Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 08.12.2025

Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester

Kapittel i EØS-avtalen: IV. Tjenstepensjoner

Status

Kommisjonens forslag til endringsdirektiv ble sendt på høring 20. november 2025. Forslaget skal deretter behandles av Rådet og Europaparlamentet.

Sammendrag av innhold

Direktiv (EU) 2016/2341 regulerer virksomheten i og tilsyn med tjenestepensjonsforetak (IORP II, tjenestepensjonsdirektivet). Tjenestepensjonsdirektivet ble gjennomført i norsk rett ved endringer i finansforetaksloven, forsikringsvirksomhetsloven, forskrift om pensjonsforetak og enkelte andre forskrifter med virkning fra 1. januar 2023. De foretakene som faller inn under tjenestepensjonsdirektivets saklige virkeområde, er i norsk rett pensjonsforetak, det vil si pensjonskasser og innskuddspensjonsforetak. Tjenestepensjonsdirektivet er basert på minimumsharmonisering. Det er derfor handlingsrom for å fastsette strengere regler ved gjennomføring i norsk rett. Norge har benyttet dette handlingsrommet ved å fastsette et forenklet solvenskapitalkrav for pensjonskasser.

EU-kommisjonen har 20. november 2025 forslått endringer i tjenestepensjonsdirektivet. Forslaget er en del av EU-kommisjonens strategi for en spare- og investeringsunion. Overordnede formål med forslaget til endringer i tjenestepensjonsdirektivet, er å styrke og oppdatere rammeverket for tjenestepensjonsordninger, for å ivareta blant annet hensynet til effektivitet og muligheten for bedre avkastning på pensjonsmidler.

EU-kommisjonen har i forslaget til endringsdirektiv til tjenestepensjonsdirektivet foreslått at alle IORP´er (tjenestepensjonsforetak, foretak) må ha tillatelse fra tilsynsmyndighetene, slik at det ikke lenger er tilstrekkelig med registrering hos tilsynsmyndighetene.

Videre er det foreslått at IORP´er skal kunne forvalte flere ulike pensjonsordninger, herunder ordninger med ulike investeringsstrategier, og at flere arbeidsgiverforetak skal kunne delta ("multi-sponsor IORPs").

EU-kommisjonen har også foreslått endringer i bestemmelsene om IORP´ers adgang til å drive grensekryssende virksomhet i en annen medlemsstat. Etter gjeldende direktiv kreves det tillatelse fra tilsynsmyndighetene i foretakets hjemstat for å drive grensekryssende virksomhet. Dette er foreslått erstattet av krav om melding til tilsynsmyndighetene. Videre er det foreslått frister for tilsynsmyndighetene til å behandle slike meldinger, samt nye bestemmelser om tilsynssamarbeid og informasjonsutveksling mellom tilsynsmyndighetene.

Forslaget inneholder videre enkelte endringer i bestemmelsene om forsvarlig kapitalforvaltning, krav til innholdet i avtaler om utkontraktering, foretakenes egenvurdering av risiko og kapitalbehov og foretakenes redegjørelse for kapitalforvaltningsstrategien. Sistnevnte skal ifølge forslaget blant annet inneholde klare investeringsmål for hver pensjonsordning. Videre er det foreslått å oppheve medlemsstatenes adgang til å tillate at den faktiske ledelsen av IORP´er kan ivaretas av én person. Forslaget inneholder også mer utførlige bestemmelser om internrevisjonsfunksjonen, samt nye bestemmelser om etterlevelsesfunksjon (compliance).

Dessuten er det foreslått endringer i, og mer utførlige bestemmelser, om IORP´ers plikt til å gi informasjon til medlemmer og pensjonister. Blant annet foreslås det å innføre krav om at den årlige pensjonsoversikten som medlemmene skal få hvert år, skal gis på et standardisert format som utarbeides i EU. Hvis IORP´er tilbyr individuelle pensjonsprodukter, stilles det nye krav til informasjon som skal gis. Det er også foreslått mer utførlige krav til informasjon til personer som snart skal gå av med pensjon, samt til pensjonister i utbetalingsfasen.

Medlemsstater som har pensjonsregistre ("pension tracking systems"), skal sørge for at disse omfatter pensjonsrettigheter som administreres av IORP´er.

I forslaget til endringsdirektiv til tjenestepensjonsdirektivet er det også foreslått lignende endringer i forsikringsdistribusjonsdirektivet, slik at pensjonsrettigheter som administreres av forsikringsforetak og forsikringsformidlere skal omfattes av pensjonsregistre i medlemsstater som har slike.

Forslaget til endringer i tjenestepensjonsdirektivet inneholder også nye bestemmelser om blant annet:

  • stresstesting for IORP´er som forvalter pensjonsordninger med biometrisk risiko
  • tilbakekall av tillatelse til å drive virksomhet som IORP
  • krav til mangfold og kjønnsbalanse i IORP´ers styrer
  • krav til kompetanse for styret som helhet
  • krav om at IORP´er skal melde fra til tilsynsmyndighetene ved endringer av personer som skal egnethetsvurderes
  • nye bestemmelser om god forretningsskikk mv. og behandling av klager fra medlemmer av pensjonsordninger

Forslaget til endringsdirektiv inneholder dessuten mer utfyllende bestemmelser om tilsyn med IORP´er, herunder om samarbeidsplattformer for tilsynssamarbeid.

Merknader

Rettslige konsekvenser

Forslaget forventes å medføre behov for endringer i finansforetaksloven og/eller forsikringsvirksomhetsloven og tilhørende forskrifter, herunder forskrift om pensjonsforetak.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Nye og mer utførlige krav til foretakene, herunder om å gi informasjon til medlemmer og pensjonister mv. antas å få økonomiske og administrative konsekvenser for foretakene.

Sakkyndige instansers merknader

Finanstilsynet vurderer at rettsakten er relevant og akseptabel.

Vurdering

Finanstilsynet vurderer at rettsakten er relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Direktiv
KOM-nr.: KOM(2025)842
Basis rettsaktnr.:

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker