Regelverk om sirkulær økonomi
Regelverk om sirkulær økonomi
EØS-notat | 29.09.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 29.08.2025
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: I. Generelt
Status
Europakommisjonen åpnet en innspillsrunde (Call for evidence) 1. august 2025. Høringsfrist er 6. november 2025.
Miljødirektoratet vil sende innspill til EU på vegne av Norge og har inviterert norske aktører til å komme med innspill om hvilke hensyn og prioriteringer som bør vektlegges i det videre regelverksarbeidet. Høringsfrist på den nasjonale høringen var 23. september 2025.
Sammendrag av innhold
Europakommisjonen fremhever at til tross for politiske mål har overgangen til en sirkulær økonomi i Europa gått for sakte. EU/EØS-området er fortsatt avhengig av importerte råvarer, inkludert kritiske, og bruken av materialgjenvunnede råvarer er lav. Fortsatt er materialgjenvunnede råvarer ofte dyrere og av lavere kvalitet enn primære/ «jomfruelige» råvarer, noe som gjør dem mindre konkurransedyktige uten økonomiske insentiver og et tilpasset regelverk. I tillegg er det indre markedet for avfall og materialgjenvunnede råvarer fragmentert, noe som skaper juridisk usikkerhet og hindrer stordriftsfordeler.
Europakommisjonen planlegger å legge frem et regelverk om sirkulær økonomi, omtalt som Circular Economy Act, innen utgangen av 2026. Regelverket har som mål å fjerne regulatoriske barrierer, styrke markedet for materialgjenvunnede råvarer og akselerere overgangen til en sirkulær økonomi i EØS-området. Det vil legge til rette for fri bevegelse av sirkulære produkter, materialgjenvunnede råvarer (inklusive kritiske) og avfall i det indre marked. Det vil videre bidra til økt tilgang på materialgjenvunnede råvarer av høy kvalitet, og stimulere etterspørselen etter slike materialer i EØS-området. Elektrisk og elektronisk avfall (EE-avfall) trekkes frem spesielt ettersom det er den raskest økende avfallsstrømmen i EØS (2 prosent årlig), der under 40 prosent materialgjenvinnes i dag.
I utviklingen av regelverket om sirkulær økonomi vil Europakommisjonen vurdere både regulatoriske og ikke-regulatoriske tiltak på tilbuds- og etterspørselssiden. Videre vil de se på forenkling av prosedyrer og andre tiltak for redusert administrativt byrde. Arbeidet vil struktureres rundt to hovedpilarer:
- EE-avfall: Øke innsamling og materialgjenvinning av elektronisk avfall, og stimulere markedet for materialgjenvunnede kritiske råvarer. Eksisterende regelverk må muligens revideres.
- Markedstiltak: Reform av kriterier for avfallsfasens opphør («end of waste»), digitalisering og utvidelse av ordninger for utvidet produsentansvar, samt krav til sirkulære offentlige anskaffelser.
Europakommisjonen peker på at overgangen til en sirkulær økonomi vil kunne bidra til grønnere og mer diversifiserte verdikjeder, og styrke Europas økonomiske sikkerhet. Det kan redusere levekostnader ved å stille krav til mer holdbare produkter, øke ombruk og reparasjon. Det er også en viktig brikke for å nå målet om klimanøytralitet i 2050.
Vurdering
Regelverk om sirkulær økonomi vil kunne være EØS-relevant, da det berører det indre marked og miljøregelverk. Dette er ikke enda vurdert. Harmonisering og forenkling av regelverk for avfall og materialgjenvunnede råvarer vil kunne påvirke norske aktører, særlig innen gjenvinning, industri og offentlige anskaffelser.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Type sak | Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen |
| KOM-nr.: | |
| Basis rettsaktnr.: |
Norsk regelverk
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |