Europeisk rammeverk for markeder for kryptoeiendeler (MiCA): Tekniske standarder for opplysninger som skal inngå i søknader om tillatelse til å tilby aktiva-baserte verdier m.m.
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/1126 av 5. juni 2025 om fastsettelse av tekniske gjennomføringsstandarder for anvendelsen av europaparlamentets- og rådsforordning (EU) 2023/1114 med hensyn til standardskjemaer, -maler og -prosedyrer for informasjonen som skal inngå i en søknad om tillatelse til å tilby aktiva-baserte verdier til offentligheten eller til å søke om opptak til handel.
Commission Implementing Regulation (EU) 2025/1116 of 5 June 2025 laying down implementing technical standards for the application of Regulation (EU) 2023/1114 of the European Parliament and of the Council with regard to the establishment of standard forms, templates and procedures for the information to be included in the application for authorisation to offer asset-referenced tokens to the public and to seek their admission to trading.
EØS-notat | 01.12.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 01.12.2025
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, men ennå ikke tatt inn i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forodningen er utfyllende regelverk til forordning (EU) 2023/1114 om markeder for kryptoverdier (MiCA). MiCA er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett i lov 27. mai 2025 om kryptoeiendeler (kryptoeiendelsloven).
Foretak som har til hensikt å tilby eiendelsbaserte token til offentligheten eller søke om opptak til handel av eiendelsbaserte token, må søke om tillatelse fra den nasjonale tilsynsmyndigheten. Det er i MiCA artikkel 18 (2) angitt hva en slik søknad skal inneholde. Forordningen inneholder regler om standardskjemaer, -maler og -prosedyrer for opplysningene som skal inngå i søknaden.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk lov eller forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen vil ikke få nevnverdige negative økonomiske og administrative konsekvenser for norske myndigheter, foretak eller borgere.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten.
Vurdering
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten er vedtatt og har trådt i kraft i EU. Ikrafttredelsestidspunkt må derfor tilpasses.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | |
| Rettsaktnr.: | (EU) 2025/1126 |
| Basis rettsaktnr.: | (EU) 2023/1114 |
| Celexnr.: | 32025R1126 |
EFTA-prosessen
| Dato mottatt standardskjema: | 23.09.2025 |
| Frist returnering standardskjema: | |
| Dato returnert standardskjema: | |
| EØS-relevant: | Ja |
| Akseptabelt: | Ja |
| Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
| Materielle tilpasningstekster: | Nei |
| Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
| Endring av norsk regelverk: | Nei |
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |