Økologi - Offentliggjøring av informasjon knyttet til økologisertifikater
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/1470 av 23 juli 2025 om ordningene for offentliggjøring av listene over driftsansvarlige og grupper av driftsansvarlige og informasjonen knyttet til sertifikatet gitt til driftsansvarlige og grupper av driftsansvarlige i samsvar med artikkel 35 nr 1 i Europaparlaments- og Rådsforordning (EU) 2018/848
Commission Implementing Regulation (EU) 2025/1470 of 23 July 2025 on the arrangements for the publication of the lists of operators and groups of operators and the information relating to the certificate provided to operators and groups of operators in accordance with Article 35(1) of Regulation (EU) 2018/848 of the European Parliament and of the Council
EØS-notat | 21.11.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 06.08.2025
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 09.09.2025
Hovedansvarlig(e) departement(er): Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XII. Næringsmidler
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2025/1470 innfører nye utfyllende regler til forordning (EU) 2018/848 som omhandler regler for hvilken informasjon i økologisertifikater som skal være offentlig tilgjengelig, og krav til informasjonsutveksling mellom myndigheter i Medlemsstater og Europa-kommisjonen.
En oversikt over økologisertifikater for økologiske virksomheter er tilgjengelig i en egen modul i databasen Traces, og en oversikt over disse sertifikatene skal være offentlig tilgjengelig. Økologisertifikatet beskriver hvilke aktiviteter økologiske virksomheter har godkjenning for, og det er kontrollmyndigheter eller kontrollorgan som fornyer sertifikatene i forbindelse med de årlige kontrollene som gjennomføres. Rettsakten innfører et nytt krav om at historiske sertifikater også skal være tilgjengelig i Traces i 5 år beregnet fra tidspunktet da sertifikatet ble utstedt (jf. artikkel 1 punkt 1). Det skal fremkomme tydelig når sertifikatet ikke er gyldig lenger. Formålet er å legge til rette for god offentlig kontroll og sporbarhetsundersøkelser. Rettsakten definerer hvilken essensiell informasjon i økologisertifikatet som skal være offentlig tilgjengelig, og omfatter i hovedsak navn og adresse, hvilke aktiviteter og kategori av produkter virksomheten har økologisk godkjenning for, godkjenningsperiode og kontaktinformasjon på ansvarlig kontrollorgan eller kontrollmyndighet.
Det blir et nytt krav om at myndigheter i Medlemsstater skal sørge for å oversende til Europa-kommisjonen en lenke til webside med oppdatert liste over kontaktinformasjon for økologisk sertifiserte virksomheter og økologisertifikater (jf. forordning (EU) 2018/848 artikkel 34(6) og 35(1)) (jf. artikkel 2 og 3). I tillegg blir det et nytt krav om at myndighetene i EØS-området skal oversende en lenke til webside med oversikt over virksomheter som er unntatt kravet om å være tilknyttet økologikontrollen, men som har en plikt om å melde aktiviteten og slik omsetning til kontrollorganet (jf. artikkel 35(8)). Dette gjelder virksomheter som selger mindre mengde uemballerte økologiske produkter (løsvekt) annet enn fôrvarer direkte til bruker eller forbruker. Ifølge artikkel 3 punkt 3 skal myndighetene i EØS-området utpeke et organ som har ansvar for å opprette og vedlikeholde slike websider.
Europa kommisjonen skal offentliggjøre en samlet oversikt over slike websider for ulike Medlemsstater (jf. artikkel 3 punkt 1).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil bli gjennomført som en endringsforskrift til forskrift om økologisk produksjon og merking av økologiske landbruksprodukter, akvakulturprodukter, næringsmidler og fôr (økologiforskriften).
Endringsforskriften endrer § 3 i økologiforskriften, og det skal tilføyes en ny bokstav jf. § 3 bokstav i).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Nye regler som gjennomføres ved forordning (EU) 2025/1470 vurderes til ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av vesentlig betydning for norske virksomheter eller myndigheter.
Debio benytter Traces til å utstede økologisertifikater til godkjente økologiske virksomheter. Debio sikrer allerede en offentlig oversikt over alle økologiske virksomheter, og oversikten inneholder nødvendig informasjon i henhold til de nye kravene definert i rettsakten. Mattilsynet har formidlet en lenke til denne oversikten på Mattilsynet sine nettsider.
På Debio sine nettsider er det allerede informasjon om plikten virksomheter har til å registrere omsetning av mindre mengde økologiske produkter i løsvekt, og det er tilgjengelig et skjema som virksomheter kan benytte for å registrere slik aktivitet. Det er også etablert en liste for å sikre en oversikt over slike virksomheter. Listen er imidlertid foreløpig tom, men det er trolig få slike virksomheter. Hva som skal vurderes som «mindre mengde» løsvekt er definert i forordning (EU) 2018/848 artikkel 35(8).
Når rettsakten blir tatt inn i EØS-avtalen må Mattilsynet oppdatere instruksen (punkt 2.5.) til Debio hvor det framgår at det er Debio som er utpekt som organ som skal sørge for oppdatert oversikt over slike økologiske virksomheter.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten innebærer en ny rutine og plikt fra myndighetene i EØS-området om å oversende informasjon om nasjonal nettside (lenke) til Europa-kommisjonen om følgende:
- økologisk sertifiserte virksomheter og økologisertifikater
- oversikt over virksomheter som selger mindre mengde uemballerte økologiske produkter (løsvekt) annet enn fôrvarer direkte til bruker eller forbruker
I Norge har Debio ansvar for å oppdatere denne informasjonen, og er offentlig tilgjengelig på Debio sine nettsider. Mattilsynet henviser til nettsiden på Mattilsynet.no. Informasjonen som skal oversendes til Europakommisjonen er derfor allerede på plass og er offentlig tilgjengelig. Det er imidlertid litt nytt at informasjon skal videreformidles til Europakommisjonen via en lenke til en nettside på denne måten, og at de skal offentliggjøre en samlet oversikt over websidene. Etter vanlig praksis kan lenken til denne informasjonen sendes i et brev til ESA som videreformidler til Europakommisjonen.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | KOM(2025)1470 |
| Rettsaktnr.: | 2025/1470/EU |
| Basis rettsaktnr.: | 2018/848 |
| Celexnr.: | 32025R1470 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 24.07.2025 |
| Frist returnering standardskjema: | 14.11.2025 |
| Dato returnert standardskjema: | 22.09.2025 |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | 01.12.2025 |
| Høringsfrist: | 01.02.2026 |
| Frist for gjennomføring: |