Standarder for trådløs lading, elektrisk veisystem (ERS), kommunikasjon mellom kjøretøy og ladepunkt og hydrogenforsyning til kjøretøy
Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2025/656 av 2. april 2025 om standarder for trådløs lading, elektrisk veisystem (ERS), kommunikasjon mellom kjøretøy og ladepunkt og hydrogenforsyning til kjøretøy
Commission Delegated Regulation (EU) 2025/656 of 2 April 2025 amending Regulation (EU) 2023/1804 of the European Parliament and of the Council as regards standards for wireless recharging, electric road system, vehicle-to-grid communication and hydrogen supply for road transport vehicles
EØS-notat | 28.08.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 06.08.2025
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: II. Veitransport
Status
Retsakten er under vurdering i EØS/EFTA-landene.
Innlemmelse i EØS-avtalen må avvente innlemmelse av AFIR.
Sammendrag av innhold
Med henvisning til artikkel 21 (3) i forordning (EU) 2023/1804 om utbygging av infrastruktur for alternativt drivstoff har Kommisjonen endret de tekniske spesifikasjoner som fremgår av vedlegg II til forordning (EU) 2023/1804.
Endringene som Kommisjonen har vedtatt er utviklet av europepiske standardseringsorganisasjoner. Bakgrunnen for endringene av standardene er å legge til rette for full teknisk interoperabilitet mellom lade- og fylleinfrastrukturen når det gjelder fysiske forbindelser, kommunikasjonsutvekslinger og tilgang for personer med redusert mobilitet.
Det innføres nye standarder i vedlegget punkt 1.1 til 1.4 som gjelder normal og hurtig lading av lette kjøretøy (M1 og N1), mopeder og motorsykler (kategori L) og normal og hurtig lading for busser (M3). Videre innføres standard for hurtiglading av tunge kjøretøy i pkt 1.6 og tekniske spesfikasjoner for induktiv statisk trådløs lading for lette kjøretøy (M1 og N1) i pkt 1.7, hvor det tidligere ikke har vært krav til standard.
For lette og tunge elektriske kjøretøy innføres i vedlegget pkt. 1.14 en standard for elektrisk veisystem (ERS) for dynamisk strømforsyning gjennom konduktive skinner som ligger i bakken. Den nye standarden CLC/TS 50717:2022 setter krav til ladeinfrastrukturen til et elektrisk veisystem (ERS) for dynamisk strømforsyning for kjøretøy som har teknisk utstyr for å ta imot strøm fra konduktive skinner som er integrert i veibanen.
Pkt. 2.1 spesifiserer 5 tekniske standarder for kommunikasjonen mellom kjøretøy og ladepunktet, (vehicle-to-grid kommunnikasjon). Ladepunkter som tilbyr automatiske autentiserings- og autorisasjonstjenester, som plug-and-charge, skal de, av hensyn til interoperabilitet og sikkerhet, overholde både standard EN ISO 15118-2:2016 og standard EN ISO 15118-20:2022.
I pkt. 2.1.3 innføres også standard for private ladepunkter for lette og tunge elektriske kjøretøy. Ladepunkt som installeres eller renoveres fra 1. januar 2027, skal for interoperabilitetsformål, minst oppfylle følgende standarder:
(a) EN IEC 61851-1:2019 «Konduktivt ladesystem for elektriske kjøretøy – Del 1: Generelle krav» (for lading i modus 2).
(b) EN ISO 15118-20:2022 «Veikjøretøy – Kommunikasjonsgrensesnitt mellom kjøretøy og nett – Del 20: Krav til nettverkslag og applikasjonslag for 2. generasjon» (for lading i modus 3 eller modus 4).
For hydrogenfyllepunkter erstattes standarden EN 17124:2020 med standarden EN 17127:2024 i pkt. 3.1 og 3.3.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten innfører en rekke nye standarder og erstatter eksisterende.
Rettsakten tas in i norsk rett etter, eller samtidig med, basisrettsakten tas inn norsk rett ved Stortingets behandling av Prop LS. Kostnadene vil ligge hos produsentene av det tekniske utstyret og hos bilfabrikantene.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten medfører ingen vesentlige økonomiske og adminstrative konsekvenser
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har ikke vært på høring.
Vurdering
Samferdselsdepartementet vurderer rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | (EU) 2025/656 |
| Basis rettsaktnr.: | (EU) 2023/1804 |
| Celexnr.: | 32025R0656 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 23.06.2025 |
| Frist returnering standardskjema: | 09.09.2025 |
| Dato returnert standardskjema: | |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Ja |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Ja |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |