Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 06.08.2025

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: II. Veitransport

Status

Retsakten er under vurdering i EØS/EFTA-landene.

Innlemmelse i EØS-avtalen må avvente innlemmelse av AFIR.

Sammendrag av innhold

Med henvisning til artikkel 21 (3) i forordning (EU) 2023/1804 om utbygging av infrastruktur for alternativt drivstoff har Kommisjonen endret de tekniske spesifikasjoner som fremgår av vedlegg II til forordning (EU) 2023/1804.

Endringene som Kommisjonen har vedtatt er utviklet av europepiske standardseringsorganisasjoner. Bakgrunnen for endringene av standardene er å legge til rette for full teknisk interoperabilitet mellom lade- og fylleinfrastrukturen når det gjelder fysiske forbindelser, kommunikasjonsutvekslinger og tilgang for personer med redusert mobilitet.

Det innføres nye standarder i vedlegget punkt 1.1 til 1.4 som gjelder normal og hurtig lading av lette kjøretøy (M1 og N1), mopeder og motorsykler (kategori L) og normal og hurtig lading for busser (M3). Videre innføres standard for hurtiglading av tunge kjøretøy i pkt 1.6 og tekniske spesfikasjoner for induktiv statisk trådløs lading for lette kjøretøy (M1 og N1) i pkt 1.7, hvor det tidligere ikke har vært krav til standard.

For lette og tunge elektriske kjøretøy innføres i vedlegget pkt. 1.14 en standard for elektrisk veisystem (ERS) for dynamisk strømforsyning gjennom konduktive skinner som ligger i bakken.  Den nye standarden CLC/TS 50717:2022 setter krav til ladeinfrastrukturen til et elektrisk veisystem (ERS) for dynamisk strømforsyning for kjøretøy som har teknisk utstyr for å ta imot strøm fra konduktive skinner som er integrert i veibanen.

Pkt. 2.1 spesifiserer 5 tekniske standarder for kommunikasjonen mellom kjøretøy og ladepunktet, (vehicle-to-grid kommunnikasjon). Ladepunkter som tilbyr automatiske autentiserings- og autorisasjonstjenester, som plug-and-charge, skal de, av hensyn til interoperabilitet og sikkerhet, overholde både standard EN ISO 15118-2:2016 og standard EN ISO 15118-20:2022.

I pkt. 2.1.3 innføres også standard for private ladepunkter for lette og tunge elektriske kjøretøy. Ladepunkt som installeres eller renoveres fra 1. januar 2027, skal for interoperabilitetsformål, minst oppfylle følgende standarder:

(a) EN IEC 61851-1:2019 «Konduktivt ladesystem for elektriske kjøretøy – Del 1: Generelle krav» (for lading i modus 2).

(b) EN ISO 15118-20:2022 «Veikjøretøy – Kommunikasjonsgrensesnitt mellom kjøretøy og nett – Del 20: Krav til nettverkslag og applikasjonslag for 2. generasjon» (for lading i modus 3 eller modus 4).

For hydrogenfyllepunkter erstattes standarden EN 17124:2020 med standarden EN 17127:2024 i pkt. 3.1 og 3.3.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten innfører en rekke nye standarder og erstatter eksisterende.

Rettsakten tas in i norsk rett etter, eller samtidig med, basisrettsakten tas inn norsk rett ved Stortingets behandling av Prop LS. Kostnadene vil ligge hos produsentene av det tekniske utstyret og hos bilfabrikantene.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Rettsakten medfører ingen vesentlige økonomiske og adminstrative konsekvenser

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har ikke vært på høring.

Vurdering

Samferdselsdepartementet vurderer rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2025/656
Basis rettsaktnr.: (EU) 2023/1804
Celexnr.: 32025R0656

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 23.06.2025
Frist returnering standardskjema: 09.09.2025
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Ja

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker