Forslag til endringer i PEPP-forordningen
(Forslag) Europaparlaments- og rådsforordning (EU) / om endring av forordning (EU) 2019/1238 om et felleseuropeisk individuelt pensjonsprodukt (PEPP)
Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Regulation (EU) 2019/1238 on a pan-European Personal Pension Product (PEPP)
EØS-notat | 12.12.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 10.12.2025
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: IV. Tjenstepensjoner
Status
Kommisjonens forslag ble sendt på høring 20. november 2025 og skal deretter behandles i Rådet og Europaparlamentet.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2019/1238 om et pan-europeisk individuelt pensjonsprodukt (PEPP-forordningen) ble vedtatt i EU 20. juni 2019. Forordningen ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens beslutning 15. mars 2024. Det ble tatt et konstitusjonelt forbehold, siden det kreves lovendringer for å gjennomføre forordningen i norsk rett. Et forslag til en lov som gjennomfører PEPP-forordningen i norsk rett var på høring i 2023/2024, men er ikke fulgt opp med lovproposisjon ennå.
PEPP-forordningen inneholder harmoniserte krav for registrering, produksjon og distribusjon av, samt tilsyn med, individuelle pensjonsprodukter som distribueres i EU/EØS-området under betegnelsen "PEPP". Et PEPP-produkt skal være et individuelt pensjonsspareprodukt som er tegnet av en fysisk person for langsiktig sparing til pensjon, og har begrensede muligheter til innløsning før pensjonering. Produktet skal være et supplement til eksisterende statlige og private pensjonsordninger, og skal ikke erstatte eller harmonisere eksisterende nasjonale ordninger for individuell pensjonssparing. Produktet kan tilbys av kredittinstitusjoner, forsikringsforetak, tjenestepensjonsforetak som etter nasjonal rett kan tilby individuelle pensjonsprodukter, verdipapirforetak med tillatelse til å yte porteføljeforvaltning, forvaltningsselskaper for verdipapirfond og forvaltere av alternative investeringsfond som er registrert som tilbyder av PEPP-produkt. Forordningen innebærer i utgangspunktet fullharmonisering, men slik at det er forutsatt i forordningen at EU/EØS-statene gir nasjonale regler som supplerer forordningen på visse områder.
EU-kommisjonen har 20. november 2025 forslått endringer i PEPP-forordningen. Forslaget er en del av EU-kommisjonens strategi for en spare- og investeringsunion. Et overordnet formål med forslagene til endringer i PEPP-forordningen, er å gjøre sparing i PEPP-produkter mer attraktivt, tilgjengelig og kostnadseffektivt.
I forslaget til endringer i PEPP-forordningen har EU-kommisjonen har foreslått en ny bestemmelse, der det fremgår at medlemsstatene skal sørge for at PEPP-produkter blir behandlet skattemessig like gunstig som andre individuelle pensjonsprodukter.
Videre har EU-kommisjonen foreslått at det grunnleggende/standard-PEPP-produktet ("basic-PEPP") skal kunne tilbys uten forutgående rådgivning.
EU-kommisjonen har også foreslått nye bestemmelser i PEPP-forordningen om produktstyring ("product oversight and governance requirements"), som tilsvarer bestemmelsene i forsikringsdistribusjonsdirektivet artikkel 25.
Det er også foreslått enkelte endringer reglene om informasjon til personer som vil spare i PEPP, herunder i bestemmelsene om nøkkelinformasjon (PEPP-KID), og i kravene til informasjon før ytelser fra PEPP-produkter tas ut. Dessuten er det foreslått enkelte endringer i bestemmelsene om forsvarlig kapitalforvaltning.
Videre har EU-kommisjonen foreslått å ta inn en ny bestemmelse i forordningen, der det framgår at medlemsstatene ikke skal hindre arbeidsgivere i å bidra til sparing i PEPP-produkter for ansatte som ønsker det, og som selv sparer i PEPP. Det er presisert at forslaget ikke griper inn i nasjonale pensjonssystemer.
Medlemsstater som har pensjonsregistre ("pension tracking systems"), skal ifølge forslaget sørge for at disse omfatter pensjonsrettigheter knyttet til PEPP-produkter.
Det er dessuten foreslått nye bestemmelser om samarbeidsplattformer for tilsynssamarbeid.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Endringsforordningen kan gjennomføres i norsk rett ved endring i bestemmelsen som inkorporerer PEPP-forordningen i lov. PEPP-forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, men det er foreløpig ikke fremmet lovforslag som gjennomfører forordningen i norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Hvorvidt foretak ønsker å tilby PEPP-produkter, eller kundene ønsker å kjøpe produkter, er frivillig. Forordningen antas ikke å få betydelige konsekvenser for næringslivet.
Finanstilsynet vil ha tilsynsansvar etter forordningen. De administrative konsekvensene og kostnadene for myndighetene antas å være begrenset.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert saken, og funnet den EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
| Institusjon: | Kommisjonen |
| Type rettsakt: | Forordning |
| KOM-nr.: | KOM(2025)840 |
| Basis rettsaktnr.: |
Norsk regelverk
| Høringsstart: | |
| Høringsfrist: | |
| Frist for gjennomføring: |