forskrift 17. februar 2010 nr. 187 om ernærings- og helsepåstander om næringsmidler og gjennomfører forordning (EF) nr. 1924/2006 (påstandsforordningen) i norsk regelverk. Det er frivillig å benytte ernærings- og helsepåstander på mat- og drikkevarer, men benyttes påstander er det kun tillatte ernæringspåstander og godkjente helsepåstander som kan benyttes. En virksomhet som ønsker å bruke godkjente helsepåstander i merkingen eller reklamen for næringsmiddelet, har ansvaret for at kravene i påstandsforordningen er oppfylt. Ett av formålene med påstandsforordningen er å sikre at helsepåstander er sannferdige, klare, pålitelige og ikke villedende for forbrukerne. 

Dersom en virksomhet ønsker å bruke andre helsepåstander enn de som er godkjente, kan de sende en søknad om godkjenning av en helsepåstand til en medlemsstat, jf. artikkel 15 og 18 i påstandsforordningen som beskriver prosedyren for søknadsprosessen. Når medlemsstaten mottar en søknad om godkjenning av en helsepåstand skal medlemsstaten innen 14 dager kontrollere at søknaden er omfattet av reglene i påstandsforordningen og sjekke at de formelle kravene til søknaden er oppfylt før den videresendes til "Den europeiske myndighet for mattrygghet" (EFSA) for en vitenskapelig vurdering. Europakommisjonen og de andre medlemsstatene skal orienteres om dette. Europakommisjonen skal på bakgrunn av EFSAs konklusjoner treffe beslutning om godkjenning eller avslag av helsepåstanden.

Søkeren Zespri International Limited, New Zealand har søkt om en artikkel 13(5) helsepåstand med ordlyden: ‘Consumption of kiwifruit contributes to the maintenance of normal defecation’. Artikkel 13-påstander er helsepåstander om a) et næringsstoff eller et annet stoffs betydning for vekst, utvikling og kroppens funksjoner, b) om psykologiske eller atferdsmessige funksjoner, eller c) om slankende effekt, vektkontroll, redusert sultfølelse, økt metthetsfølelse eller reduksjon av kostens energiinnhold. Med bakgrunn i helseeffekten ved inntak av grønn kiwifrukt (Actinidia deliciosa‘Hayward’) hadde EFSA dialog med virksomheten, og det var enighet om å endre ordlyden i påstanden til ‘Regular consumption of green kiwifruit maintains normal defecation’. Den 11. juni 2021 publiserte EFSA en vitenskapelig vurdering som viste årsak-virkning sammenheng mellom inntak av grønn kiwifrukt (Actinidia deliciosa‘Hayward’) og opprettholdelse av normal avføring. Med bakgrunn i en forespørsel fra virksomheten til Europakommisjonen om en mer forbrukervennlig ordlyd, bekreftet EFSA at ordlyden: ‘Consumption of green kiwifruit contributes to normal bowel function by increasing stool frequency’ også reflekterte den tilgjengelige vitenskapelige dokumentasjonen. Helsepåstanden kan bare brukes under visse betingelser for bruk som følger helsepåstanden. Betingelsene for bruk inkluderes i vedlegget til kommisjonsforordning (EU) nr. 432/2012 som inneholder en liste over godkjente helsepåstander. Følgende betingelser for bruk gjelder for denne helsepåstanden: 

"The claim may be used only for:
(i)fresh green kiwifruits sold as such, or
(ii)fresh green kiwifruits which have only been peeled and/or cut providing a minimum of 200 g of kiwi flesh.

Information shall be given to the consumer that the beneficial effect is obtained with a daily intake of 200 g of fresh green kiwi flesh."

Kommisjonsforordningen (EU) 2025/1560 foreslår å legge til helsepåstanden: "Consumption of green kiwifruit contributes to normal bowel function by increasing stool frequency" i listen over godkjente helsepåstander ved å endre vedlegget til kommisjonsforordning (EU) nr. 432/2012.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift 17. februar 2010 nr. 187 om bruk av ernærings- og helsepåstander om næringsmidler.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet, næringen eller forbrukerne. 

Virksomhetene:

Virksomhetene må forholde seg til at helsepåstanden som er godkjent bare kan brukes under visse betingelser for bruk. 

Forbrukerne:

Endringen som er gjort på bakgrunn av vurdering fra EFSA gir forbrukerne større trygghet for at de helsepåstandene som er i bruk, er vitenskapelig dokumentert og ikke er villedende.

Mattilsynet:

Tilsyn med bruk av helsepåstander inngår i det ordinære tilsynet.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært vurdert av Mattilsynet og ansvarlig(e) departement(er). Siden rettsakten følger EFTAs hurtigprosedyre har den ikke vært behandlet i Spesialutvalget for matområdet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.: KOM(2025)1560
Rettsaktnr.: (EU) 2025/1560
Basis rettsaktnr.: 1924/2006
Celexnr.: 32025R1560

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 01.08.2025
Frist returnering standardskjema: 12.09.2025
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker